صلح در اوکراین به کجا رسید؟/ آمادگی آلمان برای درگیری احتمالی روسیه و ناتو

صلح در اوکراین به کجا رسید؟/ آمادگی آلمان برای درگیری احتمالی روسیه و ناتو
تاکید بر توجه به نگرانی‌های روسیه در نشست داووس، درخواست مسکو از غرب برای توقف تامین تسلیحاتی کی‌یف برای آغاز مذاکرات، سه سناریو برای توسعه روند اوضاع در اوکراین و آمادگی آلمان برای درگیری احتمالی روسیه و ناتو ، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش نجواخبر، آندری ارماک، رئیس دفتر ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین شب گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که درخواست‌ها برای انجام مذاکره فوری با روسیه که در جریان نشست مربوط به «فرمول صلح اوکراین» روز یکشنبه، 14 ژانویه، در داووس شنیده شد، برای مقامات کی‌یف غیرقابل قبول است.

وی تاکید کرد که در بین شرکت‌کنندگان در نشست داووس اجماعی در این باره وجود ندارد و بسیار مهم است که نمایندگان همه کشورهایی که قبلاً در این خصوص بحث کرده‌اند، روی "اصول کلی" توافق کرده باشند. ارماک افزود: «مسلما افکار متفاوتی در مورد چگونگی روند آتی اوضاع وجود دارد. برخی فکر می‌کنند که باید فوراً بر سر میز مذاکره نشست، اما ما به وضوح و آشکارا توضیح داده‌ایم که چرا در حال حاضر این اقدام قابل قبول نیست.»

رئیس دفتر زلنسکی با اشاره به اینکه، پیش از این مذاکراتی در قالب‌های مینسک و نرماندی انجام شده بود که ناموفق بودند و اکنون هم کی‌یف با توقف درگیری با طرف روسی موافق نیست و به ادامه کمک متحدان غربی خود امیدوار است، مدعی شد: «رئیس‌جمهور و تیم رهبری او، هرگز با توقف درگیری موافق نبوده و آن را نخواهد پذیرفت. این مسئله برای جامعه اوکراین و مسلما برای همه ما غیرقابل قبول است.»

نشست درباره "فرمول صلح" اوکراین روز یکشنبه در داووس و روز قبل از آغاز مجمع جهانی اقتصاد 2024 (WEF) برگزار شد که تا 19 ژانویه ادامه خواهد داشت. در این رویداد، ایگنازیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس تاکید کرد که روسیه باید در مباحث مربوط به حل‌وفصل صلح آمیز مناقشه اوکراین شرکت داشته باشد و باید راهی برای این منظور پیدا کرد.

بعد از آن ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که غرب با پیشنهاد مذاکره درباره اوکراین، نمی‌تواند مقامات مسکو را مجبور به کنار گذاشتن اصول خود کند. وی تاکید کرد: برای یافتن راهی برای خروج از بن‌بستی که واشنگتن برخی از کشورهای اتحادیه اروپا را به طرف آن سوق داده، باید «تأمین سلاح به اوکراین متوقف شود، تحریم‌های ضدروسی اعمال نشود و اظهارات روس‌هراسانهی کنار گذاشته شود».

ضمن اینکه، رسانه های سوئیسی روز یکشنبه گزارش دادند که نشست داووس، در واقع آخرین نشست درباره "فرمول صلح" اوکراین خواهد بود. در نشست داووس نمایندگانی از 83 کشور جهان شرکت داشتند. از طرف ایالات متحده جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور بایدن اعزام شده بود.

پیش از این، مذاکرات مشابهی در دانمارک، عربستان سعودی و مالت انجام شد که آخرین بار در اواخر ماه اکتبر سال 2023 بود.

چند روز قبل نشریه آمریکایی "نیشن" (The Nation) نوشت که پیروزی اوکراین در جنگ با روسیه بعید است، بنابراین ایالات متحده و کشورهای اروپایی باید ولادیمیر زلنسکی را برای نشستن بر سر میز مذاکرات صلح ترغیب کنند. در این مقاله همچنین اشاره شد که شهروندان آمریکایی به درستی نگران حجم بی اندازه کمک‌های مالی به اوکراین هستند که هزاران کیلومتر دورتر از خاک ایالات متحده به "کیسه‌ای بدون ته" ریخته می‌شود.

