بررسی «نجوا خبر» از تورم خوراکی‌ها نشان می‌دهد؛

تغییر عجیب قیمت گوشت قرمز/ احتمال حذف از سفره‌ها

تغییر عجیب قیمت گوشت قرمز/ احتمال حذف از سفره‌ها
مرکز ملی آمار لیست قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور در دی ماه 1402 را منتشر کرد. بر اساس قیمت‌های درج شده در این لیست، گوشت گوسفند تغییر قیمتی بیش از ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده است.

به گزارش نجوا خبر؛ قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفند در دی ماه سال ۱۴۰۱، به ۲۳۵ هزار تومان رسیده بود. قیمت این کالا در ماه‌های آتی سال ۱۴۰۱، روند صعودی را در پیش گرفت و با افزایش ۷۵ درصدی ظرف سه ماه، در اسفند ۱۴۰۱ به ۳۵۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

گوشت گوسفندی در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ به کیلویی ۳۷۰ هزار و ۴۰۰ تومان رسید و تا آذرماه سال جاری، یعنی فقط در طول ۹ ماه، رشد قیمت ۳۰ درصدی را تجربه کرد و قیمت ۴۸۳ هزار و ۲۰۰ تومانی را به خود دید.

قیمت این کالا در فاصله یک ماه تیر ۱۴۰۲ تا مرداد همان سال نیز دچار افزایش ۱۰ درصدی شد. به این صورت که از ۳۹۵ هزار و ۶۰۰ تومان در تیر ماه، به ۴۳۷ هزار تومان در مرداد ماه رسید.

گزارش مرکز آمار چه می‌گوید؟

گزارش مرکز آمار گویای آن است که در آذر ماه سال جاری قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی به ۴۸۳ هزار تومان رسیده که نشان از رشد ۱۳۶.۵ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل دارد. این در حالی است که قیمت گوشت گوسفندی از آذر که هر کیلو ۴۸۳ هزار تومان بود با رشد ۱۰ درصدی به کیلویی ۵۳۶ هزار تومان در دی ماه رسید.

گوشت صدرنشین تورم شد

در گزارش مرکز آمار از تورم خوراکی ها، گوشت گوسفند با ۱۰.۹ درصد، گوشت گاو یا گوساله با ۳.۹ درصد و کنسرو تن ماهی با ۳.۱ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

گوشت از سبد غذایی مردم حذف می‌شود؟

طبق آمار منتشرشده، تورم گوشت قرمز بسیار بالاتر از میزان تورم عمومی دیگر کالاهاست و هیچ انطباقی با شرایط اقتصادی کشور ندارد. این روند اگر ادامه داشته باشد تا چند ماه آینده، دهک‌های متوسط جامعه هم نمی‌توانند از این محصول پروتئینی استفاده کنند.

این در حالی است که به نظر می‌رسد سیاست واردات گسترده گوشت گرم نیز نتوانسته جلوی رشد قیمت این کالای اساسی را بگیرد!

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/244322

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب