سهم ۹۸ درصدی ۷ فیلم از گیشه‌/ کدام فیلم بیشترین مخاطب را داشت؟

سهم ۹۸ درصدی ۷ فیلم از گیشه‌/ کدام فیلم بیشترین مخاطب را داشت؟
بررسی عملکرد گیشه‌ها از چهارشنبه قبل که یک فیلم تازه به نام اخت‌الرضا به جمع فیلم‌های روی پرده سینماها اضافه شد؛ هتل به تنهایی ۵۶.۰۶ مخاطبان سینماها را به خود اختصاص داد.

به گزارش نجواخبر، آمارهای رسمی ثبت شده در سامانه سمفا به عنوان اصلی‌ترین مرجع داده‌های آماری فیلم‌های درحال اکران یا پخش شده گذشته نشان می‌دهد از نوزدهمین روز نخستین ماه پاییز ۱۴۰۲ تا بیست و هفتمین روز از همین ماه مجموعاً ۵۰۴۹۷۹ نفر از هموطنان برای دیدن فیلم مورد علاقه خودشان در ۱۴۱۶۰ سانس بلیت سینما تهیه کرده‌اند که این تعداد بلیت رقمی معادل ۲۳۰میلیارد و ۵۹۶ میلیون و ۳۷۹ هزار ریال به گیشه‌ها واریز کرده است.

اما نکته قابل تأمل درباره عملکرد هشت روز گذشته سینماها با بیست و دو فیلم روی پرده این است که سهم فیلم‌های کمدی همچنان بسیار بالاتر از سایر ژانرها است به صورتی که اگر به هفت فیلم صدر جدول نگاهی گذرا داشته باشیم می‌بینیم، شش فیلم با این ژانر و بچه‌زرنگ هم که به عنوان انیمیشن کودکانه خودنمایی می‌کند تمی شاد و تقریباً کمدی به خود دیده است.

این درحالی است که وقتی پای اعداد و ارقام یا همان دودوتای خودمانی به میان می‌آید می‌بینم همین هفت فیلم ۹۸.۴۶ درصد از کل مخاطبان دوره مورد نظر را به خود اختصاص داده‌اند و ۱۵ فیلم باقی‌مانده روی هم تنها توانسته‌اند نظر ۱.۵۴ درصد از مجموع مخاطبان را به خود جلب کنند و این روند به عقیده امیرقادری منتقد سینما نه تنها بیانگر رونق سینما نیست بلکه به نوعی پررنگ نشان می‌دهد که سینمای ایران ورشکسته است.

یک تازه‌وارد و آمارها

از سوی دیگر از ابتدای دوره مورد نظر ما یعنی ۱۹ مهرماه یک فیلم تازه به نام اخت‌الرضا کاری از سیدمجتبی طباطبایی به فهرست اکران سینماهای کشور اضافه شد که بررسی عملکرد این فیلم در هشت روز گذشته نشان می‌دهد، اخت‌الرضا از نخستین روز اکران تا روز گذشته مجموعاً نظر ۷۱۶ مخاطب را به خود جلب کرده است.

به این ترتیب با تقسیم تعداد روزهای اکران فیلم یاد شده مشخص می‌شود از نخستین روز تا دیروز اخت‌الرضا تقریباً روزانه ۸۹.۵ بلیت فروخته و اگر تعداد مخاطبان کل آن را با تعداد سانس‌های اکران شده نیز مقایسه کنیم مشخص می‌شود که هر سال ۹.۴۲ نفر روی صندلی‌های سالن نشسته و فیلم را تماشا کرده‌اند.

در همین حال اگر عملکرد اخت‌الرضا را با یکی از فیلم‌های پایین‌تر از خود در جدول فروش دوره مورد نظر مقایسه کنیم که اینجا می‌توان آن را با فیلم مصلحت مقایسه کرد می‌بینیم؛ اخت‌الرضا در دوره هشت روزه مورد نظر ۱.۵ برابر مصحلت که به عنوان فیلمی جنجالی شناخته می‌شد توانسته نظر مخاطبان را به خود جلب کند، یا حتی می‌توان عملکرد این فیلم را با کت‌چرمی یا تنها نمایده ایران در اسکار یعنی نگهبان شب نیز مقایسه کرد که اخت‌الرضا به ترتیب ۵.۳۰ و ۱۳.۰۱ برابر توانسته مخاطب جذب کند.