تاکید کشورهای جنوب در داووس بر لزوم در نظر گرفتن نگرانی‌های روسیه

یک مقام عالی رتبه اتحادیه اروپا شب گذشته و پس از نشست «فرمول صلح» اوکراین در داووس، در گفت‌وگو با خبرنگاران فاش کرد که برخی از کشورهای جنوبی از جمله برزیل و آفریقای جنوبی، در این رویداد به اهمیت در نظر گرفتن نگرانی‌های روسیه اشاره کردند.

این مقام با اشاره به اینکه شرکت کنندگان از مناطق جنوبی از جمله نمایندگانی از "برزیل و آفریقای جنوبی" به ویژه در مباحثات فعال بودند، افزود: در حالی که شرکای جهانی جنوب به طور کلی با وضعیت اسفناک اوکراینی‌ها و رنج آنها ابراز همدردی کردند، در عین حال بر لزوم در نظر گرفتن نگرانی‌های روسیه نیز تأکید دارند.»

این منبع خبری در اتحادیه اروپا افزود: شرکای غربی اوکراین هم در این نشست حمایت صریح خود از کی‌یف و طرح صلح آن را ابراز کرده و از کشورهای جنوب جهانی خواستند تا اهمیت احترام به منشور سازمان ملل و اصول اساسی آن در راستای منافع امنیت جهانی را برای روسیه توضیح دهند.

این دیپلمات افزود: شورای اروپا در آینده نزدیک تصمیم لازم در مورد بسته حمایت اقتصادی 50 میلیارد یورویی برای اوکراین را خواهد گرفت.

زاخارووا: روسیه به خاطر مذاکره با اوکراین از اصول خود دست نخواهد کشید

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به سخنان ایگنازیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس که پیشنهاد کرده روسیه نیز باید در روند حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مناقشه در اوکراین گنجانده شود، تاکید کرد که غرب با پیشنهاد مذاکره درباره اوکراین، نمی‌تواند مسکو را مجبور به کنار گذاشتن اصول خود کند.

این دیپلمات شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی گفت: «غرب نمی‌تواند با پیشنهاد مذاکره درباره اوکراین به شرط کنار گذاشتن رویکردهای اصولی روسیه، مسکو را به دام بیاندازد. برای یافتن راهی برای خروج از بن‌بستی که واشنگتن برخی از کشورهای اتحادیه اروپا را به آن سوق داده است، باید «ارسال سلاح به اوکراین را متوقف کرد، تحریم‌های ضد روسیه اعمال نشود و اظهارات روس‌هراسانه کنار گذاشته شود. اگر هدف از این قبیل لفاظی‌ها، کشاندن روسیه بر اساس اصطلاحات غربی به نوعی فرایند روانگردان برای تأثیرگذاری بر رویکردهای اصولی روسیه باشد، در این صورت ما در این دام فریفته نخواهیم افتاد.»

زاخارووا همچنین یادآور شد که "طرح صلی" پیشنهادی ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین یک موضوع صحنه سازی شده است. این دیپلمات افزود: «کلاً هیچ فرمول صلحی وجود ندارد. این یک اقدام ظاهری دیگر از سوی کی‌یف است که هدف آن جذب هر چه بیشتر کشورها تحت پوشش حمایت از یک روند صلح به منظور ایجاد یکپارچگی علیه روسیه است. اگر حامیان زلنسکی خواهان مذاکرات مسالمت آمیز بودند، او را از انجام آنها منصرف نمی‌کردند و کی‌یف را از مشارکت در هر روند مذاکراتی با مسکو منع نمی‌کردند.»

تاکید وزیر خارجه سوئیس بر لزوم مشارکت روسیه در مذاکرات درباره اوکراین

ایگنازیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس روز یکشنبه در چهارمین دور از رایزنی‌های بین‌المللی پیرامون اوکراین در داووس که به "فرمول صلح" اوکراین اختصاص داشت، تاکید کرد که روسیه نیز باید در گفت‌وگوها مربوط به تلاش برای حل‌وفصل مسالمت آمیز مناقشه اوکراین شرکت داشته باشد.

وی گفت: «به هر طریقی ما باید راهی پیدا کنیم تا روسیه را در این روند بگنجانیم. باید این واقعیت را پذیرفت که بدون اینکه روسیه بتواند نظر خود را بیان کند، صلحی در اوکراین وجود نخواهد داشت.»

پیش از این دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز تاکید کرده بود که بحث درباره "فرمول صلح پیشنهادی زلنسکی" بدون مشارکت روسیه، معنایی نخواهد داشت.

سوئیس آخرین نشست درباره "فرمول صلح" اوکراین بود

نشریه سوئیسی فراپ (Frapp) روز یکشنبه گزارش داد که نشست کنونی درباره "فرمول صلح" پیشنهادی ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در داووس سوئیس، آخرین جلسه رایزنی‌ها در این خصوص خواهد بود.

به نوشته این نشریه، پس از برگزاری سه رایزنی مشابه قبلی در دانمارک، عربستان سعودی و مالت، نشست داووس که امروز برگزار می‌شود، باید آخرین مناظره باشد.

این نشریه گزارش داد که نمایندگانی از 83 کشور جهان در این نشست شرکت دارند و هدایت مباحثات بر عهده ایگنازیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس و آندری ارماک، رئیس دفتر رئیس‌جمهور اوکراین است.

ژنرال ناتو: انفعال غرب منجر به شکست اوکراین خواهد شد

ژنرال فیلیپ بریدلاو، فرمانده سابق نیروهای متحد ناتو در اروپا در مصاحبه با مجله "نیوزویک"، ابراز عقیده کرد که سه سناریو برای توسعه روند اوضاع در اوکراین وجود دارد که یکی از آنها شکست قطعی این کشور است و آن در صورتی خواهد بود که غرب شروع به ارائه حمایت بیشتر از کی‌یف نکند.

این مقام نظامی گفت: اگر ما (غربی‌ها) کاری به غیر از کاری که اکنون انجام می‌دهیم انجام ندهیم، اوکراین در نهایت شکست خواهد کرد، زیرا روسیه نیروی انسانی و منابع نظامی بیشتری دارد.

این فرمانده ناتو افزود: در سناریویی دیگر، غرب ممکن است حمایت خود از کی‌یف را متوقف کند. در این صورت نیز روسیه دوباره پیروز شود، اما این روند اوضاع منجر به افزایش تلفات "ده‌ها هزار نفر بیشتر از حال حاضر" در میان اوکراینی‌ها خواهد شد.

بریدلاو تاکید کرد که کی‌یف تنها در یکی از سه گزینه می‌تواند در این درگیری پیروز شود و آن زمانی است که «کشورهای غربی تصمیم بگیرد تمام آنچه را که اوکراین به آن نیاز دارد را در اختیارش قرار دهند».

وعده اوکراین برای امضای توافقنامه‌های امنیتی با آمریکا و دیگر متحدان خود

ولادیسلاو ولاسیوک، مشاور سیاسی رئیس دفتر ولادیمیر زلنسکی شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که اوکراین در حال توسعه قراردادهای امنیتی مشابه آنچه با فرانسه منعقد شده، با ایالات متحده و تعدادی از کشورهای دیگر است.

او گفت: صحبت بر سر سندی مشابه توافقنامه امنیتی است که اوکراین در تاریخ 12 ژانویه با دولت بریتانیا امضا کرد. در حال حاضر برنامه ریزی شده تا با ایالات متحده، آلمان، فرانسه، ایتالیا، کانادا و لهستان توافقات مشابهی صورت بگیرد.

به گفته ولاسیوک، این نظریه برای همه کشورها یکسان بوده و هدف اصلی آن ارائه تضمین‌های امنیتی برای اوکراین است. و امضای این توافقات به منزله ورود تدریجی کشور به سیستم امنیتی ناتو از طریق موافقت نامه‌های امنیتی دوجانبه با اعضای آن است.

روز جمعه در جریان سفر سوناک ریشی، نخست‌وزیر انگلیس به اوکراین یک توافقنامه دوجانبه در زمینه توسعه همکاری‌های نظامی-امنیتی امضا شد.

خودداری وزیر دفاع اوکراین از افشای برنامه‌های نظامی در سال 2024

رستم عمروف، رئیس وزارت دفاع اوکراین شب گذشته در کنفرانس مطبوعاتی در داووس سوئیس، تاکید کرد که قصد ندارد در مورد محتوای برنامه‌های نیروهای مسلح اوکراین برای سال 2024 صحبت کند.

وزیر دفاع گفت: «تنها مقامات بلندپایه اوکراینی و شرکای آنها می‌دانند که برنامه ارتش ما برای سال 2024 چیست.»

بیلد: وزارت دفاع آلمان برای درگیری نظامی بین ناتو و روسیه آماده می‌شود

نشریه "بیلد" روز یکشنبه با استناد به "سندی محرمانه" در بوندسوهر گزارش داد که آلمان در حال آماده شدن برای بروز درگیری نظامی احتمالی بین ناتو و روسیه است که طبق سناریوی در نظر گرفته شده در وزارت دفاع این کشور ممکن است در سال 2025 رخ دهد.

این نشریه یادآور شده که فرماندهی کل نظامی ناتو، به دلیل تشدید اوضاع در اوکراین، در "روز X" دستور انتقال 300 هزار نیروی نظامی از جمله 30 هزار سرباز ارتش آلمان را به مناطق شرقی خواهد داد. در عین حال،طبق این سناریو، تشدید وخامت اوضاع ممکن است در تابستان 2024 آغاز شود، زمانی که اوکراین "به دلیل کمک ناکافی از سوی غرب در جنگ با روسیه شکست بخورد".

غرب مرتباً در میان شهروندان کشورهای خود چنین توهمی ایجاد کرده و در مورد وقوع جنگی قریب الوقوع با روسیه هشدار می‌دهد. رسانه‌ها و کارشناسان اروپای غربی به موفقیت‌های ارتش روسیه در اوکراین اشاره کرده و پیش‌بینی می‌کنند که مسکو ممکن است در آینده برای فتح تمام جهان گام بردارد. این در حالی است که ولادیمیر پوتین، بارها اعلام کرده که چنین چیزی در برنامه‌های روسیه وجود ندارد، هرچند مسکو آماده مقابله با هرگونه حمله‌ای از سوی ناتو است.

وزیر خارجه فرانسه: سال 2024 برای اروپا بسیار مهم است

استفان سژورنه، وزیر امور خارجه فرانسه روی یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با همتای آلمانی خود آنالنا باربوک، هشدار داد که سال 2024 برای اروپا به ویژه با توجه به انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده بسیار با اهمیت خواهد بود.

وی گفت: برای من، نکته اصلی در اولین دیدار ما این بود که به این واقعیت توجه کنیم که همبستگی و اتحاد فرانسه و آلمان بیش از هر زمان دیگری مهم است، برای اینکه 2024 سال کلیدی برای کل قاره اروپا خواهد بود. این موضوع به ویژه در پس زمینه انتخابات ایالات متحده اهمیت پیدا می‌کند که بسته به نتایج آن به تحلیل وضعیت نیاز دارد.

وزیر خارجه فرانسه همچنین گفت که در مورد درگیری در اوکراین با همتای آلمانی خود صحبت کرده و تأیید کرد که برلین و پاریس "کاملاً موافق هستند که ما باید تا هر زمان که لازم باشد از اوکراینی‌ها حمایت کنیم."

هشدار درباره وضعیت بحرانی پرسنلی در نیروهای مسلح اوکراین

آلکسی تاراسینکو، فرمانده تیپ پنجم تهاجمی نیروهای زمینی ارتش اوکراین در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعتراف کرد که نیروهای مسلح این کشور از لحاظ پرسنل با وضعیت بحرانی روبه‌رو هستند.

این مقام نظامی گفت: «نیروهای ما بسیار مشتاقانه منتظر تقویت‌های جدید هستند، زیرا در بسیاری از مناطق جبهه نبرد بسیاری از واحدها وضعیت پرسنلی کاملاً بحرانی دارند و نیروهای زیادی برای آنها باقی نمانده و این شرایط بسیار خطرناک است.»

به گفته این فرمانده، وظایف نظامی عمدتاً توسط مردان خسته‌ای انجام می‌شود که میانگین سنی آنها بیش از 40 سال است.

یک روز پیش از آن، روزنامه "نیویورک تایمز" نوشت که نیروهای نظامی در اوکراین از وضعیت سلامت و سطح آموزش نیروهای استخدام شده شکایت دارند و آنها را می‌توان با افراد مست مقایسه کرد. به نوشته این روزنامه، رزمندگان اوکراینی از عملیات رزمی طولانی و استراحت کوتاه خسته شده‌اند. صفوف آنها که با توجه به تلفات فزاینده کاهش یافته و اغلب افراد باقی مانده مسن و دارای آموزش نظامی بسیار کمی هستند.

خودداری استونی از استرداد مردان اوکراینی که مشمول خدمت سربازی هستند

کایا کالاسی، نخست‌وزیر جمهوری استونی روز یکشنبه اعلام کرد که این کشور قصد ندارد مردان اوکراینی در سن بسیج که در استونی حضور دارند را به کی‌یف تحویل دهد.

وی گفت: از دیدگاه ما، این افراد حق دارند در صورت رعایت قوانین تعیین شده در کشور ما حضور داشته باشند. به محض ورود آنها به اینجا، اتحادیه اروپا به آنها حمایت موقت ارائه داده است. بنابراین قطعاً برای استرداد آنها به کی‌یف هیچ اقدامی انجام نخواهیم داد.»

نخست‌وزیر همچنین تاکید کرد که بازگرداندن مردان اوکراینی به کشورشان برای شرکت در درگیری‌های مسلحانه تنها وظیفه مقامات کی‌یف است.

به گزارش نشریات استونیایی، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، هفته گذشته در جریان دیدار خود با کالاس در تالین، موضوع اخراج شهروندان مرد اوکراینی را به طور غیرمستقیم مطرح کرد که نخست‌وزیر استونی قاطعانه با این درخواست او مخالفت کرد.

اعتراف به مطلع بودن روسیه از مختصات تأسیسات نظامی اوکراین

آلکسی گتمن، سرگرد ذخیره ارتش اوکراین و کارشناس نظامی در مصاحبه‌ای یادآور شد که نیروهای مسلح روسیه مختصات تمام تأسیسات و شرکت‌های نظامی واقع در خاک اوکراین را می‌‌دانند.

وی گفت: «آنها (روسها) به خوبی می‌دانند که شرکت‌های نظامی ما یا مراکز مرتبط با تولیدات نظامی ما در چه مناطقی از کشور قرار دارند. آنها حتی از مختصات دقیق، نام‌ دقیق و آنچه را که تولید می‌کنند اطلاع دارند.»

این کارشناس نظامی علت این مسئله را آن نامید که مقامات اوکراین، در تلاش برای مبارزه با فساد، خود تأسیسات نظامی را از طبقه بندی اطلاعاتی خارج کردند. به گفته گتمن، این فقط یک اشتباه نیست، بلکه جنایتی علیه کشور است.

خدمت رسانی به جنگنده‌های F-16 برای اوکراین مشکل است

یوری ایگنات، مشاور فرماندهی نیروی هوایی ارتش اوکراین در یک برنامه تلویزیونی اعتراف کرد که نگهداری و ارائه خدمات به جنگنده‌های F-16 آمریکایی برای این کشور بسیار دشوار خواهد بود.

وی گفت: ما امروز چهار نوع هواپیمای ساخت شوروی داریم، همچنین می‌خواهیم F-16 غربی را نیز بکار بگیریم. البته این کار، به خصوص نگهداری از این تجهیزات برای ما بسیار بسیار دشوار خواهد بود.

ایگنات تاکید کرد که کی‌یف در هر صورت مجبور است در آینده به سمت استفاده از بالگردها و جنگنده‌های غربی روی آورد. او تاکید کرد: هر نوع هواپیمای ناتو بار اضافی برای پشتیبانی، نگهداری و بهره برداری از آن برای اوکراین خواهد داشت.

چند روز پیش یک نشریه دانمارکی به نقل از وزارت دفاع این کشور گزارش داد که ارسال جنگنده‌های F-16 ارتش دانمارک به اوکراین به دلیل عدم آمادگی طرف اوکراینی برای استفاده از آنها تقریباً شش ماه به تعویق افتاده است.

ایگنات به نوبه خود گفت که وی بطور رسمی هیچ اطلاعی از سوی وزارت دفاع دانمارک در مورد تأخیر در انتقال نخستین محموله از جنگنده‌های F-16 به کی‌یف دریافت نکرده است.

پوتین: ما در اروپا به برتری رسیده و پنجمین قدرت اقتصادی جهان شدیم

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مصاحبه‌ای برای برنامه مستند «مسکو.کرملین.پوتین» که بخشی از آن منتشر شده، اعلام کرد که روسیه در تمامی زمینه‌ها از جمله اقتصاد در حال تقویت است.

وی گفت: ما دولت را در همه بردارها تقویت کرده‌ایم و اولین عرصه اقتصاد است. علیرغم همه محدودیت‌ها و تمامی مشکلاتی که ما با آن مواجه هستیم، اقتصاد روسیه از نظر برابری قدرت خرید در اروپا به رتبه نخست رسیده. ما در اروپا در صدر قرار گرفتیم و پنجمین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می‌شویم.

او تاکید کرد که روسیه اقدامات زیادی برای تقویت حاکمیت خود در حوزه فناوری و اقتصاد انجام داده و دلایل زیادی برای افتخار کردن داریم.

علاوه بر این، پوتین در بخش دیگری از این مصاحبه یادآور شد که آینده روسیه به توسعه مناطق خاور دور و قطب شمال بستگی دارد. به گفته وی، قطب شمال از لحاظ لجستیکی، تولید، منابع معدنی اهمیت زیادی برای کشور دارند و باید این مناطق را توسعه دهیم.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/243757

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب