کارشناسان به نجوا خبر پاسخ دادند؛

بررسی تاثیر رشد قیمت دلار/ آیا سال آینده رکودِ بخش مسکن ادامه می‌یابد؟

بررسی تاثیر رشد قیمت دلار/ آیا سال آینده رکودِ بخش مسکن ادامه می‌یابد؟
متاسفانه سال به سال میزان نقدینگی برای طبقه متوسط کمتر و کمتر شده است و مردم بیشتر به دنبال خرید نیازهای اساسی خود هستند و به گونه‌ای افراد از خرید ملک منصرف شده اند.

به گزارش خبرنگار نجوا خبر، افزایش نرخ ارز و تأثیر آن بر بازار مسکن یکی از موضوعات مهم در عرصه اقتصاد کشور است. این پدیده، تأثیرات گسترده‌ای بر اقتصاد کلان نیز دارد، در حوزه بازار مسکن یکی از اصلی‌ترین تأثیرات افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز است. قیمت بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت‌وساز، مانند فلزات، سیمان، چوب، قیمت تیرآهن و میلگرد و محصولات دیگر مستقیم یا غیرمستقیم به قیمت ارز وابسته است. همچنین، افزایش قیمت دلار ممکن است باعث افزایش نرخ اجاره بهای ملک‌ها شود زیرا مالکان ممکن است هزینه‌های خود را با افزایش نرخ اجاره بها جبران کنند.
مردم در تلاش برای حفظ دارائی‌های خود هستند
عباس اکبرپور، کارشناس بازار مسکن در مورد تأثیر نرخ ارز بر بازار مسکن به نجواخبر گفت: بازار مسکن به خصوص از نیمه دوم سال جاری راکد شده است و نقل و انتقالات نسبت به سال‌های قبل هم بسیار کم شده و افزایش قیمت دلار قاعدتا تأثیرات مضاعفی بر قیمت مسکن خواهد داشت و قدرت مانور خریداران بالقوه را بازهم کاهش می‌دهد.
این کارشناس بازار مسکن در ادامه افزود: اگر مقایسه‌ای نسبت به سالهای گذشته داشته باشیم می‌بینیم که بازار مسکن نسبت به سالهای قبل راکدتر هم شده است و بعید به نظر می‌رسد در روزهای پایانی سال هم جنب و جوشی در این حوزه رخ دهد چرا که منابع درآمدی مردم کاسته شده و میزان مالیات‌ها هم افزایش پیدا کرده است بنابراین مردم در تلاش برای حفظ دارائی‌های خود هستند تا در فکر بهینه کردن آن.
نمی‌توان بازار روشنی برای بازار مسکن متصور شد
او ادامه داد: ضمن آنکه نباید تأثیر تحولات بین‌المللی را در بازارهای مختلف و به خصوص مسکن نادیده گرفت، معمولا فروشندگان ملک در این شرایط تمایلی به فروش املاک خود ندارند و با توجه به تورم انتظاری مسلما افزایش نرخ دلار به افزایش قیمت ملک منجر خواهد شد و یکی از علت‌های عدم رغبت در فروش مسکن هم همین موضوع است.
اکبرپور با بیان اینکه در مدت باقی مانده تا پایان سال نمی‌توان بازار روشنی برای خرید ملک متصور شد افزود: میزان درآمد و نقدینگی خریداران بالقوه در سالهای قبل بیشتر از سال جاری بوده و متأسفانه سال به سال میزان نقدینگی برای طبقه متوسط کمتر و کمتر شده است و مردم بیشتر به دنبال خرید نیازهای اساسی خود هستند و به گونه‌ای افراد از خرید ملک منصرف شده‌اند.
نهضت مسکن ملی هم شبیه مسکن مهر است
این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: اگر نگاهی به آمارها بیندازیم متوجه می‌شویم که میزان سفرهای مردم به خارج و یا داخل کشور به شدت افت کرده است و با توجه به اینکه این موضوع جنبه روانی دارد بر روی خورد و خوراک، پوشاک و حتی درمان مردم و .. تأثیرگذار بوده، شاهد آنیم که افزایش مالیات‌ها قدرت بالقوه خرید و تمایل برای هرگونه نقل و انتقالی را کاهش داده است.
او خاطر نشان کرد: در صورتی که رکود تورمی ادامه پیدا کند هر روز تمایل مردم به خرید و فروش ملک کمتر می‌شود و با ادامه این شرایط، بازار مسکن در سال آینده بدتر از سال جاری خواهد شد.
اکبرپور در مورد ساخت مسکن ملی نیز گفت: این پروژه هم شبیه مسکن مهر است، در آن زمان هم با ساخت مسکن مهر عده‌ای که در روستاها و حاشیه شهرها بودند این ساختمان‌ها را خریدند و به صورت موقت هم در این ساختمان‌ها ماندند ولی این مدل از مسکن هم نتوانست معضلات حوزه مسکن را حل کند و به اعتقاد بنده نهضت ملی مسکن تأثیر چندانی بر بازار مسکن ندارد و تا زمانی که بخش خصوصی به معنای واقعی وارد عرصه ساخت‌وساز نشود و شرایط مناسب اعتباری و تشویقی برای این بخش فراهم نشود و دولت و نهادهای زیربط دخالت‌شان را به صفر نرسانند مشکل مسکن در کشور حل نخواهد شد.
جایگزینی سود به جای ارزش افزوده
مجید گودرزی،کارشناس بازار مسکن در مورد نوسانات بازار مسکن تا پایان سال گفت: متأسفانه در سالهای گذشته دچار بحران ارزش افزوده صفر شدیم و بخش بزرگی از سرمایه‌های کشور در بازارهایی سرمایه‌گذاری شد که ارزش افزوده همه آنها صفر بود که بزرگترین دلیل عقب ماندگی کشور هم شد، هر چند در ایران سرمایه کم نیست اما بخش بزرگی از سرمایه‌ها به سمت بازارهای طلا، ارز، مسکن سرمایه‌ای و سپرده‌های بانکی می‌رود.
گودرزی تصریح کرد: تا زمانی که نتوانیم زیرساخت‌های لازم را در بخش مولد اقتصادی فراهم کنیم رشد اقتصادی نخواهیم داشت، جایگزینی سود به جای ارزش افزوده باعث این مشکلات شده است.
درکشورهای اروپائی از مسکن مصرفی مالیات اخذ نمی‌شود
او با بیان اینکه دستکاری در نرخ ارز باعث محرومیت مردم از نیازهای اولیه شده است افزود: به اعتقاد بنده این نرخ‌ها کاذب و دستکاری شده است و رشد قیمت‌ها اصلا قابل قبول نیست چرا که بخش زیادی از این درآمدهای بادآورده نصیب دولت‌ها می‌شود و این رویه کاملا غلط است. حتی اگر ما هزار درصد هم در ارز سود کنیم خیلی زود باید به همین میزان با رشد قیمت کالاهای دیگر و از جمله مسکن روبه‌رو شویم و در حقیقت هیچ کس سود نمی‌کند.
گودرزی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته دنیا دو نوع مسکن وجود دارد گفت: مسکن سرمایه‌ای و مسکن مصرفی دو مدل متفاوت از مسکن هستند، در صورتی که مسکن مصرفی در کشوری مثل آلمان زودتر از ۱۰ سال به فروش برسد مشمول مالیات بر مسکن سرمایه‌ای می‌شود و نرخ بالائی هم دارد اما در بخش مسکن مصرفی خانوارها عموما یا این مالیات اخذ نمی‌شود و یا اینکه نرخ بسیار پائینی دارد.
وام‌های مسکن در ایران دور از دسترس است
او تصریح کرد: از طرف دیگر در کشوری مثل فرانسه مسکن اجتماعی و فوق اجتماعی وجود دارد برای افرادی که حتی قادر به پرداخت اقساط وام های طویل المدت ساخت مسکن اجتماعی نیستند و دولت‌ها متعهد می‌شوند بخش بزرگی از این اقساط را بر عهده بگیرند.
گودرزی ادامه داد: در کشوری مثل انگلیس هم تا ۷۰ درصد وام مسکن را دولت ضمانت می‌کند اما در ایران شاهد آنیم که وام‌های مسکن به پدیده‌ای دور از دسترس مردم تبدیل شده است و بسیاری از وام‌هایی هم که تصویب می‌شود عموما برای پرداخت نشدن است و تنها به منظور ایجاد بحران در بازار مسکن تصویب شده‌اند.
این کارشناس بازار مسکن با اشاره به پروژه نهضت ملی مسکن افزود: در این بخش هم عملکرد برخی از بانک‌ها بر روی عدد صفر است و عموما پولی که از مردم گرفتند را حاضر نیستند حتی با نرخ‌های متعارف ۲۳ درصد هم به مردم وام بدهند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/244208

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.