یک‌گمانه‌زنی معنادار

از سوی دیگر اگر از مقایسه عملکرد تازه وارد فهرست اکران سینماهای کشور بگذریم بد نیست یک نکته جالب توجه نیز دقت نظر داشته باشیم که آن گمانه‌زنی درباره عملکرد فیلم هتل به عنوان صدرنشین هفتگی فروش یا حتی به نوعی جانشین فیلم پرمخاطب تاریخ سینمای ایران پس از انقلاب یعنی فسیل است.

بررسی عملکرد فیلم هتل از ابتدای دوره اکران تا روز گذشته یعنی ۲۲ روز اکران، نشان می‌دهد مجموعاً این فیلم کمدی توانسته نظر ۷۹۵۹۲۷ مخاطب را در ۱۳۸۶۳ سانس اکران به خود جلب کند و تا کنون درآمدی معادل ۳۷۸ میلیارد و ۳۵۶ میلیون و ۲۹۹ هزار ریال هم به نام خود کرده است؛ عملکردی که اگر آن را به تفکیک روزانه و در مقایسه با ۲۱۳ روز اکران فیلم فسیل از نخستین روز اکران تا روز قبل بررسی کنیم می‌بینیم با یک دودوتای ساده احتمال اینکه هتل جایگاه تاریخی فروش فسیل را تصاحب کند دور از انتظار نیست.

در این زمینه اگر همه موارد رقابتی دو فیلم را یکسان درنظر داشته باشیم براساس آمار مخاطب‌های هتل در ۲۲ روز اکران برآورد می‌شود اگر این فیلم به مدت ۲۱۳ روز در فهرست اکران باقی بماند احتمال ثبت رکورد ۷ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۲۰ مخاطب برای این فیلم وجود دارد درحالی که فیلم فسیل از نخستین روز اکران یعنی ۲۵ اسفند سال ۱۴۰۱ تا روز گذشته مجموعاً ۶ میلیون و ۲۴۷ هزار و ۷۰۶ نفر مخاطب به خود دیده است.

چه‌خبر از عملکرد انفرادی فیلم‌ها

اما فارغ از هرگونه مقایسه و گمانه‌زنی بد نیست نیم نگاهی هم به عملکرد انفرادی بیست و دو فیلم روی پرده از نوزدهمین روز نخستین ماه پاییز ۱۴۰۲ تا پایان بیست و هفتمین روز همین ماه داشته باشیم.

در این بررسی فیلم هتل با سهم ۵۶.۰۶ درصدی از کل مخاطبان یعنی ۲۸۳۱۱۲ نفر مخاطب برای ۵۱۲۵ سانس اکران و درآمدی معادل ۱۳۵ میلیارد و ۱۷ میلیون و ۹۰۹ هزار ریال صدرنشین و به دنبال آن بچه‌زرنگ با سهم ۱۸.۴۷ درصدی مخاطبان دوره یاد شده یعنی ۹۳۲۸۳ مخاطب برای ۲۶۸۲ سانس اکران و درآمدی معادل ۳۵ میلیارد و ۷۴۱ میلیون و ۶۴۰ هزار ریال دومین جایگاه را در اختیار گرفته است.

اما فسیل در همین دوره توانست نظر ۴۵۱۶۵ نفر مخاطب یعنی معادل ۸.۹۴ درصد از کل مخاطبان برای ۱۵۸۵ سانس اکران و درآمدی معادل ۲۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون و ۷۴۰ هزار ریال را به خود جلب کند تا به این ترتیب جایگاه سوم جدول را به نام خود کرده باشد و به دنبال آن شهرهرت با سهم ۵ درصدی از کل مخاطبان دوره یعنی ۲۵۲۹۴ بلیت فروخته شده برای ۱۱۹۴ سانس اکران و درآمدی معادل ۱۲ میلیارد و ۲۰ میلیون و ۱۴۵ هزار ریال چهارمین جایگاه را در اختیار گرفت.

از سوی دیگر گیج‌گاه با فروش ۲۳۲۹۸ بلیت و سهمی معادل ۴.۶۱ درصد از کل مخاطبان در ۱۳۴۴ سانس اکران درآمدی معادل ۱۰ میلیارد و ۷۴۱ میلیون و ۸۶۰ هزار ریال داشت تا جایگاه پنجم جدول را به‌نام خود کرده باشد و پس از آن ششمین جایگاه با سهم ۳.۴۵ درصدی از کل مخاطبان یعنی ۱۷۴۲۲ بلیت فروخته شده برای ۹۰۲ سانس و درآمدی معادل ۴ میلیارد و ۷۴۱ میلیون و ۴۸۵ هزار ریال به نارگیل ۲ رسید.

هولیامحصول مشترک ایران ترکیه نیز با ۹۷۵۱ بلیت فروخته شده یعنی سهم ۱.۹۳ درصدی از کل مخاطبان دوره مورد نظر برای ۶۱۶ سانس اکران توانست درآمدی معادل ۴ میلیارد و ۷۴۱ میلیون و ۴۸۵ هزار ریال داشته باشد تا جایگاه هفتم جدول فروش را تصاحب کرده باشد و درپی آن ستاره‌بازی که کار مشترک ایران و آمریکاست با ۱۵۳۶ مخاطب برای ۷۲ سانس و درآمدی معادل ۸۷۶ میلیون و ۱۵۰ هزار ریال جایگاه هشتم را در اختیار گرفت.

زنبور کارگر نیز با فروش ۱۳۲۵ بلیت برای ۱۶۵ سانس اکران و درآمد ۶۶۹ میلیون و ۶۵۰ هزار ریال نهم شد تا بی‌مادر با فروش ۱۱۶۵ بلیت در ۱۷۷ سانس و درآمد ۵۹۴ میلیون و ۶۵۰ هزار ریالی جایگاه دهم را در اختیار داشته باشد و یازدهمین جایگاه نیز به شماره ۱۰ با فروش ۱۰۵۸ بلیت برای ۸۶ سانس و درآمدی معادل ۴۱۵ میلیون و ۸۵۰ هزار ریال رسید.

اخت‌الرضا هم به عنوان تازه وارد جدول اکران در نخستن هفته اکران توانست نظر ۷۱۶ مخاطب را در ۷۶ سانس به خود جلب کند تا با درآمدی معادل ۲۹۱ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال در جایگاه دوازدهم قرار گیرد و آخرین تولد هم با فروش ۳۴۰ بلیت برای ۵۲ سانس توانست درآمدی معادل ۱۶۵ میلیون و ۴۷۵ هزار ریال داشته باشد تا سیزدهمین جایگاه به نام این فیلم ثبت شود.

اما مصلحت به عنوان فیلم جنجالی سال اکران شده در سال جاری طی دوره مورد نظر توانست نظر ۴۶۱ مخاطب را به خود برای ۱۹ سانس جلب کند تا با درآمدی معادل ۹۱ میلیون و ۶۵۰ هزار ریال جایگاه چهاردهم و درپی آن کت‌چرمی با فروش ۱۳۵ بلیت برای ۱۲ سانس و درآمدی معادل ۶۹ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال پانزدهیم جایگاه را به نام خود کرد.

شانزدهمین جایگاه هم با فروش ۱۵۳ بلیت برای ۱۳ سانس و درآمدی معادل ۵۷ میلیون ۲۰۰ هزار ریال درآمد به آهنگ دونفره رسید تا عروسی مردم با فروش ۱۰۲ بلیت برای ۱۳ سانس اکران و درآمدی معادل ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به جایگاه هفدهم رضایت دهد و در پی آن هم بعداز رفتن با فروش ۶۲ بلیت برای ۱۱ سانس و درآمد ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار ریالی جایگاه هجدهم را در اختیار گرفت.

این درحالی است که نگهبان شب تنها فیلم اسکاری فهرست فیلم‌های درحال اکران در دوره مورد نظر توانست نظر ۵۵ نفر را برای ۶ سانس اکران به خود جلب کند تا با درآمد ۲۲ میلیون و ۷۲۵ هزار ریالی جایگاه نوزدهم را دراختیار گیرد و دست‌انداز با فروش ۴۶ بلیت برای ۸ سانس اکران و درآمد ۲۱ میلیون و ۵۲۵ هزار ریالی به بیستمین جایگاه رضایت داد.

اما دو فیلم ارثیه‌فامیلی و ستون ۱۴ با عملکردی ضعیف در دو رتبه انتهای جدول قرار گرفتند چون ارثیه فامیلی با فروش ۴۳ بلیت برای ۱ سانس و درآمد ۷ میلیون و ۵۲۵ هزار ریالی به جایگاه بیست و یکم دست پیدا کرد و ستون ۱۴ هم با فروش تنها ۲ بلیت برای یک سانس و درآمد ۶۰۰ هزار ریالی رتبه بیست و دوم را در اختیار گرفت.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/171810

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب