مسئولان کمربندهای حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی را محکم‌تر ببندند؛

ورود سرمایه‌گذاران خارجی بزرگ در سایه حضور فعالان اقتصادی قدرتمند در مناطق آزاد

ورود سرمایه‌گذاران خارجی بزرگ در سایه حضور فعالان اقتصادی قدرتمند در مناطق آزاد
استقبال از سرمایه‌گذاران خارجی در کیش، هرچند یک رویکرد مثبت است اما الزاماتی هم دارد که نباید آنها را فراموش کرد. در همین راستا استناد می‌کنیم به اظهارات اخیر سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش که یازدهم مهرماه، با تاکید بر عزم سازمان منطقه آزاد کیش برای جذب سرمایه گذاری خارجی،‌ بیان کرد و گفت: «در حوزه ورود به سرمایه‌گذاری بین‌المللی، صرفا به دریافت بانک‌های اطلاعاتی بسنده نمی‌کنیم و معتقدیم که پس از دریافت راهنمایی‌های لازم از بانک‌های اطلاعاتی،‌ آغاز مذاکرات رسمی جهت جذب سرمایه‌گذاران خارجی ضروری است.»

به گزارش نجوا خبر، ماهیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در همه جای دنیا به گونه‌ای تعریف شده که کاملا به میزان ورود سرمایه‌گذاری‌های خارجی گره خورده است. از آن‌جایی که مناطق آزاد در تمامی کشورها، به عنوان پل ارتباطی میان توانمندی‌های اقتصاد ملی و سرمایه‌های خارجی شناخته می‌شوند، مناطق آزاد ایران هم از این قاعده کلی و جهانشمول مستثنی نیستند. بر همین اساس، جزیره زیبای کیش به عنوان نخستین مناطق آزاد تجاری ایران نیز در این مقال می‌گنجد.
استقبال از سرمایه‌گذاران خارجی در کیش، هرچند یک رویکرد مثبت است اما الزاماتی هم دارد که نباید آنها را فراموش کرد. در همین راستا استناد می‌کنیم به اظهارات اخیر سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش که یازدهم مهرماه، با تاکید بر عزم سازمان منطقه آزاد کیش برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی،‌ بیان کرد و گفت: «در حوزه ورود به سرمایه‌گذاری بین‌المللی، صرفا به دریافت بانک‌های اطلاعاتی بسنده نمی‌کنیم و معتقدیم که پس از دریافت راهنمایی‌های لازم از بانک‌های اطلاعاتی،‌ آغاز مذاکرات رسمی جهت جذب سرمایه‌گذاران خارجی ضروری است.»
«زارع فکری» با بیان اینکه جذب سرمایه‌گذار خارجی نباید منجر به تضعیف سرمایه‌گذار داخلی شود، اظهار کرد:‌ «در برخی از حوزه‌ها که سرمایه‌گذاران داخلی نتوانسته‌اند در آن ورود کنند، به دنبال جذب سرمایه‌گذار خارجی هستیم و قصد تنوع بخشیدن به نحوه سرمایه‌گذاری‌ها را داریم.»
بنابراین ورود سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه‌هایی که تولیدکنندگان، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران داخلی بنابه هر دلیلی نتوانسته‌اند تاکنون به آن ورود کنند، یک نقشه راه مناسب و راهکاری عاقلانه محسوب می‌شود اما باید دقت کرد که به موازات تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی، رفع دغدغه‌های سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی داخلی نیز باید در اولویت قرار گیرد.
به هر روی، در هر زمان و شرایطی، حمایت از سرمایه‌گذار داخلی باید اولویت اصلیِ مدیران و مسئولان باشد. تنها زمانی می‌توانیم بگوییم «سرمایه‌گذار خارجی باید در حوزه‌هایی که داخلی‌ها ناتوان مانده‌اند، ورود کند» که قبل از آن تمام توان بالقوه‌ اقتصادگران ملی را شکوفا کرده باشیم. فراموش نکنیم که تا بالفعل شدن توانمندی‌های فعالان اقتصادی کیش راه درازی در پیش داریم.
کیش قطب گردشگری ایران است و بدون تردید رفع دغدغه‌های کارآفرینان و سرمایه‌گذاران حوزه‌ گردشگری در این جزیره نیازمند توجه بیش‌تر مسئولان است و فعالان اقتصادی نیاز دارند صدای‌شان شنیده و کاستی‌های‌شان دیده شود.
با این تفاسیر، سرمایه‌گذاران داخلیِ حوزه گردشگری کیش همچنان به رونق صنعت گردشگری در کشور با حل مشکلات در زمینه حمل‌ونقل، موانع مالیاتی و کمبود انرژی امیدوار هستند. هرچند استقبال از سرمایه‌گذاران خارجی باید یکی از راهکارهای رشد و توسعه مناطق آزاد باشد اما همچنان معتقدیم که رسیدگی به مشکلات فعالان داخلی تأثیر مثبت و بیش‌تری بر روند پیشرفت این جزیره زیبا در قلب خلیج نیلگون خلیج فارس می‌گذارد که در نهایت افزایش نرخ تولید ناخالص ملی را به همراه خواهد داشت.
خلاصه کلام این که مسئولان مربوط باید ابتدا کمربندهای حمایتی از مناطق آزاد به ویژه منطقه آزاد کیش را محکم ببندند و عزم‌ها را برای اعتلای اهداف توسعه‌ای آن جزم کنند. تنها در صورت وجود فعالان اقتصادی قوی و توانمند می‌توان سرمایه‌گذاران خارجی بزرگ را وادار به حضور و رقابت با تولیدکنندگان و بازرگانان داخلی کرد.


مرتضی بلوکی کارشناس رسانه

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/202835

کلیدواژه‌ها

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.