فیلم‌های جشنواره فجر/ علت غیبت فیلم‌های «جوان» و «مدیری»

فیلم‌های جشنواره فجر/ علت غیبت فیلم‌های «جوان» و «مدیری»
یکی از اعضای هیات انتخاب، با تأکید بر دیده‌شدن آثار مدیری و جوان، گفته است: «به دلیل جمیع جوانب برای حضور در جشنواره انتخاب نشدند. برای انتخاب یک فیلم، هم محتوای آثار مورد توجه بوده است و هم کیفیت سینمایی آنها.

به گزارش نجواخبر، با پایان بازبینی هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر، مجتبی امینی، دبیر جشنواره فیلم فجر، آثار راه‌یافته به دو بخش سودای سیمرغ و نگاه نو چهل‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر را اعلام کرد.

آن‌طور که این مسئول اعلام کرده است، در این دوره ۱۰۶ فیلم متقاضی حضور در بخش ملی جشنواره بودند که در یک ماه گذشته از طرف هیئت انتخاب بازبینی شده‌اند. داریوش ارجمند، حسین زندباف، روح‌الله سهرابی، محمد‌رضا عباسیان، محمد‌حسین لطیفی، احمد مرادپور و محمدحسین نیرومند اعضای هیئت انتخاب این دوره جشنواره فیلم بوده‌اند. در این فهرست همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، تعداد نام‌های شناخته شده، معدود است و برخی معتقدند جذاب‌ترین فیلم این دوره می‌تواند «صبحانه با زرافه» سروش صحت باشد.

فهرست فیلم‌های راه‌یافته به بخش مسابقه سینمای ایران سودای سیمرغ به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر است: «آبی روشن» به کارگردانی قاسم لطفی خواجه‌پاشا، «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری، «آغوش باز» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه‌کنندگی علیرضا سرتیپی، «احمد» به کارگردانی امیر‌عباس ربیعی، «بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری‌جوزانی، «پرویز خان» به کارگردانی علی ثقفی و تهیه‌کنندگی سازمان سینمایی اوج، «تابستان همان سال» به کارگردانی محمود کلاری و تهیه‌کنندگی علی اوجی، «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی، «دروغ‌های زیبا» به کارگردانی مرتضی آتش‌زمزم، «دست ناپیدا» به کارگردانی انسیه شاه‌حسینی، «دو روز دیرتر» به کارگردانی اصغر نعیمی، «شه‌سوار» به کارگردانی حسین نمازی، «شور عاشقی» به کارگردانی داریوش یاری، «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی، «صبحانه با زرافه‌ها» به کارگردانی سروش صحت و تهیه‌کنندگی مصطفی احمدی، «قلب رقه» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور، «مجنون» به کارگردانی مهدی شاه‌محمدی و تهیه‌کنندگی عباس نادران، «معجزه پروین» به کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شریفی‌نیا، «میرو» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی سعید الهی، «نپتون» به کارگردانی محمد‌ابراهیم غفاریان و «نوروز» به کارگردانی سهیل موفق. همچنین ۵۰ اثر در بخش فیلم اولی‌ها متقاضی بودند که ۱۲ اثر انتخاب شدند.

اما درباره این فهرست نکاتی مطرح شد؛ از‌جمله حجم بالای آثار ارگانی و حذف آثار چند چهره شناخته‌شده. چند روز پیش درباره حضور بازیگرانی که امسال در مقام کارگردان در این دوره جشنواره حضور خواهند داشت، گمانه‌زنی شده بود. در آن فهرست، نام «مهران مدیری» و «رامبد جوان» نیز علاوه بر «جواد عزتی» دیده می‌شد؛ اما پس از اعلام نام فیلم‌های حاضر در جشنواره، عباسیان، یکی از اعضای هیئت انتخاب، با تأکید بر دیده‌شدن آثار این افراد، گفته است: «به دلیل جمیع جوانب برای حضور در جشنواره انتخاب نشدند. برای انتخاب یک فیلم، هم محتوای آثار مورد توجه بوده است و هم کیفیت سینمایی آنها. ممکن است در رد‌شدن یک فیلم هر دو مورد تأثیر داشته باشد و درباره برخی آثار شاید یکی از جنبه‌ها تأثیر بیشتری داشته است». البته «مهران مدیری» در فیلم «تابستان آن سال‌ها» اولین تجربه کارگردانی «محمود کلاری» فیلم‌بردار شناخته‌شده، بازی می‌کند.

همچنین از دیگر نکاتی که درباره فیلم‌های حاضر در این جشنواره مطرح شده است، حجم بالای تولیدات ارگان‌ها و سازمان‌های همسو با دولت است؛ هرچند آن‌طور که «عباسیان»، دبیر سابق جشنواره، معتقد است: «امسال برخلاف جشنواره سال گذشته، فیلم‌های بخش خصوصی درخواست بیشتری برای حضور در جشنواره داشتند؛ اما واقعیت تلخ این بود که بسیاری از این آثار استاندارد‌های لازم محتوایی برای حضور در جشنواره فجر را نداشتند».

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/243688

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب