نجوا خبر گزارش می‌دهد؛

شایعات بسیار حول و حوشِ «سهمیه بنزین»/ کارشناسان: ناترازی معضلی جدی‌ست

شایعات بسیار حول و حوشِ «سهمیه بنزین»/ کارشناسان: ناترازی معضلی جدی‌ست
آنگونه که اعلام شده تغییر قیمت بنزین در آینده نزدیک رخ نخواهد داد البته این مسئله به این معنی نیست که دولت در این زمینه نگرانی نداشته باشد اما نگرانی‌ها از عواقب اجتماعی این مسئله است و اینکه نمی‌خواهند مشکلاتی در این زمینه ایجاد شد مجددا بوجود بیاید.

به گزارش خبرنگار نجوا خبر، بر اساس آخرین تغییرات به وجود آمده در کارت‌های سوخت، از ابتدای بهمن ماه سهمیه بنزین آزاد کارت‌های شخصی از ۱۵۰ به ۱۰۰ لیتر و میزان بنزین یارانه‌ای قابل ذخیره در کارت نیز از ۵۴۰ به ۳۶۰ لیتر کاهش پیدا کرده است و همین مسئله به تقویت شایعاتی مبنی بر کاهش قریب‌الوقوع سهمیه بنزین یارانه‌ای و حتی گران شدن آن منجر شد، شایعاتی که پس از انتشار از سوی مسئولین تکذیب شدند.
زمان ذخیره‌سازی بنزین به دلیل کرونا افزایش یافت
محمدرضا شکوهی، کارشناس انرژی و استاد دانشگاه در خصوص کاهش سهمیه بنزین به نجواخبر گفت: اطلاعیه‌ای که شرکت پخش فرآورده‌های نفتی صادر کرد دیرهنگام بود و پس از اینکه این سهمیه کاهش پیدا کرد و برخی از مردم مطلع شدند این اطلاعیه منتشر شد البته استدلالی که برای این تصمیم آوردند غیرمنطقی نبود و شرکت پخش اعلام کرد که به دلیل شیوع ویروس کرونا زمان ذخیره بنزین خودروها بیشتر شده بود و حال با از بین رفتن این ویروس محدودیت‌های ذخیره‌سازی هم برداشته شده است.
شکوهی ادامه داد: نشانه‌هایی که در مورد شرایط بنزینی در کشور بوجود آمده این پیام را به دنبال دارد که مشکلات این حوزه زیاد شده و در حالی که قبل از سال ۱۴۰۰ ایران با افزایش تولیدات در پالایشگاه ستاره خلیج فارس صادرکننده بنزین شده بود و سرعت گازسوز کردن خودروها هم بالا رفته بود اما متأسفانه مجددا به واردکننده بنزین تبدیل شده است.
ناترازی مصرف بنزین جدی است
او با اشاره به ناترازی بنزین و نیاز کشور به این کالا افزود: یکی از راهکارهایی که برای این ناترازی‌ها مطرح می‌شود راهکار قیمت‌گذاری است و هر اقدامی که در مورد بنزین صورت می‌گیرد با حساسیت‌هایی مواجه می‌شود و از آبان ماه ۱۳۹۸ به بعد هرگونه کاهش یا افزایش سهمیه سوخت و یا کاهش و افزایش زمان ذخیره سوخت در نزد مردم به عنوان افزایش قیمت بنزین در نظر گرفته می‌شود.
شکوهی ادامه داد: ناترازی بنزین در کشور را باید در بخش نرخ‌گذاری آن تا تردد خودروهای پرمصرف و کمبود تولید در کشور جست‌وجو کرد.
او با اشاره به طرح بنزینی در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی تصریح کرد: در این طرح قیمت بنزین پس از ایام نوروز تغییرات چند درصدی داشت و مردم می‌دانستند پس از نوروز یک مقداری نرخ بنزین افزایشی می‌شود و این موضوع را هم پذیرفته بودند و مشکلات امنیتی و سیاسی و… هم ایجاد نمی‌شد و همسو با آن کرایه‌های خودروها و دستمزدها هم افزایش پیدا می‌کردند.
الزام بر ریشه‌یابی مشکلات بنزین
شکوهی خاطر نشان کرد: در مجلس هفتم طرح تثبیت قیمت کالاهای اساسی مطرح شد که همین طرح باعث شد افزایش نرخ بنزین منتفی شود و چند سال قیمت بنزین ثابت بماند اما پس از آن در دوران آقای احمدی نژاد سهمیه‌بندی بنزین و هجوم به جایگاه‌های سوخت را شاهد بودیم.
او گفت: اگر درصدد ریشه‌یابی این موضوع هستیم باید بدانیم که مشکل اصلی نرخ‌گذاری این کالاست و دولت و مجلس هم خواستار این مسئله هستند تا تغییراتی را ایجاد کنند و راهکارهای قیمتی بدهند و یا با کاهش سهمیه و کارت سوخت تا حدودی ناترازی بنزین را بتوانند جبران کنند.
حساسیت‌ها در مورد بنزین بالاست
این کارشناس انرژی تصریح کرد: گاهی با نگاه به گذشته افسوس می‌خوریم که چرا طرح‌ها به گونه‌ای حساب شده اجرا نشده‌اند تا امروز با این مشکلات روبه‌رو نشویم. اگر همان طرحی که در دولت اصلاحات انجام شد ادامه پیدا می‌کرد قیمت بنزین هم افزایش متعادلی داشت.
او با بیان اینکه چاره‌ای جز افزایش قیمت بنزین وجود ندارد خاطر نشان کرد: امروز وضعیت به گونه‌ای است که قیمت بنزین حتی با سرانه درآمدی هم پائین است اما حساسیت‌ها به اندازه‌ای بالا است که هیچ کس توان باز کردن این قفل را ندارد.
سهمیه بنزین تغییر نکرده تنها به روال سابق برگشته است
حسن مرادی، کارشناس انرژی نیز در مورد کاهش سهمیه بنزین به نجواخیر گفت: هیچ سهمیه‌ای کم نشده و تنها مقرراتی که در زمان شیوع کرونا برای بنزین مطرح شده بود اصلاح شده است، در آن زمان کارت‌های سوخت به دلیل کرونا تا ۹ ماه سهمیه سوخت داشتند و در حال حاضر که کرونا به پایان رسیده وضعیت سهمیه‌بندی بنزین هم به شرایط سابق بازگشته است.
مرادی تصریح کرد: در اصل هیچ سهمیه‌ای کم نشده و تنها تغییر کرده است و سه ماه آن کم شده و دیگر نیازی نیست هیچ کس ۹ ماه بنزین را ذخیره کند و این ذخیره‌سازی به ۶ ماه رسیده و هیچ جای نگرانی هم در این خصوص وجود ندارد.
این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: کاهش سهمیه بنزین دولتی از ۱۵۰به ۱۰۰ لیتر هم طبیعی است و اگر مازاد بر این ۱۰۰ لیتر می‌خواهند سوخت بزنند باید با قیمت بالاتر بنزین را تهیه کنند بنابراین این مسئله هم برای مردم چندان محدودکننده نیست.
سهمیه‌های اضافی می‌سوزد
او در مورد قاچاق سوخت هم گفت: این اقدام می‌تواند تاحدودی به کاهش قاچاق سوخت هم کمک کند و با توجه به وضعیتی که در شهرهای مرزی وجود دارد این نوع سیاست‌گذاری‌ها منطقی است.
مرادی در مورد سوخت شدن بنزین خودروهایی که از سهمیه‌شان استفاده نمی‌کنند نیز تصریح کرد: کسی که ۶ ماه یا ۹ ماه از سهمیه بنزین خود استفاده نکند این سهمیه سوخت خواهد شد و قانون هم نباید عطف به ماسبق شود و به عقب برگردد و اگر این سه ماه هم کم شده به دلیل قانونی است که در گذشته بوده و مقررات جدیدی وضع نشده است.
این کارشناس انرژی در مورد افزایش قیمت بنزین نیز افزود: آنگونه که اعلام شده این تغییر قیمت بنزین در آینده نزدیک رخ نخواهد داد البته این مسئله به این معنی نیست که دولت در این زمینه نگرانی نداشته باشد اما نگرانی‌ها از عواقب اجتماعی این مسئله است و اینکه نمی‌خواهند مشکلاتی در این زمینه ایجاد شد مجددا بوجود بیاید.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/244036

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب