دبیرکل خانه پرستار در گفتگو با نجوا خبر:

فاصله‌ی نجومیِ حقوق پزشک و پرستار/ فرمول‌های پرداخت در نظام درمانی کشور «عادلانه» نیست

فاصله‌ی نجومیِ حقوق پزشک و پرستار/ فرمول‌های پرداخت در نظام درمانی کشور «عادلانه» نیست
دبیرکل خانه پرستار با اشاره به نارضایتی پرستاران از اجرای نادرست قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری گفت: کارانه پرستاران باید حداقل برابر حقوق‌شان باشد.

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار، در گفت‌وگو با خبرنگار نجواخبر در واکنش به اظهارات دکتر عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت مبنی بر افزایش بسته‌های تعرفه‌های پرستاری در سال آینده گفت: اگر قانون تعرفه‌گذاری را که مصوبه سال ۱۳۸۶ است می‌خواستند اجرا کنند باید از یک مدل پرداخت تبعیت کنند در واقع مدل‌های پرداخت مشخص و تجربه شده هستند اما از دو سال گذشته وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری وقت که قصد داشتند قانون تعرفه‌گذاری را اجرا کنند، بجای اینکه واقعاً قانون را اجرا کنند، یک فرمول ناعادلانه را اجرایی کردند.
وی ادامه داد: در همان موقع یعنی دو سال پیش ما را به عنوان خانه پرستار دعوت کردند و ما اعلام کردیم که این چیزی که می‌خواهید اجرا کنید اصلا تعرفه‌گذاری نیست. تعرفه‌گذاری مشخص است. برای سایر گروه‌های پزشکی به غیر از پرستاری براساس یک سری شاخص‌ها وزن خدمات را تعیین می‌کنند، در واقع ۱۰ هزار خدمت برای این گروه‌ها مشخص شده است که براساس شاخص‌هایی مانند این که این خدمت تا چه میزان برای دریافت کننده خدمت دارای خطر است و چه میزان برای ارائه کننده خدمت خطر دارد و ارائه این خدمت چه میزان زمان‌بر است و همچنین توسط چه کسی انجام شود به این خدمات وزن می‌دهند. در واقع براساس شاخص‌ها که جزیی‌تر هم می‌شود به خدمات وزن می‌دهند و ارزش K خدمات مشخص می‌شود. این یک کار تجربه شده است که براساس مدل «فی فور سرویس» که در کتاب ارزش‌های نسبی که مبنای پرداخت بیمه‌ها به خدمات است، مشخص شده است

دبیرکل خانه پرستار تصریح کرد: سازمان نظام پرستاری وقت در دو سال پیش و وزارت بهداشت این کار را انجام ندادند و علیرغم اینکه قانون گذار این نظر را داشته است و بیش از ۱۰ هزار ساعت کار کارشناسی برای این موضوع انجام شده است اما سازمان نظام پرستاری وقت و وزارت بهداشت این مدل را کنار گذاشته و یک حالتی را برای پرداخت در نظر گرفتند که نه می‌توان اسم مدل بر روی آن گذاشت و نه روش چراکه هیچ کار پژوهشی در خصوص آن صورت نگرفته است و از طرح قاصدک که یک طرح شکست خورده بود ایده گرفتند.
خواسته جامعه پرستاری، محاسبه خدمات براساس فرمول سایر گروه‌های پزشکی است
شریفی مقدم ادامه داد: خواسته جامعه پرستاری در سراسر کشور این است که به خدمات پرستاران مانند سایر گروه‌های پزشکی وزن داده شود و با همان روش و فرمول محاسبه شود و این یک خواسته صریح و روشن است. یک بیمار در ۲۴ ساعت که در بیمارستان بستری است خدمات مختلفی را از گروه‌های مختلف دریافت می‌کند، مجموعه خدماتی را که گروه پرستاری که شامل کمک پرستار، پرستار، سرپرستار و سوپروایز است و در طول ۲۴ ساعت به بیمار ارائه می‌دهند رقمی حدود ۱۶۰ هزار تومان محاسبه شده است که البته ۱۰ درصد هم از آن کم می‌شود، این رقم بسیار کم است. مدل‌های جدیدی را هم که از سوی معاونت پرستاری مطرح شده است هیچ کار اساسی انجام نمی‌دهد و اصلاحات واقعی نیست.
وی تاکید کرد: قبل از اجرای قانون تعرفه‌گذاری، اختلاف در پرداخت بین پزشک و پرستار حدود ۲۰ الی ۳۰ برابر بود الان به طور مثال به حدود ۱۰۰ برابر رسیده است. به طور مثال بیماری که به اتاق عمل می‌رود و قرار است عمل شود شاید ۷ نفر درگیر عمل این بیمار باشند اما خروجی آن این می‌شود که در پایان یک ماه جراح به طور مثال ۳۰۰ میلیون دریافت می‌کند و نفراتی که در گروه پرستاری هستند یک میلیون دریافت می‌کنند این در هیچ جای دنیا روال نیست و این همه اختلاف در پرداخت وجود ندارد.
به گفته این فعال صنفی، در تمام دنیا رقم‌های پرداخت بین کادر درمان متفاوت است اما در مجموع تفاوت دریافتی ممکن است دو برابر یا در برخی از کشورها مانند عربستان ممکن است ۱.۵ برابر باشد در واقع اختلاف پرداخت‌ها به طور متوسط یک تا سه برابر است اما تنها جایی که اختلاف کارانه پزشک و پرستار به ۱۰۰ برابر می‌رسد، کشور ما است .
شریفی مقدم در پایان گفت: این مسائل موجب شده که جامعه پرستاری دست به اعتراض بزنند؛ در نظام درمانی کشور عدالت رعایت نمی‌شود و تبعیض‌ها بسیار است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/244762

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.