رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام جعفر صادق (ع):

نبود مقررات دست‌و‌پا گیر سرزمین اصلی انگیزه سرمایه‌گذاران برای ورود به مناطق آزاد

نبود مقررات دست‌و‌پا گیر سرزمین اصلی انگیزه سرمایه‌گذاران برای ورود به مناطق آزاد
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام جعفر صادق (ع) گفت: یکی از چالش‌های مناطق آزاد این است که آنچه ما به عنوان منطقه‌‌ی آزاد تعریف کردیم، با آنچه در واقعیت آنها اتفاق می‌افتد، کاملا متفاوت است.

به گزارش نجواخبر، مهدی صادقی شاهدانی عنوان کرد: وقتی صحبت از مناطق آزاد می‌شود، انتظار می‌رود آزادی کسب و کار در حد قابل قبولی در این مناطق فراهم باشد.

وی که در هم‌اندیشی ملی "استلزامات مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی" صحبت می‌کرد، شرح داد: این رویداد به دنبال این است که چه اقداماتی برای مناطق آزاد صورت گرفته و چند درصد از آن اجرایی و چند درصد باقی مانده است.

صادقی شاهدانی افزود: مداخله‌های نهادها باعث حذف آزادی مناطق آزاد می‌شود و ما در صدد آن هستیم که مداخلات نهادهای مختلف در مناطق آزاد را کم، یا به صورت کلی از بین ببریم و اگر مداخلات فرمانداران و استانداران و دیگر مسئولان مدیریت نشود، مناطق آزاد از هدف خود فاصله خواهند گرفت.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام جعفر صادق (ع) گفت: یکی از مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد، بحث گردشگری مناطقی از جمله: قشم، کیش و چابهار می‌باشد. البته هدف اساسی مناطق آزاد این است که بخش خصوصی و کارآفرینان در این مناطق با سهولت بیشتری به سرمایه‌گذاری و تولید بپردازند و تولید بتواند راه خود را به بازار بیرون پیدا کند.

صادقی شاهدانی شرح داد: از جهت توسعه‌ی سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد باید راه طولانی را طی کنیم. البته پروژه‌های مختلفی تعریف شده که اگر سرمایه‌گذار برای این پروژه‌ها فراهم نشود متأسفانه مناطق آزاد نمی‌توانند به اهداف تعیین شده‌ی خود دست پیدا کنند.

وی در رابطه با موضوع سرمایه‌گذاری و توسعه‌ی کسب و کار گفت: در این موارد همیشه با چالش‌هایی مواجه بودیم؛ به عنوان مثال، صاحبان کسب و کار با رفتن به مناطق ازاد انتظار دارند تا قانون‌های تعریف شده‌ی سرزمین اصلی بر روی کسب و کار آنها اعمال نشود، ولی در حال حاضر شاهد آن هستیم قانون‌های سرزمین اصلی برای سرمایه‌گذاران در مناطق آزاد با همان محدودیت‌ها لحاظ می‌شود؛ در حالیکه منطقه‌ی آزاد منطقه‌ای است که محدودیت‌های سرزمین اصلی در آن وجود نداشته باشد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/244928

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.