نجوا خبر گزارش می‌دهد؛

تکذیب خبر فروش نان با چند کارت بانکی/ عضو هیات مدیره اتحادیه جهانی نان: نانوایان ناراضی از یارانه‌های پرداختی

تکذیب خبر فروش نان با چند کارت بانکی/ عضو هیات مدیره اتحادیه جهانی نان: نانوایان ناراضی از یارانه‌های پرداختی
نانوایان از این قیمت‌ها ناراضی هستند و معتقدند نمی‌توانند محصولی تولید کنند که به قیمت سال ۱۴۰۰ باشد اما هزینه‌شان با قیمت ۱۴۰۲ محاسبه شود و اگر دولت خواستار ثبات قیمت نان است باید در یارانه پرداختی نانوایان تجدید نظر کند.

به گزارش خبرنگار نجوا خبر، چند روز قبل خبرگزاری ایرنا یک خبر عجیب در مورد تغییر در فروش نان منتشر کرد، در این خبر آمده بود بر اساس ابلاغیه اتحادیه نانوایان، خرید نان بیش از ۴ عدد با یک کارت بانکی برای شهروندان ممنوع شده و اگر کسی بیشتر از ۴ نان خریداری کند باید از ۲ کارت بانکی استفاده کند که این اقدام باعث سردرگمی شهروندان شد، اما پس از آن محمد جلال، مجری طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان ضمن تکذیب خبر ممنوعیت خرید بیشتر از ۴ نان با یک کارت بانکی اعلام کرد؛ خبری که در رسانه‌ها مبنی بر ممنوعیت خرید بیش از ۴ نان با یک کارت بانکی منتشر شده صحت ندارد و روال خرید نان به صورت قبل بوده و این عکسی که در رسانه‌ها منتشر شده، تخلف یک نانوایی بوده است اما به نظر می‌رسد انتشار این خبر در پی بازار سیاه آرد و نان بوده که باعث سودجویی برخی افراد شده بود، به گونه‌ای که طی ماه‌های گذشته برخی افراد با سوءاستفاده از قیمت پایین نان در کشور، نان مصرفی سبد خانوار را به نان خشک تبدیل کرده و آن را با چند برابر قیمت به دامداری‌ها می‌فروختند و سود قابل‌توجهی هم به دست می‌آوردند.

چالش اصلی، توزیع آرد دولتی است نه تعداد فروش نان
محمد جواد کرمی، عضو هیئت مدیره اتحادیه جهانی نان و نائب رئیس اتحادیه نانوایان تهران در مورد این موضوع به نجوا خبر گفت: این خبر اشتباه منعکس شد و شهروندان می‌توانند هر تعداد نانی که نیاز دارند را تهیه کنند و نیاز به چند کارت بانکی برای خرید نیست، اما نانوایان به تعداد نانی که به شهروندان می‌فروشند نمی‌توانند از دولت آرد یارانه‌ای تحویل بگیرند.
کرمی در ادامه افزود: سیستم هوشمند فروش نان به درستی طراحی نشده و متأسفانه با وجود آنکه تعداد خرید نان برای شهروندان باز است و می‌توانند به هر تعدادی که می‌خواهند نان خریداری کنند اما این تعداد بالا را سیستم برای تحویل آرد یارانه‌ای محاسبه نمی‌کند و به میزان کمتری آرد در اختیار نانوایان قرار می‌دهد.
طراحی اشتباه در سیستم هوشمند فروش نان
نائب رئیس اتحادیه نانوایان تهران با بیان اینکه این طراحی اشتباه در سیستم هوشمند فروش نان باعث نگرانی نانوایان شده است تصریح کرد: متأسفانه این روش محاسباتی نانوایان را با کسری آرد مواجه کرده و مجری طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان باید به این سؤال پاسخ دهد که چرا تراکنش‌های نانوایان را نامتعارف اعلام می‌کنند و به آن‌ها آرد یارانه‌ای نمی‌دهند؟
کرمی در واکنش به تخلفات برخی از نانوایی‌ها در مورد پنهان کردن دستگاه‌های کارتخوان هوشمند و استفاده از کارتخوان‌های معمولی نیز خاطر نشان کرد: بعید است چنین اتفاقی افتاده باشد، چرا که اگر این دستگاه‌ها را پنهان کنند دولت به این نانوایی‌ها آرد دولتی نمی‌دهد البته ممکن است ایراد از باگ دستگاه و خطاهای نرم افزاری هم باشد اما در نهایت اگر محدودیتی هم بوجود بیاید برای نانوایان است نه شهروندان.
تجمع نانوایان مقابل اتحادیه به دلیل اشتباه محاسباتی دستگاه‌ها
نائب رئیس اتحادیه نانوایان تهران ادامه داد: هر چند ادعا می‌شود این دستگاه‌های کارتخوان نانوایی‌ها هوشمند هستند اما این دستگاه‌ها اصلا هوشمند نیستند چرا که اگر هوشمند بودند به این اندازه مشکلات در بخش توزیع آرد و فروش نان وجود نداشت.
کرمی خاطر نشان کرد: اشتباهات این دستگاه‌ها به اندازه‌ای است که هر روز نانوایان مقابل اتحادیه تجمع می‌کنند و از این اشتباهات محاسباتی در بخش توزیع آرد و اینکه سهمیه‌شان کمتر از گذشته شده گله دارند و این دستگاه‌ها به درستی عمل نمی‌کنند.
این فعال حوزه آرد و نان در ادامه گفت: بر اساس قانون اگر فردی ۵۰ عدد نان هم خریداری کند هیچ مشکلی ندارد و نانوا هم نمی‌تواند از مشتری بخواهد نان کمتری خریداری کند اما زمان دریافت سهمیه آرد، فروش بیش از ۲۰ عدد نان غیرمتعارف ارزیابی شده است.
چرا نان‌های مصرفی غذای دام شد؟
کرمی تصریح کرد: متأسفانه در یکی از شهرستان‌ها برخی افراد سودجو، نان مصرفی سبد خانوار را به نان خشک تبدیل کرده و آن را با چندین برابر قیمت به دامداری‌ها می‌فروختند و سود قابل‌توجهی هم به دست می‌آوردند. در مقایسه با قیمت یک کیلو گندم که ۶۶۵ تومان است و یا قیمت یک کیلو سبوس دولتی که ۶ هزار تومان است قیمت یک کیلو نان بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود.
نائب رئیس اتحادیه نانوایان تهران در ادامه افزود: نکته اینجاست که اتحادیه نانوایان هیچ دخل و تصرفی در حوزه نان ندارد و از قیمت گندم گرفته تا توزیع آن و قیمت نان در دست دولت است هر چند بارها اعلام شده که اگر این بخش را در اختیار اتحادیه نان قرار دهند خروجی مثبت آن را هم خواهند دید.
کرمی گفت: در سال ۱۳۸۹ که یارانه نقدی به مردم واگذار و به حساب خانوارها واریز شد، شاهد آن بودیم که کیفیت نان بالاتر رفت و بازرسی‌ها و نظارت هم کنار رفت و مردم هم به راحتی می‌توانستند خرید کنند و امروز هم یکی از روش‌های مناسب این است که اجازه دهند یارانه نان را به مردم بدهند و این بخش را دولت رها کند و در کنار نظارت‌ها از این حوزه خارج شود.
نارضایتی مردم و دولت از وضعیت نان در کشور
نائب رئیس اتحادیه نانوایان تهران با بیان اینکه دولت و مردم هر دو از وضعیت بوجود آمده در حوزه نان ناراضی هستند گفت: تنها با همفکری افرادی که دلسوز مردم و جامعه هستند و در این حوزه تخصص دارند می‌توان حوزه نان را هم سامان داد اما تا زمانی که مسئولین پشت درهای بسته برای نانوایان تصمیم گیری می‌کنند و از نظر کارشناسی نانوایان استفاده نمی‌کنند وضعیت این بخش هم تغییری نخواهد کرد.
کرمی با اشاره به قیمت‌گذاری‌ها افزود: نرخ‌گذاری نان به دلیل اینکه با قیمت دولتی است کاملا در اختیار وزارت کشور و کارگروه‌های استانی است و فعلا هم هیچ گونه بحثی در مورد افزایش قیمت نان در این کارگروه‌ها ارائه نشده است و فعلا هم هیچ برنامه‌ای برای سال ۱۴۰۳ ارائه نشده است.
لزوم تجدید نظر در مورد یارانه پرداختی به نانوایان
او با اشاره به آخرین تغییر قیمت نان که در سال ۱۴۰۰ بوده گفت: همه نانوایان از این قیمت‌ها ناراضی هستند و معتقدند نمی‌توانند محصولی تولید کنند که به قیمت سال ۱۴۰۰ باشد اما هزینه‌شان با قیمت ۱۴۰۲ محاسبه شود و اگر دولت خواستار ثبات قیمت نان است باید در یارانه پرداختی نانوایان تجدید نظر کند.
کرمی با بیان اینکه در سال جدید با افزایش دستمزد کارگران روبه‌رو هستیم تصریح کرد: بجز این موضوع سایر هزینه‌ها هم افزایش خواهد یافت و اگر قرار نیست قیمت نان تغییری داشته باشد به نظر می‌رسد دولت باید در مورد کمک هزینه به نانوایان تجدیدنظر کند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/243695

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب