معاون پارلمانی رئیس جمهور:

20درصد لوایح ارسالی دولت به مجلس یازدهم مصوب شد

20درصد لوایح ارسالی دولت به مجلس یازدهم مصوب شد
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با اشاره به تقدیم ۲۵۸ لایحه به مجلس یازدهم گفت: ۵۲ مورد یعنی ۲۰ درصد لوایح تصویب و به قانون تبدیل شده است و بقیه در نوبت رسیدگی است.

به گزارش نجواخبر، سید محمد حسینی معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس در سی امین نشست معاونان و مدیران کل امور مجلس وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی با تبریک ایام الله دهه فجر و قدردانی از زحمات و تلاش های معاونان پارلمانی گفت: در آستانه انتخابات و کمتر از یکماه که تا برگزاری این رویداد مهم سیاسی باقی مانده است باید از همه ظرفیت‌ها برای دعوت و ترغیب مردم به مشارکت گسترده در انتخابات استفاده کرد. مدیران ارشد در هر وزارتخانه و دستگاه با احساس مسئولیت نسبت به این رویداد مهم سیاسی لازم است که با برنامه‌های مختلف از جمله برگزاری جلسات پرسش و پاسخ، اهمیت حضور در انتخابات و آثار داخلی و جهانی آن را یادآور شوند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اطلاع‌رسانی از دستاوردهای دولت مردمی را در ایجاد امید و نشاط در جامعه و نقش آن در افزایش انگیزه مشارکت در انتخابات مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: متأسفانه در حوزه اطلاع رسانی ضعف داریم به نحوی که حتی خواص جامعه نیز از برخی دستاوردها و موفقیت های شاخص دولت بی‌خبر هستند و دهه فجر فرصت مناسبی است که این دستاوردها یادآوری شود و از معاونان پارلمانی انتظار می‌رود در فرصت باقی مانده با همت و تلاش مضاعف روشنگری نمایند و نتایج برنامه‌ها و مصوبات دولت و نقش مجلس در مسیر تصویب و اجرای درست این مصوبات را به اطلاع مردم برسانند. بی‌تردید اگر مردم با نقش مجلس در انجام این اقدامات آشنا شوند با احساس اینکه رأی شان تأثیر گذار است با انگیزه بیشتری پای صندوق رأی حاضر خواهند شد و در حد توان دیگران را همراه خواهند ساخت.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که «مجلس شورای اسلامی در مقایسه با مجالس بسیاری از کشورها از نقش و جایگاه مهم‌تر تأثیرگذارتری برخوردار است و تبیین این موضوع می‌تواند تبلیغات موجود برای القای کم اهمیت بودن آنرا خنثی کند»، گفت: از ۱۷۷ اصل قانون اساسی بیش از ۳۰ اصل، مستقیماً به جایگاه مجلس شورای اسلامی اختصاص دارد. در ایران سیستم تک مجلسی حاکم است در حالیکه در برخی از کشورها مانند فرانسه، انگلیس، روسیه و سوئیس دو مجلس وجود دارد و در ایران قبل از انقلاب نیز اینگونه بود در این شرایط اگر قانونی تصویب شد مجدداً مجلس دوم نیز باید آن را تأیید کند که بعضاً در مواردی که برخلاف خواست حاکمان است، تصویب نمی‌شود.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که «در این کشورها مصوبات مجلس نمایندگان بدون تأیید مجلس دوم بلا اثر می‌ماند»، خاطرنشان کرد: بعضاً شورای نگهبان را مجلس دوم تلقی می‌کنند، در حالی‌که این ادعا و شباهت‌سازی درست نیست چون شورای نگهبان صرفاً نهاد ناظر است که از قانون اساسی و شرع صیانت می‌کند و مشابه آن در کشورهای دیگر با عناوینی همچون شورای قانون اساسی و نهاد کنترل کننده و مراقبت از قانون اساسی وجود دارد.

حسینی گفت: در بعضی کشورها نظیر فرانسه، آلمان و روسیه، رئیس‌جمهور می‌تواند مجلس را منحل کند اما در قانون اساسی ایران، امکان انحلال مجلس توسط مقامات اجرایی یا قضائی وجود ندارد بلکه برعکس مجلس می‌تواند وزرا را استیضاح و برکنار کند و حتی عدم کفایت رئیس‌جمهور را تصویب کند. در کشورهایی مانند آمریکا و فرانسه، رئیس‌جمهور می‌تواند مصوبات مجلس را وتو کند ازجمله ریگان و روزولت روسای جمهور آمریکا به ترتیب ۶۱ و ۶۳۱ بار مصوبات کنگره را وتو کردند اما در ساختار جمهوری اسلامی ایران، رئیس‌جمهور چنین حقی ندارد لذا در ایران نهاد مجلس شورای اسلامی از جایگاه رفیعی برخوردار است و با اینکه رئیس‌جمهور مستقیما با رأی مردم انتخاب می‌شود اما وزرا باید از مجلس رأی اعتماد بگیرند و نمایندگان مجلس در مسائل مختلف و در لوایح، نظرات خود را اعمال می‌کنند.

وی در حاشیه این نشست در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره تعامل دولت و مجلس اظهار داشت: در راستای تحقق مطالبه مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت لایحه محوری از ۲۵۸ لایحه‌ای که به مجلس یازدهم تقدیم شده، شامل ۱۲۸ لایحه معوقه و ۱۳۰ لایحه جدید، با تعامل و همگرایی سازنده‌ای که با اهتمام دولت، بین دو قوه ایجاد شده است ۵۲ مورد یعنی ۲۰ در صد لوایح تصویب و به قانون تبدیل شده است و بقیه در نوبت رسیدگی است. این درحالی است که از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲۹۰ طرح نمایندگان از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شده اما از این تعداد فقط ۱۹ مورد یعنی حدود ۶/۶ درصد از کل طرح‌ها نهایی شده است که در قیاس با ۵۲ لایحه قانون شده، نشان دهنده تحقق لایحه محوری در این مجلس است.

معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در طول ۲ سال و نیم از عمر دولت سیزدهم همچنین از ۱۸۹ اظهار نظر کارشناسی معاونت امور مجلس ریاست جمهوری در مجلس ۱۶۲ مورد معادل ۸۵ درصد منجر به موافقت نمایندگان با نظر دولت شده است که دلیل روشنی از تعامل دولت و مجلس است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/244237

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب