اعلام جرم شورای رقابت علیه ۱۳ نهاد عمومی غیر دولتی

اعلام جرم شورای رقابت علیه ۱۳ نهاد عمومی غیر دولتی
سخنگوی شورای رقابت گفت: شورای رقابت در مصوبه ۵۵۱ خود ۱۳ نهاد عمومی غیر دولتی را مجرم تلقی کرده و برعلیه آن‌ها اعلام جرم شده است.

به گزارش نجواخبر، سپهر دادجوی توکلی سخنگوی شورای رقابت گفت: مؤسسات و نهاد‌های عمومی غیردولتی تا سال ۱۳۹۷ اجازه داشتند که بیش از ۴۰ درصد مالکیت داشته باشند، اما بعد از این تاریخ نباید بیش از ۴۰ درصد مالکیت داشته باشند و موظف اند که روند واگذاری‌ها و یا گزارش آن را به شورای رقابت اعلام کنند. براساس ماده ۷۲ و بند ۱ ماده ۷۹ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، مجازات حبس و جزای نقدی برای مدیر ارشد نهاد‌های متخلف دیده شده است.

او ادامه داد: شورای رقابت هر شش ماه یکبار گزارش‌های نظارتی خود را از این نهاد‌ها مطالبه می‌کند. بعضا با مقاومت مواجه می‌شود و گاهی تفسیر‌های متفاوتی دارند و هیچ یک از این نهادها، بنیاد‌ها و شهرداری‌ها مایل نیستند که این اطلاعات را به راحتی در اختیار شورای رقابت قرار دهند.

توکلی گفت: شورای رقابت در مصوبه ۵۵۱ خود ۱۳ نهاد را مجرم تلقی می‌کند و برعلیه آن‌ها اعلامِ جرم می‌کند. این رویه در شعب دادگاه‌ها در حال رسیدگی است. برخی از این ۱۳ نهاد حکم منع تعقیب، برخی محکوم شده‌اند و برخی هم در جریان هستند. این شورا مصمم به پیگیری این موضوع است و این اعلامِ جرم مقدماتی علیه این ۱۳ نهاد آغازی است برای پیگیری‌های جدی شورای رقابت برای سالم سازی فضای اقتصادی کشور.

براساس آمار اعلام شده به خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، این ۱۳ نهاد عبارت اند از: بنیاد مسکن، بنیاد ۱۵ خرداد، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد امام خمینی، هیئت امنای صرفه جویی ارزی، سازمان اتکا، شهرداری تهران، شهرداری کرمانشاه، شهرداری کرج، صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد، صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت، صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بازنشستگی نیرو‌های مسلح.

بر اساس قانون اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، نهاد‌های عمومی غیردولتی موظف اند گزارشِ مالکیت شرکت‌های وابسته به خود را در هر بازار کالا و خدمات هر شش ماه یکبار به شورای رقابت ارسال کنند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/212938

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.