«نجوا خبر» گزارش می‌دهد؛

دردسرهای مالیات/ چرا طلافروشان معترضند؟!

دردسرهای مالیات/ چرا طلافروشان معترضند؟!
بازار طلا در حالی حدود یک هفته است که به صورت نیمه تعطیل درآمده که همچنان اعتراض طلافروشان به اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی ادامه دارد.

به گزارش نجوا خبر؛ اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه جامع تجارت قرار بود از ابتدای دی ماه برای یکسری از صنوف آغاز شود؛ اما اعتراض صنف طلا موجب شد تا شاهد اعتراض های زنجیره‌ای در استان‌های مختلف کشور باشیم؛ به طوری که بازار طلای برخی از شهرها تعطیل شد.

بازار طلا چرا اعتصاب کرد؟

یکی دی ماه قرار بود فعالیت سامانه مودیان در بازار طلا آغاز شود اما این کار با شایعاتی پیرامون قوانین مالیاتی برای طلافروشان در فضای مجازی همراه و البته با واکنش برخی طلافروشان مواجه شد.

بسیاری از طلافروشان و فعالان صنف طلا معتقدند هر کدام از این سامانه‌های تعریف شده حوزه‌های متفاوتی دارند؛ به طور مثال، سامانه مؤدیان و فروشگاهی اصلاً ربطی به سامانه جامع تجارت ندارد و طلافروشان اعتراض دارند که ما در چند سامانه باید اطلاعاتمان را ثبت کنیم؟.

تعدد سامانه‌ها، نبود اطلاع‌رسانی و نبود برخی ملاحظات باعث شده اعتراض طلافروشان برای یک هفته ادامه دار شود.

بدون ثبت کد ملی طلا بفروشید

«الزامی بودن ثبت کد ملی خریداران طلا» در سامانه جدید و هنگام معامله یکی از اخباری بود که همزمان منعکس شد و نگرانی طلافروشان و مردم را در پی داشت. اما این در حالی است که رئیس کل سازمان امور مالیاتی به سرعت نسبت به این خبر واکنش نشان داد و گفت: در سامانه مودیان مالیاتی «ثبت کد ملی خریدار هنگام خرید طلا الزامی نیست.»

سبحانیان گفت: در قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، الزامی وجود ندارد که مصرف کننده نهایی بابت خرید کالا یا خدماتش کد ملی خودش را به فروشنده ارائه کند، بلکه این قانون صرفاً بستری برای محاسبه سیستمی مالیات است.

مبارزه با فراریان مالیاتی در صنف طلافروشان

آنطور که به نظر می‌رسد، در بخش اصلاح نظام مالیاتی در بخش مالیات مشاغل، تمرکز سازمان امور مالیاتی بر مشاغل خاص با درآمدهای هنگفت و فرار مالیاتی بالاست. مالیات پرداختی طلافروشان نشان می‌دهد این قشر با پرداخت سالانه ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان مالیات کمتر از یک کارمند یا کارگر مالیات پرداخت کرده اند؛ همین امر سنگ بنای ناعدالتی را در نظام مالیاتی بنا نهاده است. چرا باید یک شغل خاص با درآمدهای نسبتا خوب در برابر فردی که درآمد به مراتب کمتری دارد مالیات کمتری بپردازد؟

نظام مالیات ستانی عادلانه موجب شده طلافروشان نیز ملزم باشند متناسب با درآمد و سود خود مالیات بپردازند. بدون تردید یکی از قطعات پازل تحول در نظام مالیات‌ستانی اتصال مشاغل به سامانه مؤدیان و ارائه صورتحساب‌ها در این سامانه است تا درآمدها و معاملات اصناف شفاف شود.

تعدد سامانه‌ها مشکل ساز است

یکی از فعالان صنعت طلا و جواهر با بیان اینکه تعدد سامانه‌ها مشکل‌ساز است، گفت: فروشندگان طلا از قانون ناراضی نیستند، اما بحث همکاران این است که ابهاماتی در رابطه با این موضوع، هم برای فعالان صنف طلا و هم خود سازمان امور مالیاتی وجود دارد.

عبادلله محمدولی با اشاره به اینکه براساس قانون در صورتی که سال آینده به دلیل تورم نرخ طلا افزایش یابد؛ فروشندگان باید مالیات بیشتری بپردازند، گفت: این در حالی است که گرانی طلا و تورم در این افزایش قیمت نقش دارد و این نیست که سود طلافروشان بیشتر شود.

وی اظهار کرد: ثبت کد ملی خریدار در یک سامانه الزام نیست و در سامانه دیگر الزام است. این ناهماهنگی و تعدد سامانه‌ها باعث نارضایتی همکاران و مردم شده است. باید این ابهامات برطرف شود.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/243405

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب