بررسی وام‌های پرداختی به خانوارها در 10 ماهه نخست امسال/ رشد وام‌های مسکن

بررسی وام‌های پرداختی به خانوارها در 10 ماهه نخست امسال/ رشد وام‌های مسکن
بررسی جزییات وضعیت وام‌های پرداختی به خانوارها طی 10 ماهه نخست امسال در مقایسه با 10 ماهه نخست سال گذشته نشان می‌دهد میزان رشد تسهیلات مربوط به تعمیر مسکن و خرید مسکن غیرنوساز بیش از دیگر اهداف و بیش از 100 درصد بوده است.

به گزارش نجواخبر، رشد بالای پرداخت تسهیلات در وام‌هایی با هدف «تعمیر مسکن» و «خرید مسکن غیرنوساز» و همچنین افزایش سهم آنها از تسهیلات پرداختی به خانوارها نشان می‌دهد مهم‌ترین دغدغه این بخش از جامعه مربوط به رفع نیاز مسکن بوده و تقاضای خانوارها برای دریافت این نوع وام‌ها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد طی 10 ماهه نخست امسال بیش از 4 هزار و 308 همت تسهیلات از سوی سیستم بانکی به بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت شد که سهم خانوارها 18.6 درصد و حدود 800 همت بوده است.

بر اساس آمارهایی که بانک مرکزی از پرداخت تسهیلات به خانوارها تاکنون منتشر کرده می‌توان گفت سهم خانوار از تسهیلات بانکی در پایان دی امسال به بالاترین سطح خود رسیده است.

میزان وام‌های اعطا شده به خانوارها به عنوان مصرف کننده نهایی طی 10 ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 47 درصد افزایش داشته و از 544 همت به حدود 800 همت رسیده است.

321 همت وام بانکی برای خرید کالای شخصی

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد بیشترین تسهیلاتی که خانوارها طی 10 ماهه نخست امسال دریافت کرده‌اند با هدف «خرید کالای شخصی» بوده است، به طوری که از 800 همت تسهیلاتی که طی این دوره به خانوارها پرداخت شده، حدود 40 درصد آن یعنی معادل 321 همت به این هدف مربوط بوده است.

وام‌های قرض‌الحسنه «ضروری» و «ازدواج» نیز هرکدام با سهم‌های تقریبا 21.7 و 15 درصدی از کل وام‌های دریافتی خانوارها در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارد.

کمترین میزان تسهیلات پرداختی بانک‌ها به خانوارها مربوط به «ودیعه مسکن» بوده، به طوری که طی دوره 10 ماهه نخست امسال حدود 11 همت در این راستا به خانوارها پرداخت شده است.

رشد چشمگیر تقاضای خانوار برای وام‌های مسکنی

تسهیلات پرداختی به خانوارها با اهدافی از جمله تعمیرات، جعاله تعمیر مسکن، خرید مسکن غیرنوساز، خرید مسکن نوساز، خرید کالای شخصی، خرید خودروی شخصی، ازدواج، فرزندآوری، ضروری و ودیعه مسکن صورت می‌گیرد.

بررسی جزییات وضعیت وام‌های پرداختی به خانوارها طی 10 ماهه نخست امسال در مقایسه با 10 ماهه نخست سال گذشته نشان می‌دهد میزان رشد تسهیلات مربوط به تعمیر مسکن بیش از دیگر اهداف بوده است.

میزان تسهیلات پرداختی مربوط به «جعاله تعمیر مسکن» طی 10 ماهه نخست امسال به بیش از 29 همت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال 1401 بیش از 130 درصد افزایش داشته است.

وام جعاله تعمیر مسکن عموما با مبلغی بین 10 تا 200 میلیون‌ تومان از سوی بانک‌های کشور در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد. علت رشد این نوع وام را می‌توان اطمینان بانک از بازپرداخت آن عنوان کرد زیرا تضمینی که از متقاضی درخواست می‌شود سند همان ملک معرفی شده برای تعمیر است.

در همین راستا وام مربوط به «خرید مسکن غیرنوساز» نیز در رتبه دوم بیشترین رشد تسهیلات پرداختی به خانوارها طی دوره مورد اشاره قرار دارد.

میزان تسهیلات پرداختی به خانوار بابت خرید مسکن غیرنوساز طی 10 ماهه نخست امسال به بیش از 48 همت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال 1401 بیش از دو برابر (108 درصد) رشد داشته است.

رشد قابل توجه پرداخت تسهیلات مربوط به خرید مسکن غیرنوساز به خانوارها در مقایسه با سال گذشته را می‌توان به قانون جهش تولید مسکن و تحمیل تسهیلات تکلیفی مربوطه به بانک‌ها مرتبط دانست.

همچنین در میان انواع وام‌های پراختی به خانوارها طی 10 ماهه نخست امسال، دو نوع وام تعمیرات و خرید خودروی شخصی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

میزان تسهیلات پرداختی به خانوار بابت خرید خودروی شخصی طی 10 ماهه نخست امسال به حدود 18.2 همت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال 1401 بیش از 12 درصد کاهش داشته است. به نظر می‌رسد نوسان‌های بازار خودرو و افزایش قیمت قابل توجه آن طی یک سال اخیر در این کاهش بی‌تأثیر نبوده است.

افزایش سهم تسهیلات خانوار به نفع وام ضروری و خرید مسکن غیرنوساز

سهم خانوارها از تسهیلات نظام بانکی از 16.4 درصد طی 10 ماهه نخست سال گذشته به 18.6 درصد در 10 ماهه نخست امسال رسیده و به میزان 2.15 واحد درصد افزایش یافته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در میان اهداف تسهیلات پرداختی به خانوارها، سهم وام‌های ضروری بیش از دیگر اهداف افزایش یافته است، وام‌های قرض‌‌الحسنه ضروری پرداختی به خانوارها که در 10 ماهه نخست سال گذشته سهم 17.4 درصدی از کل تسهیلات را به خود اختصاص داده بود در 10 ماهه نخست امسال با افزایش 4.3 واحد درصدی به 21.7 درصد افزایش یافته است.

در همین راستا وام‌های مربوط به خرید مسکن غیرنوساز نیز با افزایش سهم 1.8 واحد درصدی از تسهیلات پرداختی به خانوارها در جایگاه دوم قرار دارد. تسهیلات خرید مسکن غیرنوساز طی 10 ماهه نخست امسال حدود 6 درصد از کل تسهیلات پرداختی به خانوارها را به خود اختصاص داده است.

از سوی دیگر بیشترین کاهش سهم وام‌های مربوط به خانوارها به هدف خرید کالای شخصی تعلق دارد. خرید کالای شخصی که بیشترین سهم از وام‌های پرداختی به خانوارها را در اختیار دارد در 10 ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال 1401 با کاهش سهمی تقریبا 4 درصدی مواجه شده است.

به نظر می‌رسد تقاضای خانوارها در سال جاری به سمت وام‌های مربوط به مسکن بوده و این هدف و نیاز در اولویت آنها قرار گرفته است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/244602

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.