معافیت از سربازی برای ساکنانِ شش جزیره خلیج فارس

معافیت از سربازی برای ساکنانِ شش جزیره خلیج فارس
مدیرکل امور عمران جزایر هرمزگان گفت: بنابر موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی و ستاد کل نیروهای مسلح، طرح معافیت یک فرزند ذکور ساکنان ۶ جزیره خلیج فارس به اجرا در می‌آید.

به گزارش نجواخبر، عبدالرسول دریایی مدیرکل عمران جزایر استانداری هرمزگان گفت: شش جزیره تابعه شهرستان بوموسی شامل تنب بزرگ، تنب کوچک، بوموسی، سیری، فارورکوچک و فارور بزرگ و جزایر هندورابی، لاوان و لارک مشمول این مصوبه هستند.

مدیرکل امور عمران جزایر هرمزگان پیگیری برای ابلاغ این مصوبه را یکی از موارد مهم مطرح شده در سفر چند روز پیش وزیر کشور به هرمزگان عنوان کرد.

دریایی گفت: شرط استفاده از این مصوبه نیز آن است که هر فردی که ۱۲ سال در این جزایر از گذشته تاکنون یا به بعد سکونت داشته باشد یکی از فرزندان ذکور یا سرپرست خانواده از خدمت سربازی معاف خواهد شد.

برابراعلام معاونت نیروی انسانی فراجا و برابر ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح مقرر شده خانواده‌هایی که از تاریخ تصویب (۱۴۰۲/۰۵/۱۵) به مدت ۱۲ سال در جزایر بوموسی، تنب کوچک و بزرگ، فارسی، لارک، سیری، فارور کوچک و بزرگ، لاوان و هندورابی مستقر در خلیج فارس با تأیید مراجع ذی صلاح سکونت داشته باشند، می‌توانند یکی از فرزندان ذکور خانواده یا پدر خانواده از معافیت خدمت دوره ضرورت بهره‌مند شوند.

پدر خانواده یا یک فرزند ذکور خانواده‌هایی که به مدت ۱۲ سال در جزایر بوموسی، تنب کوچک و بزرگ، فارسی، لارک، سیری، فارور کوچک و بزرگ، لاوان و هندورابی مستقر خلیج فارس سکونت داشته باشند می‌توانند از معافیت خدمت سربازی بهره‌مند شوند و در صورت استفاده پدر، فرزندان وی نمی‌توانند از این معافیت استفاده کنند.

مدت ۱۲ سال سکونت در جزیره بایستی با تأیید مراجع ذی صلاح قانونی و دولتی مستقر در جزایر و سپس تأیید هیئت بدوی سازمان وظیفه عمومی انجام پذیرد، چنانچه در خانواده‌ای بیش از یک فرزند ذکور دارای شرایط معافیت وجود داشته باشد، انتخاب یکی از فرزندان برای استفاده از معافیت خدمت سربازی، توسط پدر صورت می‌پذیرد و در صورت فوت پدر، توسط سرپرست قانونی خانواده انتخاب و معرفی می‌شود.

لازم به توضیح است؛ یگان تا صدور مجوز از سوی سازمان وظیفه عمومی مجاز به ترخیص سرباز نمی‌باشد و تا بررسی مدارک و مستندات و احراز شرایط سرباز، خدمت مشارالیه به مانند سایر کارکنان وظیفه است.

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان فرایند اجرای این ضابطه را برای سربازان به شرح زیر عنوان کرد:

۱. جمع آوری مستندات مربوطه در خصوص سکونت سرباز در جزایر مذکور از طریق نهاد های دولتی، آموزش و پرورش، بخش انتظامی، بخشداری، شهرداری و ...

۲. ارائه مستندات به یگان خدمتی و صدور نامه به وظیفه عمومی، جهت پیگیری سرباز از آن طریق

۳. بررسی موضوع در کمیسیون مربوطه توسط سازمان وظیفه عمومی

۴. اعلام موضوع از سوی سازمان وظیفه عمومی به یگان(در صورت احراز شرایط) برای ترخیص وی

۵. تسویه حساب و ترخیص سرباز از یگان و صرفا ثبت احکام پایان خدمت در سامانه جامع نیروی انسانی فراجا

۶. مراجعه سرباز به سازمان وظیفه عمومی برای درج حکم پایان خدمت در سامانه جامع وظیفه عمومی و صدور کارت پایان خدمت

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/243875

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.