بررسی جزئیات برنامه هفتم در مجلسِ امروز؛

ابزار تولید ضبط نمی‌شود/ عملیاتی شدن مسکن حمایتی

ابزار تولید ضبط نمی‌شود/ عملیاتی شدن مسکن حمایتی
دوازدهمین روز و بیستمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه آغاز شد.

به گزارش نجواخبر، بیستمین جلسه علنی مجلس (دوازدهمین روز) برای رسیدگی به لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) بیست و دوم مهر ۱۴۰۲ به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس آغاز شد.

بررسی برنامه هفتم توسعه از روز دوشنبه سوم مهرماه در مجلس آغاز شده و نمایندگان طی روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته در دو نوبت کاری صبح و بعداز ظهر به بررسی این لایحه می‌پردازند.

در ادامه بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه در دوازدهمین روز، نمایندگان مجلس موارد زیر را به تصویب رساندند.

مصوبات

* با تصویب اجزاء ۱ و ۲ بند خ ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ به وزارت صمت اجازه دادند نسبت به ایجاد شهرک‌ها و مجتمع‌های تخصصی در حوزه صنایع خلاق و صنایع دستی در محدوده شهری و روستایی اقدام کند.

* با تصویب جزء ۳ بند خ ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ با تشکیل صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری صنایع کوچک با وظیفه اعطای تسهیلات از طریق مؤسسات مالی و اعتباری موافقت کردند.

* با تصویب جزء ۱ بند ذ ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ توقیف و ضبط ابزار و تجهیزات تولید و همچنین بازداشت و حبس مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره واحدهای تولیدی در پرونده‌های حقوقی تا قبل از قطعی‌شدن حکم ممنوع شد.

* با تصویب جزء ۲ بند ذ ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ نمایندگان واحدهای دارای جواز نوسازی و بازسازی را از پرداخت حقوق ورودی بابت واردات ماشین‌آلات با فناوری روز دنیا معاف کردند.

* با تصویب اجزاء ۳ و ۴ بند ذ ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت نیرو مکلف شد امکان صادرات برق به میزان حداقل ۱۲ درصد از تولید برق نیروگاه‌های جدیدالاحداث بخش غیردولتی، خصوصی و تعاونی با تأمین زیرساخت مورد نیاز را فراهم کند که این مقدار سالانه ۴ واحد درصد افزایش پیدا می‌کند.

* با تصویب جزء ۵ بند ذ ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجاز به ایجاد سکوی ملی شبکه توزیع کالا و محصولات اعم از صنعتی، کشاورزی و تجارت الکترونیک شد.

*‌ با تصویب بند ب ماده ۵۰ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت راه و شهرسازی مکلف شد که برنامه تولید و عرضه مسکن حمایتی را عملیاتی کند.

ارجاعیات

در ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، نمایندگان بند د ماده ۴۸ لایحه مربوط به تشکیل کارگروهی به منظور صیانت از اراضی با کاربری صنعتی در لایحه برنامه هفتم توسعه را جهت رفع ابهام به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

همچنین با موافقت نمایندگان و تصمیم رئیس مجلس اجزای ۶ الی ۸ بند ذ این لایحه، مربوط به اختصاص خط اعتباری برای خریداران محصولات دانش‌بنیان جهت اصلاح به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارجاع داده شد.

پیشنهادات

درادامه این جلسه، نمایندگان با پیشنهاد محمدصالح جوکار برای الحاق یک بند به صدر ماده ۵۰ لایحه موافقت کرده و بر این اساس دولت را مکلف کردند تا زمین‌های بلااستفاده و بایر خود در حاشیه شهرها و بافت‌های فرسوده را در اختیار شهرداری‌ها برای توسعه فضاهای فرهنگی و آموزشی قرار دهد.

نمایندگان با پیشنهاد جعفر قادری بند الف ماده ۵۰ لایحه نیز موافقت کردند که بر اساس آن ورود زمین دستگاه‌های دولتی به محدوده شهرها برای اجرای طرح‌های تولید مسکن از پرداخت هر گونه عوارض تغییر کاربری، سهم خدمات، تفکیک و یا ورود به منافع معاف شد.

تذکرات

در زمان بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه مربوط به اعطای مجوز به بخش خصوصی برای صادرات برق رئیس مجلس خاطرنشان کرد: طبق ماده ۱۷ قانون مانع زدایی از توسعه برق، وزارت نیرو بعد از اطمینان از تأمین برق مورد نیاز داخلی و طبق برنامه اعلامی مجوز می‌دهد. پس این بند باعث ایجاد رانت به بخش خصوصی نخواهد شد.

قالیباف افزود:الان بخش خصوصی تولیدات برق داشته و بدهی دارد و پولش را نمی‌دهیم، کی قرار است اقتصاد برق را حل کرده و بخش خصوصی را وارد کنیم.

در همین ارتباط رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این‌که صادرات برق به صورت انحصاری به کشورهای منطقه انجام می‌شود، گفت: در سال نزدیک به یک میلیارد دلار درآمد ارزی از صادرات برق به وجود می‌آید.

داوود منظور افزود: اکنون دولت با اقتدار مذاکره می‌کند و ما برق را به قیمت بالا و مناسب صادر می‌کنیم پس اگر بخواهند بخش غیردولتی وارد شده و مذاکره کنند قیمت کم می‌شود و همین مختصر قیمت را هم از دست می‌دهیم.

موضوعات خارج از برنامه

در بخش دیگری از جلسه علنی امروز، فداحسین مالکی در تذکری شفاهی با اشاره به تحولات اخیر در غزه هشدار داد: در صورت ادامه عملیات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه جبهه جدیدی به مراتب هوشمندانه‌تر و سخت‌تر در برابر این رژیم شکل خواهد گرفت.

همچنین محمد صالح جوکار خواستار ورود مجلس و دولت برای پیمودن مسیر دیپلماسی با همکاری کشورهای اسلامی به منظور ممانعت از ادامه جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین شد.

قالیباف هم در پاسخ به تذکر حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین شهر درباره تمدید نشدن مهلت اجرای آزمایشی قانون اساسنامه شرکت ملی پست گفت: این قانون بلاتکلیف مانده و باید دوباره تمدید شود؛ اکنون هرگونه دریافتی خلاف قانون است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/171632

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.