محمدحسین گودرزی منتقد سینما گفت: یک مشکل بزرگ «تمساح خونی» فیلمنامه آن است. زمانی که عباس جمشیدی و جواد عزتی در طول قصه از هم جدا میشوند، فیلمنامه برنامهی مشخصی ندارد. تا قبل از آن روایت سرپا است. اما جلوتر، فیلمنامهنویس نمیتواند برای هر کدام از کاراکترها قصهای جلو ببرد.
به گزارش نجوا خبر به نقل از همشهری روز گذشته، فیلم سینمایی تمساح خونی؛ اولین تجربه کارگردانی جواد عزتی در سینمای رسانه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد و مورد استقبال قابل توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفت. این فیلم که بر اساس پیشبینی های انجام شده در اکران عمومی فروش بالایی را در گیشه سینما رقم خواهد زد با درونمایهای کمدی و حضور پررنگ جواد عزتی در نقش اصلی، اخبار دومین روز جشنواره چهل و دوم را به خود معطوف کرد. در همین زمینه با محمدحسین گودرزی منتقد سینما، تلویزیون و نمایش خانگش گفتوگویی انجام دادهایم که در ادامه میخوانید.
فیلم جواد عزتی را اینبار در مقام کارگردان و از این زاویه که تجربه اول کارگردانی اوست چطور دیدید؟
میشود گفت فیلم فقط و فقط دستاوردی برای خود عزتی است. از نظر اجرا، کمی بالاتر از انتظار مخاطب از یک فیلماولی قرار میگیرد.
پس به کلیت فیلم امتیاز خوبی نمیدهید. به نظر شما میتواند در لیست پرفروشهای سینمای سال آینده باشد؟
کلیت فیلم تا یکجا سرگرمکننده است، اما از جایی به بعد این خاصیتش را از دست میدهد. قبل از هرچیزی بگویم فیلم در اکران عمومی فروش خوبی خواهد داشت. در حال حاضر کمتر از انگشتان یکدست بازیگر داریم که حضورشان در یک فیلم مخاطب را به سالن سینما بکشاند. ستارههای سینمای ایران زور و محبوبیت و تعییینکنندگی سابق را ندارند. همین حالا خانم شاکردوست در روز اول جشنواره یک اعتراض عیانی داشت و خبرساز هم شد. اما بعید میدانم درصدی روی تماشای فیلمش تأثیری گذاشته باشد. جواد عزتی یکی از آن معدود نفراتیست که هنوز میتواند در بیرونکشاندن مخاطب از خانه به سالن سینما اثرگذار باشد. «تمساح خونی» فیلم بسیار پرفروشی خواهد شد.
فیلم را با در نظر گفتن معیارهای سینمایی چهطور ارزیابی میکنید؟ میرود در دستهی فیلمهای پرفروش و پراشکال که این سالها به آن عادت کردهایم؟
«تمساح خونی» اشکالات متعدد فیلمنامه دارد. از بین همهی بخشهای کارگردانی، بازیگری، فنی و فیلمنامه بیشترین اشکال را در فیلمنامه دارد. من به دو اشکال عمده اشاره میکنم، طوری که قصه عیان نشود و از دست نرود: یک مشکل بزرگ فیلمنامه این است زمانی که عباس جمشیدی و جواد عزتی در طول قصه از هم جدا میشوند، فیلمنامه برنامهی مشخصی ندارد. تا قبل از آن (صحنههای مربوط به آن لوکیشنِ قمارخانه) روایت سرپا است. اما جلوتر، چون فیلمنامهنویس نمیتواند برای هر کدام از کاراکترها قصهای جلو ببرد، یکیشان را تا صبح در کلانتری گیر میاندازد تا دیگری سر از عروسی و خانهی همسر سابق دربیاورد و آخر فیلم دوباره بههم برسند.
فیلم را با در نظر گفتن معیارهای سینمایی چهطور ارزیابی میکنید؟ میرود در دستهی فیلمهای پرفروش و پراشکال که این سالها به آن عادت کردهایم؟
«تمساح خونی» اشکالات متعدد فیلمنامه دارد. از بین همهی بخشهای کارگردانی، بازیگری، فنی و فیلمنامه بیشترین اشکال را در فیلمنامه دارد. من به دو اشکال عمده اشاره میکنم، طوری که قصه عیان نشود و از دست نرود: یک مشکل بزرگ فیلمنامه این است زمانی که عباس جمشیدی و جواد عزتی در طول قصه از هم جدا میشوند، فیلمنامه برنامهی مشخصی ندارد. تا قبل از آن (صحنههای مربوط به آن لوکیشنِ قمارخانه) روایت سرپا است. اما جلوتر، چون فیلمنامهنویس نمیتواند برای هر کدام از کاراکترها قصهای جلو ببرد، یکیشان را تا صبح در کلانتری گیر میاندازد تا دیگری سر از عروسی و خانهی همسر سابق دربیاورد و آخر فیلم دوباره بههم برسند.