تکذیب ادعاهای آمریکا علیه نیروهای مسلح ایران

تکذیب ادعاهای آمریکا علیه نیروهای مسلح ایران
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل اتهامات بی اساس آمریکا مندرج در نامه مربوط علیه نیروهای مسلح ایران را قاطعانه رد کرد.

به گزارش نجواخبر، امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز سه‌شنبه به وقت محلی در نامه‌ای به رئیس دوره‌ای شورای امنیت گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن رد قاطعانه اتهامات بی‌اساس مندرج در نامه مربوط علیه نیروهای مسلح ایران، عملیات نظامی انجام شده توسط ایالات متحده آمریکا در خاک عراق و سوریه در تاریخ ۲ فوریه ۲۰۲۴ را به شدت محکوم می‌کند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: این عملیات‌های غیرقانونی به صورت تعمدی غیرنظامیان و زیرساخت‌های ضروری را مورد هدف قرار داده و منجر به تلفات و جراحات متعدد بین غیرنظامیان شده است. چنین اقدامات غیرقانونی نه تنها ناقض قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد، به ویژه ماده ۲ (۴) بوده، بلکه صلح و ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد و تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی به شمار می‌رود.

ایروانی گفت: علاوه بر این، جمهوری عراق و جمهوری عربی سوریه اقدامات نظامی آمریکا را که آشکارا تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال این دو کشور را نقض می‌کند، به شدت محکوم می‌کنند. بنابراین، ابلاغیه‌ای که ایالات متحده به موجب ماده ۵۱ منشور سازمان ملل به شورای امنیت ارائه می‌کند، فاقد توجیه قانونی است و چنین اقداماتی را مشروعیت نمی‌بخشد.

سفیر ایران در سازمان ملل در این نامه افزود: در ادامه مکاتبات پیشین، از جمله نامه های مورخ ۴ دسامبر ۲۰۲۳، ۲ ژانویه، و ۳۰ ژانویه ۲۰۲۴ (S/۲۰۲۳/۹۵۳، S/۲۰۲۴/۹، S/۲۰۲۴/۱۱۰)، مکاتبه حاضر در پاسخ به نامه مورخ فوریه ۲۰۲۴ (S/۲۰۲۴/۱۳۵) نماینده دائم ایالات متحده نزد سازمان ملل متحد، تهیه شده است.

او از رئیس شورای امنیت خواست این نامه را به‌عنوان سند شورای امنیت ثبت، و در میان اعضا توزیع کند.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی نیز در نشست شورای امنیت با عنوان «تهدید صلح و امنیت بین‌الملل» درباره حملات آمریکا به سوریه و عراق گفت: اقدام نظامی آمریکا غیرقانونی و غیرموجه بوده و آشکارا ناقض هنجارها و اصول اساسی حقوق بین‌الملل، منشور ملل متحد، علی‌الخصوص بند ۴ ماده ۲ منشور بوده، و همچنین نقض آشکار تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال سیاسی عراق و سوریه است.

ایروانی افزود: ایران همچنین اقدامات نظامی مشترک ایالات متحده و بریتانیا علیه یمن را که نقض آشکار منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی است، به شدت محکوم می‌کند. علاوه بر این، آمریکا و انگلیس آشکارا از قطع‌نامه ۲۷۲۲ شورای امنیت (۲۰۲۴) سوءاستفاده کرده‌اند. چنین اقدامات غیرقانونی که غیرنظامیان و زیرساخت‌های حیاتی را هدف قرار می‌دهد، صلح و امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد و همچنین تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است. ایالات متحده و بریتانیا باید مسئولیت بین‌المللی خود را برای ارتکاب جنایت تجاوز به عهده بگیرند.

