در گفتگو با «نجوا خبر» مطرح شد؛

افزایش یک و نیم برابری قیمت زولبیا در یک سال اخیر/ تقاضای شیرینی نصف شد

افزایش یک و نیم برابری قیمت زولبیا در یک سال اخیر/ تقاضای شیرینی نصف شد
قیمت مصوب هر کیلو زولبیا و بامیه در حالی در آستانه ماه رمضان 170 هزار تومان اعلام شد که این قیمت در ماه رمضان سال گذشته 70 هزار تومان بود؛ یعنی هر کیلو زولبیا و بامیه طی یک سال یک و نیم برابر گران شده است.

به گزارش نجوا خبر؛ افزایش قیمت مواد اولیه موجب شده قیمت مصوب هر کیلو زولبیا و بامیه در ماه رمضان ۱۴۰۲ به هر کیلو ۱۷۰ هزار تومان برسد. این در حالی است که در ماه رمضان سال ۱۴۰۱ هر کیلو زولبیا و بامیه ۷۰ هزار تومان و در سال ۱۴۰۰.۴۸ هزار تومان بود؛ یعنی افزایش قیمت زولبیا و بامیه از تورم نیز جلو زده است!

«نرخ برخی از مواد اولیه مورد استفاده در قنادی‌ها بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته و همین عاملی است که قیمت زولبیا و بامیه را افزایش داده است.» این صحبتی است که علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران در گفت‌وگو با «نجوا خبر» می‌گوید و ادامه می‌دهد: زولبیا و بامیه خیلی گران نیست، اما وقتی مواد اولیه به طور چشمگیری گران می‌شود موجب گرانی در بازار زولبیا و بامیه هم می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از مواد اولیه اصلی زولبیا و بامیه شکر است که در ۱۵ روز اخیر ۱۲ هزار تومان گران شده است. از طرفی، بیشتر مواد اولیه‌ای که ما استفاده می‌کنیم تا حد ۶۰ درصد وارداتی است؛ بنابراین اگر دلار گران شود، شیرینی هم گران می‌شود. این در حالی است که در هفته‌های اخیر شاهد گرانی دلار هستیم.

سامانه شکایت از گرانفروشی

رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران با بیان جزئیات قیمت زولبیا و بامیه برای ماه رمضان گفت: قیمت زولبیا و بامیه در واحدهای درجه یک کیلویی ۱۷۰ هزار تومان و در واحدهای درجه ۲ کیلویی ۱۴۰ هزار تومان است و اگر مردم هر گونه تخلف از واحدهای شیرینی فروشی دیدند می‌توانند آن را به اتحادیه با شماره ۶۶۹۴۴۴۱۱ یا سامانه ۱۲۴ گزارش دهند.

بهره‌مند ادامه داد: دولت طبق هر سال برای تنظیم بازار ماه رمضان اقدام به توزیع شکر و روغن با نرخ دولتی برای واحدهای قنادی کرده است اما این میزان توزیع کفاف واحدها را نمی‌دهد.

افزایش تقاضای شیرینی در عید ۱۴۰۳

رئیس اتحادیه صنف قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران با بیان اینکه در آستانه ماه رمضان و همچنین عید نوروز هستیم، گفت: همزمانی عید نوروز و ماه رمضان موجب افزایش تقاضای مصرف شیرینی در کشور شده است؛ اما میزان خرید زولبیا و بامیه در سال‌های اخیر کاهش داشته است.

بهره‌مند خبر از نظارت بر قیمت‌های واحدهای شیرینی فروشی داد و گفت: بر بازار شیرینی و قنادی نظارت داریم و اگر کسی شکایتی دارد می‌تواند شکایت خود را با اتحادیه در میان بگذارد. اتحادیه حتما به نظرات و شکایات مصرف‌کنندگان رسیدگی می‌کند. در این میان اگر گرانفروشی یک واحد صنفی محرز شود به تعزیرات ارجاع می‌شود.

وی در مورد قیمت شیرینی شب عید اظهار داشت: شیرینی قیمت مصوب ندارد و قیمت این محصول براساس رقابت و کیفیت در بازار تعیین می‌شود.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/244977

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب