رئیس شورای تامین کنندگان دام در گفتگو با «نجوا خبر»:

بحران گرانی گوشت قرمز/ مشکل «کمبود دام» نیست، قیمت تمام شده بالاست

بحران گرانی گوشت قرمز/ مشکل «کمبود دام» نیست، قیمت تمام شده بالاست
رئیس شورای تامین کنندگان دام با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی از گوشت قرمز موجب شوک به قیمت این محصول شد، گفت: مشکل بازار کمبود دام و گوشت نیست، مشکل این است که قیمت تمام شده گوشت در کشور بالاست.

به گزارش نجوا خبر؛ طبق آمارهای بانک مرکزی، متوسط قیمت یک کیلوگرم گوسفند و بره زنده در ۳ ماهه دوم سال ١٤٠٢، ١٩٣٨٣٢٧ ریال و متوسط قیمت یک کیلوگرم گاو پرواری زنده ١٨٧٦٦٣٣ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ۱۶۰.۵ و ١٤٤.٣ درصد افزایش داشته است.

بنا به گزارش مرکز آمار، شاخص قیمت گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها نسبت به ماه گذشته ۱.۲ درصد و نسبت به یک ‌سال گذشته ۸۷.۶ درصد گران شده است.

این آمارها در حالی ارائه می‌شود که تولید گوشت کاهش محسوسی داشته است؛ اما آیا این گرانی ادامه دارد؟

قیمت گوشت به مرز نیم میلیون رسید

رئیس شورای تأمین کنندگان دام با بیان اینکه در آذرماه قیمت گوشت گوسفندی ۲۰‌ هزار تا ۲۵‌ هزار تومان افزایش یافته است، به نجوا خبر گفت: این گرانی همچنان ادامه دارد.

منصور پوریان با اشاره به واردات گوشت قرمز در ماه های گذشته گفت: قیمت گوشت در محدوده نیم ‌میلیون تومانی در بازار است.

گرانی چشمگیر گوشت در طول یک سال!

رئیس شورای تأمین کنندگان دام در مورد قیمت گوشت قرمز گفت: در آبان سال گذشته هر کیلو گوشت گوسفندی در حدود ۱۹۰ هزار تومان بود که این عدد تفاوت زیادی با قیمت‌های بازار گوشت دارد.

پوریان ادامه داد: هرچند گوشت وارداتی وارد بازار شده و تا اندازه‌ای بازار را تعدیل کرده و قیمت را کاهشی کرده، اما پاسخ‌گوی تقاضای بازار نیست.

تقاضای گوشت افزایش یافت

رئیس شورای تأمین کنندگان دام با بیان اینکه در ابتدای آذر تقاضا برای گوشت گوسفندی بالا رفته است، گفت: افزایش تقاضا موجب گرانی های اخیر شد.

پوریان با اشاره به بالا بودن قیمت تمام شده گوشت قرمز در ایران گفت: افزایش تولید گوشت در داخل با واردات گسترده همراه شده است و گوشت در بازار موجود است؛ بنابراین مشکل گرانی گوشت به کمبود برنمی گردد؛ بلکه عامل اصلی گرانی گوشت در ایران، بالا بودن قیمت تمام شده است.

ناتوانی مردم در خرید گوشت

به گفته رئیس شورای تأمین دام کشور، از اردیبهشت سال گذشته و با حذف ارز ترجیحی، قیمت گوشت قرمز با افزایش قابل ‌توجهی مواجه شد. علاوه بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، افزایش جهانی قیمت نهاده‌های دائمی هزینه تولید گوشت مرغ و گوشت قرمز را بالا برد.

پوریان با اشاره به عدم مشکل در تأمین گوشت موردنیاز بازار، گفت: در حال حاضر گوشت قرمز در بازار بسیار فراوان است؛ اما مشکل اصلی و عاملی که مردم را آزار می‌دهد، قیمت گوشت است؛ در واقع وضعیت به‌گونه‌ای است که مردم در خرید گوشت گوساله و گوسفندی ناتوان هستند.

دلایل گرانی گوشت

رئیس شورای تأمین دام کشور گفت: وضعیت موجود در کف بازار، افزایش سرسام‌آور محصولات مرتبط با تولید گوشت، افزایش هزینه‌های اجاره و نگهداری محل‌های فروش و پرورش دام و حمل‌ونقل باعث بالارفتن قیمت تمام شده گوشت برای مردم شده است.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/243006

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.