معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآوردههای نفتی میگوید روزانه حدود 5 میلیون لیتر سوخت جت به قیمت 600تومان به ازای هر لیتر به شرکتهای هواپیمایی واگذار میشود که حتی اگر هزینه تولید را صفر درنظر بگیریم، هزینه حمل و توزیع این نوع سوخت بهمراتب از قیمت فروش آن بیشتر است
به گزارش نجواخبر، سالاری به دنیای اقتصاد گفت: ضمن اینکه بعضی از شرکتهای هوایی بدهیهای خود را با تأخیر چند ماهه پرداخت میکنند.هزینه سوخت در شرکتهای هواپیمایی داخلی حدود 2درصد از کل هزینه بلیت هواپیماست، درحالیکه این تناسب در شرکتهای هواپیمایی بینالمللی تقریبا 35درصد برآورد میشود.
وی در پاسخ به سؤالی در مورد افزایش قیمت سوخت بهعنوان اهرمی جهت مدیریت مصرف گفت: «مادامیکه سیاستهای قیمتی در کنار راهکارهای غیرقیمتی قرار نگیرند، مشکل حل نخواهد شد، بهعبارت سادهتر تمام عوامل تأثیرگذار را باید در کنار هم دید. اگر هم قرار باشد تغییری در قیمت سوخت اتفاق بیفتد، قطعا باید بهصورت نظام پلکانی باشد تا عدالت اجتماعی بین خانوارهایی که اصلا اتومبیل ندارند و آنهایی که بیش از یک خودرو دارند رعایت شود.»
علاوه بر این، معاون وزیر نفت معتقد است که پایش مصرف سوخت خودروها و تخصیص سهمیه سوخت ناوگان حملونقل بر اساس پیمایش، میتواند راهحل موثر دیگری در مدیریت مصرف سوخت باشد و از مهاجرت کارتهای سوخت از شهرهای بزرگ به مناطق مرزی جلوگیری کند.
وی درمورد طرح اختصاص بنزین به کد ملی بهجای خودرو نیز تاکید کرد: در گذشته پیشنهادهایی بودهاست و این موضوع را به موازات مطالعات موردنیاز بهصورت پایلوت در کیش اجرا کردیم.اکنون در تلاشیم از کارت هوشمند به سمت کارت مغناطیسی برویم و آسیبها بررسی شود و در صورت فراهم بودن شرایط، مراحل کار را اعلام میکنیم.