عبدالملکی اعلام کرد:

مناطق آزاد، بهشت سرمایه‌گذاری ایران است/ سرمایه‌گذاری ۸۸۰ هزار میلیاردی در این مناطق

مناطق آزاد، بهشت سرمایه‌گذاری ایران است/ سرمایه‌گذاری ۸۸۰ هزار میلیاردی در این مناطق
دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه بر روی‌ سرمایه‌گذاری و جهش و جذب سرمایه‌گذار و ‌نقش‌آفرینی بین‌المللی تمرکز داریم، گفت: امسال ۸۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری تنها در مناطق آزاد داشتیم.

به گزارش نجواخبر، حجت‌الله عبدالملکی در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل منطقه آزاد سیستان اظهار داشت: منطقه آزاد موضوع بسیار مهمی است، یکی از زیرساخت‌های بسیار مهم در پیشرفت اقتصادی در ادبیات اقتصاد بین‌الملل و اقتصاد انقلاب اسلامی همین مناطق آزاد هستند.

وی افزود: بر اساس نظریه اقتصاد بین‌الملل کشورها نقاطی را به عنوان نقاط پرقدرت تجارت و سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند که موتور محرکه اقتصاد ملی می‌شود.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی ادامه داد: در جمهوری اسلامی برای اولین بار در تاریخ اقتصادی ایران مناطق آزاد و اقتصادی ویژه ایجاد شد، در سال 72 با تصویب قانون چگونگی اداره مناطق آزاد سه منطقه آزاد چابهار، کیش و قشم جزو اولین مناطق آزاد ایران بودند بعدها با قوانین دیگر تعداد این مناطق به 18 مورد رسید.

وی اظهار کرد: در انتخاب مناطق آزاد و راه‌اندازی 2 مؤلفه بسیار مهم جانمایی و مشوق‌های حاکمیتی شامل معافیت‌های گمرکی و مالیاتی بسیار مهم است؛ چرا که مناطق آزاد در بیشتر نقاط دنیا در مناطق مرزی و کلیدی ایجاد می‌شود.

عبدالملکی گفت: در ایران مناطق آزادی که از سال 1400 به بعد تشکیل شد و پس از آن با تشکیل هفت منطقه آزاد دیگر موافقت شد که یکی از آنها سیستان بود، همچنین تابستان امسال سه منطقه دیگر مصوب و در مجموع 18 منطقه آزاد شد، این‌ها به همراه 30 منطقه ویژه اقتصادی نقش بسیار مهمی در کشور ایفا کرده‌اند.

منطقه سیستان بسیار حیاتی، مهم و حساس است، افغانستان سرزمین ناشناخته و مهمی بوده ما می‌توانیم بهره‌برداری خود را داشته باشیم؛ چرا که نیروی انسانی متخصص، زیرساخت، علم و فناوری داریم.

وی گفت: با اضافه شدن مناطق آزاد جدید در دولت سیزدهم که حدود 10 منطقه است انتظار اینست جهش جدی در عملکرد سرجمع مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور داشته باشیم و تمام اقتصاد ایران از آن بهره‌مند شود.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی ادامه داد: بر روی 2 نکته بسیار مهم تمرکز داریم سرمایه‌گذاری و جهش و جذب سرمایه‌گذار و دیگری نقش آفرینی بین‌المللی در این نقاط است، بعد از انقلاب اسلامی انفجاری در توسعه زیرساخت‌ها رخ داد و این یک افتخار است.

وی تاکید کرد: در منطقه آزاد سیستان زیرساخت‌ها به سرعت توسعه می‌یابد؛ چرا که هم استان و کشور سرمایه‌گذاری کرده و هم بیش از 60 درصد بودجه مناطق آزاد عمرانی و در حوزه زیرساختی است.

عبدالملکی بیان کرد: در 12 رویداد سرمایه‌گذاری داخل کشور و بین‌المللی شرکت کردیم همچنین امسال 880 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری تنها در مناطق آزاد داشتیم، این بهشت سرمایه‌گذاری ایران بخشی از آن در سرزمین سیستان است که باید از آن استفاده کنیم.

وی افزود: در بُعد بین‌المللی کار مهم این است که باید ارتباط خود را از طریق مناطق آزاد و ویژه با اقتصاد دنیا تقویت کنیم؛ چرا که مناطق آزاد نماینده قوی جمهوری اسلامی ایران در اقتصاد بین‌الملل هستند.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی ادامه داد: منطقه سیستان بسیار حیاتی، مهم و حساس است، افغانستان سرزمین ناشناخته و مهمی بوده ما می‌توانیم بهره‌برداری خود را داشته باشیم؛ چرا که نیروی انسانی متخصص، زیرساخت، علم و فناوری داریم.

وی در پایان از واعظی که حدود 2 سال و سه ماه مسئولیت اجرایی منطقه آزاد را داشته و پیگیر کارها بود قدردانی کرد و گفت: امروز سکان کار به دست سنجرانی به عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد سیستان سپرده می‌شود، اولین مأموریت کاری اینست که فازهای اولی که می‌توانیم قانون مناطق آزاد را آنجا اعمال کنیم، راه اندازی شود.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/245131

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب