حاشیه‌های جلسه هیات دولت؛ از تصمیمات جدید اقتصادی تا پیش‌بینی نتیجه بازی امروز

حاشیه‌های جلسه هیات دولت؛ از تصمیمات جدید اقتصادی تا پیش‌بینی نتیجه بازی امروز
اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) ۱۸ بهمن ۱۴۰۲هیأت وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات‌شان پاسخ دادند.

به گزارش نجواخبر، مشروح گفت‌وگوهای حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری رئیس دیوان عالی کشور،‌ انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، محمد دهقان معاون حقوقی رئیس‌جمهور، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت،‌ محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی،‌ محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت،‌ عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با خبرنگاران را می‌توانید در ادامه بخوانید:

خبر خوش «خزعلی» برای مادران

انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور درباره حمایت از مادران شاغل و اینکه آیا قرار است در ادارات مهد کودک‌هایی دایر شود؟ اظهار کرد: بله این موضوع را آقای رئیس‌جمهور دستور داده‌اند. ادارات در جاهایی که می‌توانند باید مهد کودک را در قالب استاندارد ایجاد کنند.

وی ادامه داد: در جاهایی هم که این امکان وجود ندارد باید اتاق مادر و کودک داشته باشند. مسئول پیگیری این موضوع ستاد جمعیت است و این موضوع جزء ارزیابی‌های جشنواره شهید رجایی به صورت پیگیری جدی می‌شود.

پیش‌بینی رئیس دیوان عالی کشور از صعود تیم فوتبال به فینال آسیا

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری رئیس دیوان عالی کشور در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره پیش بینی نتیجه بازی امشب ایران و قطر در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا، گفت: نمی‌توانم بازی ایران با قطر را پیش‌بینی کنم اما با انگیزه‌ای که در بچه‌های تیم می‌بینم ان‌شاءالله به فینال جام ملت‌های آسیا خواهیم رفت. الحمدالله با سجده‌ای که در برابر خداوند انجام دادند، کارهای‌شان توام با موفقیت خواهد بود و ان‌شاءالله به فینال مسابقات می‌روند.

امیدواری دهقان برای صدور رأی دادگاه هلندی به نفع بانک‌های ایرانی

محمد دهقان معاون حقوقی رئیس‌جمهور با اشاره به حساب‌های بانکی کشورمان در کشور بحرین، گفت: بخشی از وجوه کشورمان در این کشور متعلق به بانک صادرات و ملی است که پس از شکایت و رسیدگی به پرونده مربوطه ۲۴۳ میلیون دلار به نفع این دو بانک، رأی صادر شد. بانک بحرینی به رأی صادر شده اعتراض کرده و شکایتش را به محکمه هلندی سپرده و در این کشور مسئله را دنبال می‌کند.

وی ابراز خوشبینی کرد که رأی دادگاه هلندی نیز به نفع بانک‌های ملی و صادرات ایران صادر شود.

دهقان همچنین با اشاره به وجوه بانک مرکزی کشورمان در کشور بحرین، گفت: متأسفانه وجوه بانک مرکزی کشورمان توسط بحرین توقیف شده است. ما برای طرح پرونده شکایت از بحرین از مجلس تقاضای حکم کردیم و با تصویب اولیه مجلس، موضوع به شورای نگهبان فرستاد شد و شورا متن مصوب را مبهم تشخیص داد و برای رفع ایراد به مجلس باز گرداند. با رفع نهایی ایراد و تصویب مجلس و شورای نگهبان، طبق اصل ۱۳۹ قانون اساسی اقدام می‌کنیم.

حساب واحد خزانه نهایی شد/ قطر را با ۳ گل میبریم

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در جلسه امروز گزارش ویژه خزانه داری کل کشور به هیئت دولت ارائه شد، گفت: با همکاری وزارت اقتصاد و بانک مرکزی، حساب واحد خزانه نهایی و زیرساخت‌های مسئله پرداخت به ذی‌نفع نهایی، فراهم شد. همچنین گزارشی از اقدامات انجام شده دستگاه‌ها در زمینه حساب واحد خزانه و پرداخت به ذی نفع نهایی، ارائه شد. رئیس‌جمهور تاکید کردند از این ظرفیت قانونی برای ارتقای شفافیت، نظارت پذیری و تسریع در اقدامات اجرایی و جلوگیری از خلق پول استفاده شود.

وی همچنین درباره بازی امروز فوتبال گفت: ان‌شاءالله با ۳ گل قطر را می‌بریم. برد تیم ملی برای مردم بهترین عیدی است.

دستگاه ایرانیون در صنعت هسته‌ای و پتروشیمی‌ها کاربرد اساسی دارد

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به پیشرفت‌های اخیر کشور در صنعت هسته‌ای، گفت: امیدورام رویه حاضر در توسعه فناوری‌ها و تجهیزات هسته‌ای، تداوم یابد تا بتوانیم فضایی که توسط دشمنان بر ضد صنعت هسته‌ای کشورمان ایجاد می‌شود، بشکنیم و اجازه ندهیم بیش از این در کارمان اخلال به وجود بیاورند.

وی به ساخت دستگاه ایرانیون توسط متخصصان کشورمان اشاره کرد و گفت: انحصار تولید این دستگاه در اختیار آمریکا، انگلیس و آلمان بود اما دانشمندان صنعت هسته‌ای کشورمان طی چهار سال کار پژوهشی طاقت‌فرسا توانستند دستگاه راهبردی ایرانیون را بسازند. این دستگاه هم در خطوط تولید و فرایند آزمون صعنت هسته‌ای و هم در پتروشیمی‌ها برای طیف‌سنجی ایزوتوپی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ان‌شاءالله ۲ بر صفر قطر را می‌بریم

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیش‌بینی خود از مسابقه فوتبال ایران و قطر در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا اظهار کرد: ان‌شاءالله امشب دو بر صفر می‌بریم و به فینال صعود می‌کنیم.

وزیر ارشاد همچنین از بازگشت سیمرغ مردمی در سال آینده خبر داد و همچنین درباره بودجه جشنواره فجر خاطرنشان کرد: بودجه جشنواره فجر از طریق حامی‌های مالی آن تأمین می‌شود چون ما واقعا بودجه خاصی نداریم و بر اساس میزان جذب حامی در انتهای کار اعلام خواهیم کرد.

افزایش نرخ ارز با هدف رفع کسری بودجه منطقی نیست

سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در پاسخ به برخی ادعاها مبنی بر افزایش نرخ ارز با هدف رفع کسری بودجه گفت: این کار منطقی نیست و هیچ‌ دولتی این کار را نمی‌کند. افریاش قیمت‌ها هزار عارضه دیگر ایجاد می‌کند. همه تلاش دولت هم بر کاهش قیمت‌هاست. توضیحات فنی را رئیس بانک مرکزی داده است و هیچ بنایی برای این کار وجود ندارد.

وی درباره این‌که گفته می‌شود امسال کسری بودجه داریم، گفت: امسال هنوز به پایان نرسیده است و در آخر سال گزارش را رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌دهد. گزارش آن را اعلام می‌کنیم.

پرداخت لحظه‌ای طلب پیمانکاران

سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه پیش از این تأمین مالی طلب‌های پیمانکاران طرح‌های عمرانی کشور بسیار با سختی صورت می‌گرفت و رسوب پول در حساب دستگاه‌های اجرایی کشور می‌ماند اما تولیدکنندگان و پیمانکاران متأسفانه نمی‌توانستند طلب خود را وصول کنند.

وی افزود: ما برای اینکه رسوب پول در دستگاه‌های دولتی صفر شود برای اولین بار با دستور آقای رئیس‌جمهور موفق شدیم از بهمن ماه، نظام پرداخت اعتباری به ذینفع نهایی را برای تمام پرداخت‌های بودجه‌ای دولت انجام دهیم که یک کار بسیار بزرگ مشترک مابین خزانه‌داری کل کشور و کمک بانک مرکزی بود.

خاندوزی در ادامه تاکید کرد: بعد از این، اتفاق مبارکی که رخ خواهد داد این است که بدون حتی یک روز تأخیر یعنی به محض اینکه صورت وضعیت‌ها نهایی و برای پروژه‌های عمرانی تأیید می‌شود و سازمان برنامه، تخصیص را صادر می‌کند در همان روز و در کمتر از چند ثانیه پرداخت‌های پیمانکاران طرح‌های عمرانی کشور به طور مستقیم به حساب خود پیمانکاران خواهد رفت.

شنبه تعطیل نیست

سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه موضوع تعطیلی شنبه ۲۱ بهمن در دولت مطرح شد اما تصمیمی اتخاذ نشدف افزود: مرخصی شنبه به خود کارکنان واگذار شده که اگر می‌خواهند مرخصی بگیرند. فعلا برنامه یا برای تعطیلی روز شنبه وجود ندارد ولی ممکن است هرلحطه تصمیم دیگری گرفته شود ولی تا این لحظه تصمیم برای تعطیلی گرفته نشده است.

وی درباره افزایش سقف بودجه، اظهار کرد: لایحه بودجه اکنون در شورای نگهبان است و این شورا نظر می‌دهد ولی سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است که منبع درآمدهای هزینه‌هایی که در بودجه آمده مشخص نیست و امیدواریم شورای نگهبان این مسئله را به خوبی بررسی کنند.

حسینی گفت: موضع‌گیری دولت هم به خاطر این است که مردم در جریان مسائل کشور باشند. رئیس‌جمهور هم تاکید دارد اگر قانونی قابلیت اجرایی ندارد به اطلاع مردم رسانده شود نه این‌که دست روی دست بگذاریم و سال آینده با کسری بودجه مواجه شویم. این اطلاع‌رسانی باید به مردم داده شود البته این موضع به معنای اختلاف وتنش آنچنانی دولت و مجلس نیست و اختلاف نظر کارشناسی است.

ماهواره سایر کشورها را با قیمت‌های اقتصادی در مدار زمین قرار می‌دهیم

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از افزایش پوشش فیبر نوری به هفت میلیون خانوار تا پایان سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: پوشش فیبر نوری در ۲۰۰ شهر از روز گذشته - ۱۷ بهمن - از شش میلیون خانوار عبور کرد و در صورتی که این خانواده‌ها درخواست بدهند ظرف یک ماه خطوط با کیفیت و پرسرعت را برای‌شان فراهم می‌کنیم.

وی از قیمت‌های اقتصادی برای پرتاب ماهواره سایر کشورها توسط ایران به فضا سخن گفت و افزود: دنبال این هستیم تا پایان دولت سیزدهم ماهواره کشورهای متقاضی را هم با قیمت‌های اقتصادی در مدار زمین قرار دهیم.

پرداخت عیدی کارگران و بازنشستگان در اسفند

صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه عیدی کارگران و بازنشستگان در اسفند پرداخت می‌شود، گفت: عیدی کارگران در اسفند معادل دو ماه حقوق دریافتی به مدتی که کار کرده است، پرداخت می‌شود یعنی اگر ۱۲ ماه در سال کار کرده باشد، ۲ ماه از کارفرمای خود عیدی دریافت می‌کند.

وی افزود: عیدی بازنشستگان به ازای هر نفر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و به ازای همسر ۷۰۰ هزار تومان و به ازای هر فرزند تحت تکفل۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. بعد از پرداخت حقوق بازنشستگان، در اوایل اسفند آنها عیدی پرداخت می‌شود.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/244360

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب