یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با «نجواخبر»:

بورس کم‌جان است/ زنگ هشدار ارزش معاملات خرد به صدا درآمد

بورس کم‌جان است/ زنگ هشدار ارزش معاملات خرد به صدا درآمد
یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بی اعتمادی مردم به بورس مانع رشد شاخص کل بورس شده است، گفت: حجم پایین معاملات و وارد نشدن پول حقیقی نشانه ناامیدی سهامداران خرد است.

به گزارش نجواخبر؛ رئیس قوه قضائیه روز گذشته با بیان اینکه مردم به بورس اعتماد ندارند، گفت: چند سال پیش در مقطعی، تبلیغاتی برای جذب سرمایه‌های مردم در بورس صورت گرفت، اما بازدهی مطلوبی از بورس در آن مقطع رخ نداد و زیان‌هایی متوجه عده کثیری از سرمایه‌گذاران شد؛ لذا ضرورت دارد بخش‌های مربوطه نسبت به ایجاد بستری مناسب و معتمد برای جذب سرمایه‌های خُرد مردم، اهتمام داشته باشند.

صحبت‌های محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه نشان می‌دهد هنوز سهامداران به بورس اعتماد ندارند و یکی از دلایلی که بورس رشد نمی‌کند همین عامل است.

بورس کم جان است

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه حجم پایین معاملات و وارد نشدن پول حقیقی نشانه ناامیدی معامله گران و انتظارات منفی آن‌هاست، به «نجواخبر» گفت: تا زمانی که ارزش معاملات خرد بالا نرود، بازار رشد نخواهد کرد.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که حتی با وجود رنج‌های مثبت در برخی روزها متأسفانه ارزش معاملات یاری نمی‌کند و بالا نمی‌آید و شرایط بازار همچنان کم رمق و کم جان است.

نوسان در بازار سهام

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه توجه سهامداران خرد بازار سرمایه همچنان روی نمادهای کوچک بورسی معطوف است، گفت: بازار هنوز در تردید است و محرکی برای رشد در بازار سرمایه نیست.

الیاس کردی ادامه داد: عمق بازار سرمایه کم است زیرا به راحتی با یک حجم کمی از پول به راحتی می‌توان در بازار نوسان ایجاد کرد چون اگر حجم معاملات زیاد باشد هرچقدر هم بخواهیم در بازار بخریم یا بفروشیم آن سوی معامله کسی حضور دارد، ولی اگر کسی نباشد وقتی با یک حجم بالا وارد بازار بشویم می‌توان قیمت را به شدت تحت تأثیر قرار داد و این باعث ایجاد نوسانات شدید در بازار می‌شود و در نتیجه بازار دستخوش بازی است. این خطر عدم داشتن عمق در بازار است.

بورس در کف کانال ۲ میلیون واحد حبس شد

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، انتظار ویژه‌ای برای رشد در بازار نداریم زیرا رنج‌های مثبت را می‌بینیم، ولی در کل بازاری متعادل و کم رمقی را داریم. به طور مثال ارزش معاملات روز دوشنبه ۲۲ آبان در ۱۵ دقیقه پایانی بازار ۳ هزار و ۳۸۴ میلیارد تومان بوده و با این شرایط قاعدتا اتفاق خاصی در بازار نخواهد افتاد.

الیاس کردی افزود: تا زمانی که شاخص ارزیابی بورس تهران نتواند در محدوده‌های بالاتر از پنج همت تثبیت شود، از منظر تابلوخوانی تأییدیه رشد بلندمدتی بازار صادر نشده است. در حال حاضر با قرارگیری ارزش معاملات در کانال چهار هزار میلیاردی، به نظر می‌رسد بازار هنوز تا رسیدن به تأییدیه‌های صعود پایدار فاصله دارد.

سیگنال نرخ جدید خوراک پتروشیمی‌ها به بورس

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه دست‌درازی دولت به سود صنایع می‌تواند تیر خلاصی به چشم‌انداز مثبت سهامداران باشد، گفت: ناهم‌خوانی نرخ گاز خوراک مصوب با آنچه در جریان معاملات روز دوشنبه ۲۲ آبان، به پتروشیمی‌ها ابلاغ شد، تازه‌ترین دست‌انداز دولت برای بازار سرمایه است. بر این اساس، در پنج ماه ابتدایی سال نرخ هفت هزار تومان و نرخ پنج هزار و ۶۰۰ تومانی گاز خوراک در شهریورماه برای پتروشیمی‌ها در نظر گرفته شده است. این موضوع در حالی اتفاق افتاده است که مصوبه نرخ هفت هزار تومانی توسط مجلس باطل شد.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/192398

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب