در گفت‌وگو با «نجوا خبر» طرح شد؛

در سیلِ سیستان و بلوچستان، مردم پای کار آمدند/ با دادنِ آب معدنی مشکلات حل نمی‌شود!

در سیلِ سیستان و بلوچستان، مردم پای کار آمدند/ با دادنِ آب معدنی مشکلات حل نمی‌شود!
یک فعال فرهنگی و اجتماعی گفت: در سیل سیستان و بلوچستان، بندهای خاکی و کشاورزی از بین رفته است و هیچ چیز نمانده است؛ جاده‌ها و خانه‌‌های مردم تخریب شده و به دام‌ها آسیب رسیده است.

به گزارش خبرنگار نجوا خبر، بارانی که از ابتدای هفته گذشته در سیستان و بلوچستان آغاز شد، تا امروز منجر به سرریز شدن ۴ سد و جاری شدن سیلاب در ۱۶ شهرستان و ۱۹۴۷ روستا شده است. به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر این استان، بیش از ۱۰ هزار نفر در این سیل آسیب دیده‌اند.
محمد لطیف داور، فعال فرهنگی و اجتماعی در منطقه دشتیاری، در گفت‌وگو با نجواخبر درباره سیل چند روز گذشته در منطقه دشتیاری گفت: منشاء اصلی سیل در منطقه دشتیاری، دو رودخانه است که یکی از این رودخانه‌‌ها از سرباز شروع می‌شود و به دریا منتهی می‌شود. یک رود دیگر نیز در دشتیاری داریم که به سد زیردان منتهی می‌شود. در سیل اخیر آب سد سریز شده و با باران‌هایی که آمده باعث جاری شدن سیلاب شده است.
وی با اشاره به اینکه به دلیل بارش باران، هوتک‌ها و بندهای خاکی آبگیری شده بود، ادامه داد: متأسفانه دریچه‌های سد را باز کردند و سد سرریز شده و به شدت سیل اضافه شده است. این‌ها بخش‌‌های مختلف دشتیاری را تحت تأثیرقرار داده است. بدون تردید باید یک کار اصولی شود تا شاهد اینطور اتفاقات نباشیم. در سیل سال ۹۸ اقداماتی انجام شد که در تعدادی از روستاها مانند روستای عورکی اگرچه زیر آب رفت اما باز هم مانع از تخریب شد و اگر این بندها نبود آب مردم را با این سیل به رودخانه می‌انداخت و به دریا می‌برد.
این فعال فرهنگی اجتماعی با بیان اینکه این منطقه سه رودخانه دارد که از بالادست جریان دارد، تصریح کرد: متأسفانه در سیل اخیر، بندهای خاکی و کشاورزی از بین رفته است و هیچ چیز نمانده است؛ جاده‌ها و خانه‌‌های مردم تخریب شده و به دام‌ها آسیب رسیده است؛ همچنین زیرساخت‌هایی که مربوط به طرح هادی بوده از بین رفته است. مشکل ما در جنوب سیستان و بلوچستان اینجاست که یک مدت خشکسالی داریم و یک مدت سیلاب داریم و این آب‌ها به درستی مهار نمی‌شود و هیچ‌ برنامه‌ریزی صورت نمی‌گیرد. اگر این آب‌ها درست مهار شود و در رودخانه‌ها جاری شود به مردم آسیب نمی‌زند.
داور خاطرنشان کرد: باید فکر اساسی برای این موضوع شود؛ ما همیشه این داستان‌ها را در این منطقه داریم و سال‌های سال است که تکرار می‌شود و ایام سیلاب این بلبشو وجود دارد؛ مردم نظام و انقلاب را دوست دارند اما متأسفانه مسئولان دلسوز در این جا نیستند و دلسردی و ناامیدی مردم از مسئولان بی‌تدبیر است. در سیل اخیر، مردم خودشان به خودشان کمک کردند البته از روز گذشته صدای بالگردها شنیده می‌شود اما در چند روز گذشته مردم خودشان به خودشان کمک کردند. مردم توانی ندارند که بتوانند خیلی کمک کنند و در حد توان به همدیگر کمک می‌کنند.
وی ادامه داد: با سیلابِ روزهای اخیر، کل منطقه دشتیاری با مشکل مواجه شده است. اگر سد را باز نمی‌کردند و یا اگر با توجه به هشدارهای هواشناسی قبل از این اتفاق کم کم آب سد را رها می‌کردند شاید این مشکلات پیش نمی‌آمد و همزمان سیلاب و سرریز شدن آب سدها با هم رخ نمی‌داد.
این فعال اجتماعی در پایان تاکید کرد: با دادن آب معدنی و این چیزها مشکل ما حل نمی‌شود باید اصولی و زیربنایی کار شود تا این اتفاقات نیفتد. افسوس که این همه آب و رحمت الهی به دریا بریزد و از آن استفاده نشود. اینجا بهترین زمین‌های کشاورزی را دارد و باید کمک کرد تا کشاورزی در اینجا رونق بگیرد؛ زمین‌های دشتیاری بهترین زمین‌هاست؛ اگر مشکلاتِ کشاورزی حل شود فقط برای مردم اینجا مفید نیست بلکه منافع زیادی برای کل کشور دارد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/244907

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب