صحرایی:

نحوه انتخاب مدیران مدارس باید تغییر کند

نحوه انتخاب مدیران مدارس باید تغییر کند
وزیر آموزش و پرورش گفت: متاسفانه عوامل بیرونی متعدد در انتخاب مدیران نقش مخربی دارند و این روند انتخاب مدیران باید بر اساس شایستگی سالاری اصلاح شود.

به گزارش نجوا خبر، رضامراد صحرایی در دومین رویداد مدارس آینده که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: آموزش و پرورش در آینده هر کشوری بسیار مهم است. یکی از ویژگی‌های اصلی آموزش و پرورش آینده نمایی است. آموزش و پرورش یک آینه است که هم گذشته ما را نشان می‌دهد و هم آینده ما را ترسیم می‌کند. به رهبری معظم انقلاب این اطمینان را دادیم که میزان اهتمام تمامی ارکان مدیریتی کشور نسبت مستقیمی دارد با میزان اعتماد این مسؤولان به آینده. هر چه اعتماد به آینده بیشتر شود تلاش مسؤولان و جامعه برای ساختن ایران بهتر می‌شود.

وی با اشاره به کلید واژه مدرسه قوی، ایران قوی گفت: دلیل انتخاب چنین واژگانی این است که ما به شدت باور داریم که امنیت و اقتدار ما و قدرت ما از مدارس قوی می‌گذرد. مدرسه جایی است که بذر اقتدار ما در آن می‌روید.

وزیر آموزش و پرورش افزود: مدرسه آینده جایی است که قوه تخیل دانش‌آموزان در آن رشد می‌کند. باید یادگیری مشارکتی در مدارس آینده رشد کند؛ دانش‌آموزان در مدارس آینده تمرین می‌کنند تا یک شهروند مسئول و پاسخ‌گو باشند.

صحرایی خاطر نشان کرد: نمایشگاه دستاوردهای نخبگان در تجهیز و نوآوری در مدارس نشان می‌دهد که ما تا چقدر می‌توانیم مدارس آینده را مبتنی بر فناوری‌های نوین و جذاب برای دانش‌آموزان بسازیم.

وی با بیان اینکه مدارس باید دالان ورود به زندگی باشد نه راه ورود به دانشگاه؛ گفت: ۱۲ سال از با کیفیت‌ترین سال‌های عمر یک فرد در مدرسه سپری می‌شود. واقعاً باید از خود بپرسیم که این ۱۲ سال چقدر می‌تواند ضامن کیفیت ۱۲ سال‌های بعدی فرد باشد.

وی با تاکید بر اینکه مدرسه نقطه تولید قدرت ملی است گفت: مدرسه امیدستان هر کشور است. مدرسه جایی است که نشاط و آرامش اجتماعی در آن رقم می‌خورد؛ لذا توجه به مدرسه موجب برطرف شدن بسیاری از کاستی‌هایی است که وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه برای برخی از مدیران لزوم تحول و پذیرش تحول خواهی دشوار است؛ گفت: پذیرش تحول به پذیرش آینده بهتر منجر می‌شود و این تحول خواهی نیازمند یک فرهنگ‌سازی جدی است. همین تحول خواهی هم از ضروریات توجه به مدارس آینده است.

دانش‌آموزان در کلاس درس باید روبه‌روی هم بنشینند

صحرایی با انتقاد از تداوم اداره سنتی مدارس گفت: هنوز نیمکت‌های مدارس ما به زمین چسبیده و دانش‌آموزان پشت سر همدیگر می‌نشینند در حالی که دانش‌آموزان باید در کلاس درس روبه‌روی هم قرار بگیرند نه اینکه پشت هم بنشینند. معلم هم جدا از دانش‌آموزان بر یک میز و صندلی می‌نشیند این فضای نامناسب در کلاس‌های درس به بروز خلاقیت‌های دانش‌آموزان منجر نمی‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به لزوم توجه توأمان به آموزش و پرورش گفت: در این مسیر باید به دور از کلیشه‌ها حرکت کنیم. یکی از کلیشه‌ها این است که فکر کنیم پرورش با ۴ ساعت یا ۶ ساعت درس فرهنگی ایجاد می‌شود. کلیشه اشتباه دیگر این است که فکر کنیم با افزودن دو کتاب دیگر رویکرد مدرسه پرورشی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مدرسه جایی است که همه چیز از آن و با آن آغاز می‌شود؛ گفت: ایمان به این موضوع در بین دانش‌آموزان و معلمان ایجاد نمی‌شود مگر با یک تحول عظیم و عمیق. اول هم باید این تحول از مدیران شروع شود.

صحرایی با اشاره به ساحت‌های مختلف تربیتی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: در مدارس آینده باید با مناسب سازی و استفاده از مصالح سبک روح اسلامی و ایرانی به مدارس تزریق شود. مدرسه جایی است که روح هویتی ایرانی اسلامی در آن شکل می‌گیرد و معلم معمار این روح هویتی است.

وی به لزوم آموزش معلمان در دوره‌های ضمن خدمت اشاره کرد و گفت: امروز آموزش معلمان یکی از مهم‌ترین نیازهای کشور با یک قدمت دو دهه‌ای است. امر تعلیم و تربیت هم موضوع پیچیده‌ای است در حالی که برخی فکر می‌کنند به راحتی می‌توانند معلم شوند.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: اگر نهضت آموزش معلمان در مدارس ما شکل بگیرد مدارس آینده ما جریان ساز و پیشرو در تربیت یک نسل ارزشمند خواهند بود.

صحرایی با تاکید بر اینکه ویژگی دیگر مدارس آینده استفاده از فناوری‌های مدرن و به روز است؛ گفن: همه مدارس آینده باید به هوش مصنوعی سکوها و برنامه‌های کاربردی هوشمند مجهز شوند. رویکردهای نوین آموزشی هم باید در مدارس آینده مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به لزوم انتخاب مدیرانی آگاه نسبت به پیشرفت فناوری گفت: متأسفانه عوامل بیرونی متعدد در انتخاب مدیران، نقش مخربی دارند و این روند انتخاب مدیران باید بر اساس شایستگی سالاری اصلاح شود.

وی با بیان اینکه رشد مدارس موازی با مدارس منطبق بر سند تحول یک خطر است گفت به جای اینکه مدارس موازی با مدارس رسمی را ایجاد کنیم باید به فکر ارتقای وضعیت مدارس فعلی باشیم. تنوع مدارس گوناگون با آینده نوین مدارس نسبتی ندارد. باید تنوع مدارس کاهش یابد و این یکی از مأموریت‌های ماست.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/243834

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب