یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با «نجواخبر»:

دلار سقف را شکسته/ معامله‌گران همه در لاک دفاعی

دلار سقف را شکسته/ معامله‌گران همه در لاک دفاعی
یک کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه قیمت دلار تنها در دو روز ابتدایی آبان کاهشی بوده و در تمام روزهای بعد از آن از الگوی افزایشی پیروی کرده، گفت: هر خبری می ‌تواند محدوده‌‌های مقاومت و حمایت اسکناس دلار را بشکند و به راحتی آن را به دوران جهش سوق دهد.

به گزارش خبرنگار نجوا خبر؛ قیمت دلار در آخرین معامله هفته گذشته با سیگنال سخنرانی سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان روند افزایشی به خود گرفت. نگرانی از افزایش تنش‌ها بین حماس و اسرائیل و گسترده تر شدن این جنگ، معامله گران دلار را به لاک دفاعی فرو برده و منتظر اخبار بعدی برای تصمیم گیری در مورد خرید یا فروش هستند.

دلار سقف شکست

دلار تهران در دومین هفته آبان ماه در محدوده ۵۲ هزار و ۱۰۰ تومان شروع به کار کرد، این در حالی است که تا کف ۵۱ هزار و ۱۵۰ تومان کاهش یافت و در ادامه رشد کرد و به کانال ۵۲ هزار تومانی وارد شد.

دلار تهران نسبت به پایان هفته نخست آبان حدود یک درصد رشد کرد و در روز پنجشنبه توانست خود را به بالای مرز ۵۲ هزار تومان برساند. در چنین شرایطی اگر دلار بتواند بالای این مثلث تثبیت شود بدین معناست که روند دلار تهران همچنان صعودی خواهد بود.

در حال حاضر در شرایطی حباب درهم منفی شده که بر اساس گزارشات میدانی از بازار ارز، انتظارات به خاطر التهابات جنگ افزایشی شده و از تعداد فروشنده‌ها در بازار ارز کاسته شده ‌است.

واکنش صعودی دلار به اخبار جنگ

هادی حق شناس، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه از گذشته تاکنون هر زمان که مناقشات و تنش‌های سیاسی شکل‌ گرفته، قیمت دلار در تهران به آن واکنش صعودی نشان داده است، گفت: در روزهای اخیر جناح افزایشی سعی کرده با برجسته‌ کردن اخبار منفی سطح بدبینی‌ها نسبت به ‌احتمال وقوع یک جنگ تمام‌عیار نه تنها در نوار غزه بلکه فراتر از آن در خاورمیانه را بیشتر کند و عده‌ای از معامله‌گران یکی از دلایل آن را سیگنال‌هایی می‌دانند که به بازار مخابره می‌شود.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر، با اینکه ایران بارها اعلام کرده که در این جنگ نقشی ندارد، ادامه داد: ماحصل تمام این اتفاقات زمینه‌ساز رشد قیمت‌ها در بازار ارز شده است. بررسی بازار دلار تهران در روز پنجشنبه ۱۱ آبان‌ماه حکایت از آن دارد که قیمت دلار در شروع معاملات با گپ مثبت ۲۰۰ تومانی وارد بازار شده و بر روی ۵۱ هزار و ۸۰۰ تومان قرار گرفت.

محدوده حمایتی اسکناس آمریکایی

حق شناس گفت: تحلیلگران بازار ارز کف ۵۰ هزار تومانی را محدوده حمایتی اول اسکناس دلار می‌دانند و سقف قیمت دلار را نیز منطقه ۵۲ هزار و ۸۰۰ تا ۵۳ هزار تومانی توصیف می‌کنند. گفتنی است کارشناسان اقتصادی تثبیت دلار در منطقه ۵۰ هزار تومانی را قطعی می‌دانند. آنها معتقدند در صورتی که اخبار مربوط به پایان آتش‌بس میان و اسرائیل منتشر شود دلار می‌تواند منطقه ۴۸ هزار و ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومانی را نیز لمس کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: اینکه نرخ دلار این روز‌ها ثابت مانده است، باید ببینیم وضعیت بهتر شده است یا بدتر؟ در واقع بازار ارز منتظر است، اتفاقی مثبت یا منفی بیفتد تا واکنش نشان بدهد.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/182135

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب