توضیحاتی در موردِ بلیت 10میلیون تومانی پروازهای نوروزی تهران-نجف

توضیحاتی در موردِ بلیت 10میلیون تومانی پروازهای نوروزی تهران-نجف
با توجه به افزایش تقاضا برای سفرهای هوایی نوروزی به ویژه پروازهای عتبات، این روزها قیمت بلیت پرواز تهران - نجف در آستانه نوروز به ۸ تا ۱۰ میلیون تومان رسیده است. که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره علت گرانی توضیح می دهد.

به گزارش نجواخبر، همزمان با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، تقاضای مسافران برای خرید بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی و خارجی افزایش پیدا کرده این در حالی است که بررسی های میدانی حاکی از آن است که بلیت در بسیاری از مسیرها به ویژه در مسیرهای داخلی و مسیرهای زیارتی موجود نیست و این امر زمینه ساز ایجاد مشکل برای مسافران شده است.

چراکه همزمان با رسیدن به ماه رمضان میزان استقبال مسافران از سفرهای عتبات عالیات افزایش می‌یابد اما طبق بررسی ها، تعداد پروازها کاهش یافته و از سوی دیگر یک بازار سیاه در این بخش ایجاد شده به طوری که بلیت پروازهای نجف به مبلغ ۸ تا ۱۰ میلیون تومان هم به فروش می‌رسد.

به گفته تعدادی از مسافران برخی از بلیت های نجف هم همراه با تور است که این امر باعث شده قیمت بلیت به بیش از ۲۰ میلیون تومان هم برسد.

در همین رابطه صالحی یکی از متقاضیان پرواز عتبات با بیان اینکه هرساله تقریبا در ایام نوروز و ماه رمضان به نجف و کربلا سفر داشتم گفت: نمی‌گویم همیشه نرخ بلیت در این ایام سال ارزان بود، اما معقول بود ولی در حال حاضر قیمت بلیت‌ها افزایش زیادی پیدا کرده و به نرخ های حدود ۸تا ۱۰ میلیون تومان برای سفر به نجف رسیده در صورتی که نرخ معقول آن در ماه های گذشته حدود ۶ میلیون تومان بوده است.

وی افزود: با مراجعه به آژانس‌ها و جویا شدن قیمت بلیت پروازهای نجف، گفته می‌شود بسیاری از آنها همراه با تور است و اگر فقط بلیت بخواهیم بعضا تا ۹ میلیون تومان هم می‌رسد.

این نابه سامانی در بازار بلیت پروازهای خارجی باعث شد که دو هفته قبل هادیان فر، معاون حمل‌ونقل وزیر راه وشهرسازی در قالب ابلاغیه‌ای اعلام کند که فروش چارتری بلیت هواپیما در ایام طرح سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ ممنوع است.

بر اساس این ابلاغیه معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی به سازمان هواپیمایی کشوری، فروش بلیت چارتری هواپیما در ایام طرح نوروزی حد فاصل ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ برای پروازهای داخلی در تمام مبادی-مقاصد و پروازهای بین‌المللی به خصوص نجف ممنوع است.

همچنین فروش بلیت باید بر اساس قیمت های مصوب ابلاغ شده در اردیبهشت ماه امسال صورت پذیرد.

در این ابلاغ درخواست شده است سازمان هواپیمایی این مصوبه را به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کند و نظارت لازم از سوی این سازمان برای اجرای آن به عمل آید.

در حالی معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی بر فروش بلیت با نرخ‌های مصوب اردیبهشت‌ماه امسال تاکید کرده که برخی ایرلاین‌ها (شرکت‌های خصوصی) طی چند ماه اخیر بی‌توجه به هشدار سازمان هواپیمایی اقدام به گران‌فروشی در مسیرهای خارجی به ویژه نجف می‌کنند.

در همین رابطه محمد محمدی، بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: بلیت پروازهای خارجی و بین‌المللی قیمت مصوبی ندارد و براساس نرخ ارز و پیک های سفری تعیین می‌شود و برای ایام نوروز هم سازمان هواپیمایی کشور نظارت های خود را افزایش می‌دهد اما بلیت پروازهای نوروزی در مسیرهای خارجی از جمله نجف قیمت مصوبی ندارد و براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

او با بیان اینکه برخی از هزینه‌ها در پروازهای نجف تأثیر زیادی در قیمت بلیت می‌گذارد، افزود: هزینه عوارض در فرودگاه نجف بسیار بالا است و در برخی از ایام مانند اربعین این هزینه‌ها بیشتر می‌شود بنابراین همین امر در افزایش هزینه های بلیت تأثیر بسیار زیادی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص وضعیت پرواز مسیرهای داخلی در ایام نوروز هم بیان کرد: نظارت های سازمان هواپیمایی کشوری بر پروازهای داخلی به ویژه در ایام نوروز بسیار افزایش می‌یابد و به هیچ عنوان در برابر تخلف شرکت های هواپیمایی و آژانس های مسافرتی در خصوص گران فروشی کوتاه نخواهیم آمد و با تذکر و جریمه پیگیری می‌کنیم و تا مرحله حذف مسیرهای پروازی آنها پیش می‌رویم.

این درحالی است که چندی پیش هم مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی برای شرکت‌های هواپیمایی گران‌فروش و متخلف خط و نشان کشید و به آنها هشدار داد در صورتی که ایرلاین‌ها در موضوع بلیت همراهی نکنند، لغو مجوز خواهند شد.

مهرداد بذرپاش با تاکید بر اینکه رأی دیوان عدالت درباره قیمت بلیت، متوقف شده افزود:‌ برخی‌ شرکت‌های هوایی به موقوف الاجرا شدن حکم توجهی نکردند و برخلاف قوانین، قیمت بلیت‌های داخلی هواپیمایی را افزایش دادند که بر این اساس سازمان هواپیمایی کشوری بازرسی و نظارت خود را آغاز کرد.

وی افزود: هم‌اکنون سوخت هواپیما با قیمت لیتری ۶۰۰ تومان به شرکت‌های هوایی عرضه می‌شود که در مقایسه با قیمت ۱۵۰۰ تومانی بنزین سهمیه‌ای در بازار بسیار ناچیز است. اخیرا موضوع افزایش قیمت سوخت هواپیما در دولت مطرح شد که دولت به احترام نظر وزارت راه و شهرسازی و رفاه حال مردم این طرح را لغو کرد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه شرکت‌های هواپیمایی باید مقررات را به طور کامل رعایت کنند، گفت: عزم این وزارتخانه و خواسته ما از سازمان هواپیمایی کشوری، به حداقل رسیدن سوداگری‌ها و دلالی در بلیت هواپیماها است.

براساس این گزارش حال با توجه به آنکه دولت به ویژه سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه وشهرسازی بر جلوگیری از گران فروشی و عرضه بلیت هواپیما با نرخ مصوب تاکید دارد و برای شرکت های هواپیمایی خط و نشان انجام پروازها توسط شرکت های هواپیمایی خارجی را کشیده است امیدواریم با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال هرچه سریعتر نظارت‌ها در این حوزه افزایش یابد تا مسافران نوروزی و زائران عتبات راحت تر بتوانند بلیت خریداری کنند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/244955

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.