وی تصریح کرد: استدلال و توجیه استناد به اصل ۵۱ به‌عنوان مبنای این تجاوزات، فاقد پایه قانونی محکم است و نمی‌تواند این اقدامات غیرقانونی را مشروعیت بخشد. امروز در این سالن، آمریکا و انگلیس تلاش مذبوحانه دیگری برای منحرف نمودن توجهات از علت اصلی وضعیت کنونی منطقه با ایراد اتهام علیه و مقصر دانستن ایران انجام داد. مایه تأسف است که ایالات متحده به‌عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت، به تعهدات خود بر اساس منشور سازمان ملل عمل نکرده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل ادامه داد: ایالات متحده نگرانی شدید خود را در مورد سرریز تنش‌ها در منطقه درحالی‌که همچنان به ایفای نقش بی‌ثبات‌کننده در منطقه ادامه می‌دهد، ابراز می‌کند. ایالات متحده همچنان به اشغال خاک سوریه، غارت اموال و منابع سوریه و حمایت از جدایی‌طلبان و گروه‌های تروریستی ادامه می‌دهد. علاوه بر این، مردم سوریه در نتیجه اقدامات خصمانه و مضر ایالات متحده و همچنین اعمال تحریم‌های غیرقانونی، با مشکلات اقتصادی و بحران انسانی روبه‌رو هستند. تمامی این اقدامات ناقض قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل متحد و قطع‌نامه‌های مرتبط شورای امنیت است. جمهوری عربی سوریه به طور رسمی و مکرر به این تخلفات اعتراض کرده و از شورای امنیت خواسته است که چنین اقدامات خلاف قانون را متوقف کند و به اشغالگری آمریکا پایان دهد.

ایروانی اضافه کرد: در عراق پس از مداخله نظامی غیرقانونی خود در سال ۲۰۰۳، ایالات متحده و به اصطلاح ائتلاف نظرات و خواسته‌های عراقی‌ها را نادیده گرفتند و به فعالیت‌ها و حضور غیرقانونی خود تحت عنوان مبارزه با تروریسم ادامه دادند. ایالات متحده و ناتو باید به تصمیم دولت عراق برای پایان دادن به حضور نظامی و خروج نیروها از کشور احترام بگذارند. تمامی گروه‌های مقاومت در منطقه مستقل هستند و انگیزه تصمیم‌ها و اقدامات آن‌ها برپایه حقوق مشروع آنها ذیل قوانین بین‌المللی است که در پاسخ به حضور غیرقانونی آمریکا در سرزمین‌هایشان و در راستای توقف نسل‌کشی در غزه و پایان دادن به سرزمین‌های اشغالی فلسطینی‌ است. بنابراین هرگونه تلاش برای نسبت دادن این اقدامات به ایران یا نیروهای مسلح آن گمراه‌کننده، بی‌اساس و غیرقابل قبول است.

سفیر ایران در سازمان ملل تاکید کرد: ایران هرگز به دنبال کمک به سرریز تنش در منطقه نبوده و نیست. ایران نه حضور نظامی در عراق دارد و نه پایگاه و مستشاران نظامی. در سوریه، مستشاران نظامی ایرانی از آن‌جایی که رسماً توسط دولت سوریه برای مبارزه با تروریسم دعوت شده‌اند، به طور قانونی حضور دارند. ادعاها مبنی بر این‌که پایگاه‌های ایران در عراق و سوریه مورد حمله قرار گرفته است، بی‌اساس بوده و بدین وسیله تکذیب می‌شود؛ چنین ادعاهایی برای دور کردن توجه از اقدامات تهاجمی آمریکا مطرح می‌شوند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل تصریح کرد: ایران هرگز به دنبال کشاندن اختلافات خود با آمریکا به خاک عراق نبوده و به استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق پایبند است؛ چنین مسئله‌ای موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران است. بر همگان آشکار است که ریشه‌های وضعیت کنونی منطقه، اشغال، تجاوز، نسل‌کشی و جنایات هولناکی است که رژیم اسرائیل با حمایت آمریکا علیه فلسطینیان بی‌گناه در نوار غزه و کرانه باختری مرتکب می‌شود. حملات نظامی آمریکا علیه ملت‌های مسلمان منطقه، ادامه همدستی این کشور در نسل‌کشی فلسطینیان با حمایت همه‌جانبه از رژیم اشغالگر و جلوگیری از هرگونه اقدام مؤثر بین‌المللی برای پاسخ‌گو نمودن این رژیم است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/244332

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.