احیای دریاچه ارومیه امکان‌پذیر است؟

احیای دریاچه ارومیه امکان‌پذیر است؟
مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه برنامه داریم تا ۳ محصول آب‌بر از جمله سیب، چغندر قند و یونجه را در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه حذف کنیم، گفت: سعی می‌کنیم تا این برنامه هرچه زودتر عملیاتی شود تا آرام آرام و پله پله به سمت احیا برویم!

به گزارش نجوا خبر، مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه برنامه داریم تا ۳ محصول آب‌بر از جمله سیب، چغندر قند و یونجه را در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه حذف کنیم، گفت: سعی می‌کنیم تا این برنامه هرچه زودتر عملیاتی شود تا آرام آرام و پله پله به سمت احیا برویم!

به گزارش نجواخبر، سعید شهند؛ مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی درباره آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: در مرحله دوم رهاسازی آب از سد کانی سیب و تونل زاب به سمت دریاچه ارومیه، هفته گذشته با تکمیل سد سیلوه، آب از این محل با دبی ۱۰ مترمکعب بر ثانیه وارد رودخانه "گدار" و از آنجا هم به سمت دریاچه ارومیه تخلیه می‌شود.

وی ادامه داد: از این طریق مقرر است ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب به پیکر دریاچه ارومیه وارد بشود و بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست آب را در مدخل ورودی دریاچه ارومیه تحویل می‌گیریم.

برداشت بی‌رویه آب دریاچه ارومیه را خشک کرد؟

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی بیان کرد: وظیفه‌ای که سازمان حفاظت محیط زیست در این موضوع دارد، همکاری با آب منطقه استان برای ممانعت از برداشت‌های غیرمجاز آب در مسیر انتقال است. سیاست ستاد احیای دریاچه ارومیه این است که زمانی رهاسازی انجام شود که فصل کشاورزی نباشد و کشاورزان آب را در مسیر برداشت نکنند اما بازهم به این دلیل که این منطقه یک منطقه کشاورزی‌محور است بعضاً کشاورزان یخ‌آب زمستانی را به مزارعشان می‌دهند!

شهند تأکید کرد: با این وجود ما پاسگاه محیط‌بانی شهید هاشمی را فعال کردیم و همکاران ما در شیفت‌های ۲۴ ساعته و بدون تعطیلی بر عدم انحراف آب نظارت می‌کنند همچنین از طریق نصب دوربین‌های مداربسته نیز شرایط را کنترل می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا رهاسازی تنها ۱۸۰ مترمکعب آب که حجم بسیاری ناچیزی برای دریاچه ارومیه است آن هم در شرایطی که بارش‌ها مناسب نیست، ضروری بوده است، گفت: اولویت بعد از شرب، تأمین حقابه محیط زیستی است و قطعاً ستاد احیای دریاچه ارومیه و وزارت نیرو پس از بررسی‌هایی که انجام دادند به این نتیجه رسیدند که شرایط برای رهاسازی حقابه مناسب است. پیگیری‌های سازمان حفاظت محیط زیست باعث این رهاسازی شد هر تالاب و دریاچه حقابه‌ای دارد که باید رهاسازی شود.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به کاهش بارش‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: امسال پیش‌بینی می‌شد که بارش‌های خوبی داشته باشیم اما متأسفانه این امر محقق نشد و حتی نسبت به سال گذشته ۲ درصد کاهش بارش و نسبت به میانگین بلند مدت کاهش ۴۸ درصدی بارش‌ها را داشته‌ایم؛ با این وجود و در این شرایط بسیار سخت، رهاسازی اتفاق افتاد و ما هم پیگیری می‌کنیم تا حداکثر نیاز آبی دریاچه ارومیه که قابل تأمین است، رهاسازی شود.

شهند با اشاره به شرایط مطلوب تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه توضیح داد: ما حدود ۱۱ تالاب اقماری و فصلی در دریاچه ارومیه داریم که سال گذشته خوشبختانه اتفاق خوبی رقم خورد و حداکثر نیاز آبی این تالاب‌ها رهاسازی شد و بسیار شرایط خوبی داشتیم و علیرغم کاهش بارندگی در کل کشور امسال هم بر اساس تصمیمات گرفته شده، این روند ادامه خواهد داشت تا انشالله تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه که از دو هفته پیش هم آبگیری آنها شروع شده، وضعیت خوبی داشته باشند.

وی بیان کرد: بیشتر پروژه‌های سخت‌افزاری نجات دریاچه ارومیه تقریباً تمام شده و تا پایان سال تمام پروژه‌ها عملیاتی خواهد شد؛ از سال آینده سیاست ستاد و برنامه‌هایش در حوزه کشاورزی خواهد بود. استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و کردستان که در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه هستند همگی کشاورزی‌محور هستند که این موضوع بر وضعیت دریاچه ارومیه به شدت تأثیر گذاشته است.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی گفت: اقناع‌سازی، فرهنگ‌سازی، آموزش کشاورزان و استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری و کشاورزی همچنین جلب مشارکت کشاورزها در دستور کار ستاد ملی است و امیدواریم بتوانیم با استفاده از این روش‌ها حقابه بیشتری را برای دریاچه تأمین کنیم.

شهند تصریح کرد: موضوع با اهمیت دیگر، اصلاح الگوی کشت است؛ این الگو در طی سالیان گذشته تغییر کرده و از کاشت انگور به سمت سیب و باغات با درختان هسته‌دار رفته است لذا برنامه داریم تا ۳ محصول آب‌بر از جمله سیب، چغندر قند و یونجه را حذف کنیم و محصولاتی که با شرایط آب و هوایی منطقه سازگار بوده و به آب‌کمتری نیاز دارند را جایگزین کنیم.

وی ادامه داد: از سال آینده وزارت جهاد کشاورزی مکلف است این برنامه را ارائه دهد و مورد تصویب ستاد قرار بگیرد؛ ما هم در سازمان حفاظت محیط زیست سعی می‌کنیم تا این برنامه هرچه زودتر عملیاتی شود تا آرام آرام و پله پله به سمت احیا برویم! معیشت مردم مستقیماً به بحث کشاورزی وابسته است لذا این کار باید با همراهی مردم و همسویی کشاورزان صورت گیرد.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه برای رهاسازی حقابه باید بارش‌ها مناسب باشد،‌ خاطرنشان کرد: امیدوارم که خداوند متعال نیز باران و برف رحمتش را بر ما ببارد تا وضعیت آب شرب و هم محیط زیست و کشاورزی در منطقه رو به بهبود برود.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/243344

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب