واکنش قالیباف به راه اندازی سامانه جنجالی رصد «سبک زندگی مردم»: بدون حکم قاضی امکان دسترسی به اطلاعات شخصی افراد نیست

واکنش قالیباف به راه اندازی سامانه جنجالی رصد «سبک زندگی مردم»: بدون حکم قاضی امکان دسترسی به اطلاعات شخصی افراد نیست
رییس مجلس شورای اسلامی درباره مصوبه راه‌اندازی سامانه رصد و پایش سبک زندگی مردم، گفت: قطعا دسترسی به اطلاعات شخصی افراد صرفا با داشتن حکم قاضی امکان‌پذیر است.

به گزارش نجواخبر، غلامرضا نوری قزلچه در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در واکنش به مصوبه مجلس مبنی بر راه‌اندازی سامانه رصد و پایش مستمر سبک زندگی مردم در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، گفت: در این بند ذکر شده که به صورت برخط سبک زندگی مردم و داده‌ها و اطلاعات افراد در یکجا رصد و پایش شود.

وی بیان کرد: در اصل ۲۵ قانون اساسی آمده که این کار با حکم قانون شدنی است و اگر ما در این مورد قانون‌گذاری کنیم، ممکن است امکان تجسس در اطلاعات شخصی افراد فراهم شود.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر هدف آینده‌پژوهی باشد، باید اطلاعات جمعی افراد مورد بررسی قرار گیرد و نباید به صورت لحظه به لحظه اطلاعات هر فردی بررسی شود.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به این نماینده، گفت: ما قبلاً این بند را به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه ارجاع دادیم تا راه‌اندازی سامانه پایش و رصد سبک زندگی افراد با رعایت اصل ۲۵ قانون اساسی باشد.

وی ادامه داد: قطعاً اگر قرار باشد به احوالات شخصی افراد ورود شود، حکم قاضی لازم است و بدون حکم قاضی این اتفاق نمی‌افتد. به هیچ وجه از این حکم چنین برداشتی صورت نخواهد گرفت و کسی نمی‌تواند بدون حکم قبلی به اطلاعات شخصی افراد دسترسی داشته باشد.

*اظهارات موافقان و مخالفان راه‌اندازی سامانه رصد و پایش سبک زندگی مردم

مخالف راه‌اندازی سامانه جامع رصد و پایش سبک زندگی مردم گفت که با روش‌های این چنینی نمی‌توان در راستای ارتقاء شاخص فرهنگ عمومی گام برداشت و موافق این بند معتقد بود که هدف از راه‌اندازی این سامانه آینده‌پژوهی با تکیه بر کلان‌داده‌های اجتماعی است.

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه که به ایجاد سامانه آنلاین رصد و پایش آنلاین سبک زندگی مردم بر می‌گشت، معین‌الدین سعیدی در مخالفت با این بند بیان کرد: تجربه نشان داده که با روش‌های این چنینی نمی‌توان نسبت به ارتقاء شاخص عمومی اقدام کرد، ما در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ بندی آوردیم که اگر در هر مسجدی دو بار در روز نماز جماعت برگزار شود مشوق مالی برای آن در نظر گرفته می‌شود آیا با این روش می‌توان مردم را نمازگزار کرد؟

وی در ادامه با بیان اینکه با راه‌اندازی سامانه رصد و پایش زندگی مردم نگرانی‌ها در جامعه بیشتر می‌شود، اظهار کرد: سال‌هاست که با این روش‌ها قصد داریم فرهنگ عمومی را ارتقاء دهیم اما به نتیجه نمی‌رسیم. نهادهایی که میلیاردها تومان در حوزه فرهنگی اعتبار دریافت می‌کنند باید اکنون پاسخ‌گو باشند. مسئولان صداوسیما و نهادهای فرهنگی اکنون به جای آنکه مطالبه‌گر باشند باید پاسخ‌گو باشند.

سید ناصر موسوی لارگانی در موافقت با راه‌اندازی سامانه رصد و پایش سبک زندگی مردم بیان کرد: آقای معین‌الدین سعیدی بحث را به انحراف بردند این درست است که ما در حوزه فرهنگی کوتاهی کردیم و باید سال‌ها پیش برای حوزه فرهنگی ورود پیدا می‌کردیم ولی اکنون در برنامه هفتم توسعه احکامی آورده شده که می‌تواند مشکل را حل کند.

احمد راستینه، عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه در دفاع از این مصوبه بیان کرد: امروز در دنیا آینده‌پژوهی یک کار اساسی است و یک اصول شناخته شده علمی برای غلبه بر آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از بسیاری از آسیب‌ها در سطح جامعه به شمار می‌رود. در این حکم نیز ما به دنبال آینده‌پژوهی بر روی کلان‌ داده‌های اجتماعی با رعایت اصل ۲۵ قانون اساسی یعنی حفظ محرمانگی داده‌های افراد هستیم. از سوی دیگر رعایت قانون مدیریت داده‌ها تاکید شده است. اساسا اگر نیازی به داده‌های فردی افراد باشد صرفا با تصمیم قضائی این موضوع امکان‌پذیر است. ایجاد یک سامانه جامع رصد و پایش کلان‌داده‌های اجتماعی در آینده پژوهی بسیار مهم است.

در نهایت نمایندگان با این بند از لایحه موافقت کردند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/192248

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.