عضو شورای عالی نظام پزشکی:

کمبود دارو بازی با جان بیماران است/ دولت نسبت به واردات به موقع اقدام کند

کمبود دارو بازی با جان بیماران است/ دولت نسبت به واردات به موقع اقدام کند
عضو شورای عالی نظام پزشکی تاکید کرد: واردات فوریتی زیبنده صنعت دارویی کشور نیست.

به گزارش نجوا خبر، یدالله سهرابی، در رابطه با هشدارهای مجلس به وزارت بهداشت نسبت به اتمام ذخیره‌های دارویی وارداتی بیماران خاص، گفت: دارو یک کالای استراتژیک محسوب می‌شود و بنابراین کمبود یا نبود آن بازی با جان بیماران است.

وی با بیان اینکه مجلس نسبت به کمبود داروهای خاص وارداتی از ادبیات زنگ خطر استفاده کرده است، افزود: مسئولان باید این موضوع را سرلوحه خود قرار دهند که بیماران دیردرمان و خاص و خانواده‌های آنها به جز رنج بیماری و چالش‌های مراقبت و نگهداری، نباید نگران کمبود و نبود و یا تهیه دارو باشند.

رئیس کمیسیون دارو و تجهیزات نظام پزشکی، مؤلفه‌های اثرگذار در زنجیره تأمین دارو را به سه بخش درون بخشی، میان بخشی و فراسازمانی تقسیم بندی کرد و گفت: تصمیمات سازمان غذا و دارو باید کنشی باشد اما متأسفانه تصمیمات، عمدتاً واکنشی هستند و به محض کمبود دارو، موبایل جامعه داروسازان به صدا در می‌آید.

سهرابی ادامه داد: بدهی بیمه‌ها به داروخانه‌های بخش خصوصی، تولید و صنعت دارو و زنجیره تأمین دارو را دچار اختلال کرده است و از طرف دیگر، سازمان‌های مختلف اعم از گمرک و صنعت و معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی و بانک‌های عامل باید هماهنگ باشند تا دارو به موقع به دست مصرف کننده و بیمار برسد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی تأکید کرد: سازمان غذا و دارو باید تصمیمات خود را برای تولید اقلام دارویی در داخل کشور عملی کند و اگر هم نیاز به واردات مواد اولیه است باید قبل از کمبود، طی یک برنامه مدون و منظم، سفارش تولید ماده اولیه را به شرکت‌ها ارائه دهد.

وی با بیان اینکه واردات فوریتی زیبنده صنعت دارویی کشور نیست و این صنعت را متحمل هزینه‌های زیادی خواهد کرد، گفت: عدم تأمین نقدینگی، عدم تأمین ارز مناسب، عدم پرداخت مطالبات به هنگام توسط بیمه‌ها، قیمت گذاری دستوری و بدعهدی بانک‌ها در قبال شرکت‌های داروسازی، از جمله چالش‌های صنعت دارو و عوامل کمبود داروهای خاص در کشور شده است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/192293

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.