ایرلاین‌های متخلف هشدار پلمپ دریافت کردند+قیمت مصوب بلیت هواپیما

ایرلاین‌های متخلف هشدار پلمپ دریافت کردند+قیمت مصوب بلیت هواپیما
شرکت‌های هواپیمایی متخلفی که در ایام جشن نوروز نیز تخلفات قیمتی خود را کنند، قطعاً دفتر مرکزی آنها پلمپ خواهد شد؛ این آخرین هشدار تعزیرات به ایرلاین‌هایی است که اصرار دارند با نادیده گرفتن مصوبات ستاد تنظیم بازار، بلیت را بالاتر از قیمت مصوب بفروشند.

به گزارش نجواخبر، یکی دو سالی می‌شود که ایرلاین‌های خواستار افزایش قیمت بلیت هواپیما هستند و در شرایطی که با این درخواست آنها موافقت نشده، از هر ابزاری استفاده می‌کنند تا بلیت‌های خود را به‌خصوص در ایام پر تقاضا نظیر جشن نوروز، با بهای بالاتر از نرخ مصوب بفروشند؛ این در حالی است که اجرای مصوبات ستاد تنظیم بازار الزامی است و حتی مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران، شرکت‌های متخلف را به پلمپ دفتر مرکزی شرکت‌های هواپیمایی متخلف در نوروز تهدید می‌کند.

قیمت بلیت هواپیما زیر ذره‌بین

حدود ۲ ماه پیش، شرکت‌های هواپیمایی به استناد رأی دیوان عدالت اداری که مصوبه قیمت‌گذاری بلیت هواپیما را ابطال کرد، قیمت فروش بلیت را تا ۷۰ درصد افزایش داده که با موضع‌گیری شدید سازمان هواپیمایی کشوری مواجه شد. حالا اما، در شرایطی که با آغاز سفرهای نوروزی تقاضا برای سفرهای هوایی چند برابر شده، بار دیگر شرکت‌های هواپیمایی دست‌به‌کار تغییر نرخ شده‌اند و این بار افزایش قیمت آنها برای مسیرهای دارای ظرفیت به بیش از ۱۳۰ درصد رسیده است.

نکته جالب اینکه ایرلاین‌ها در پروازهایی که تقاضای کمتری دارد مثل پروازهای امروز (۲۶ اسفند) قیمت بلیت را چند هزار تومان کمتر از سقف نرخ نامه تعیین کرده‌اند که وانمود کنند قیمت‌گذاری آنها بر اساس عرضه و تقاضاست اما برای سفرهای روز اول فروردین، بهای بلیت را به‌شدت افزایش داده‌اند و این افزایش در مسیر تهران – مشهد به ۱۳۲ درصد رسیده است.

در این میان برای روزهای تعطیل اوایل فروردین، در اغلب مسیرها بلیت هواپیما موجود نیست و در سایر روزها نیز حداقل در یکی از مسیرهای رفت یا برگشت که تقاضا بالا باشد، بهای بلیت به‌شدت افزایش پیداکرده است.

خط و نشان تعزیرات برای متخلفان

با توجه به افزایش تقاضای سفر در ایام پانی سال، موجودی بلیت در اغلب مسیرهای پروازی پاسخ‌گوی تعداد متقاضیان نیست و این مسئله ضمن اینکه به کمیابی بلیت در این مسیرها منجر شده، گران‌فروشی شرکت‌های هواپیمایی و دفاتر فروش بلیت را نیز در پی داشته است. البته دفاتر اینترنتی فروش بلیت پیش‌ازاین اعلام کرده بودند که بهای درج شده برای بلیت هواپیما همان نرخی است که ایرلاین اعلام کرده و این دفاتر دخل و تصرفی در قیمت ندارند.

در این میان، گرچه چندی پیش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، کمیاب شدن بلیت هواپیما در برخی مسیرهای پروازی را ناشی از عدم تناسب میان عرضه و تقاضا عنوان کرده بود؛ اما مسئولان سازمان تعزیرات حکومتی یکی از عوامل کمیابی و گران‌فروشی بلیت هواپیما را تخلف شرکت‌های هواپیمایی و مراکز فروش بلیت هواپیما عنوان می‌کنند.

در تهران، مدیرکل تعزیرات حکومتی، ضمن هشدار به شرکت‌های هواپیمایی متخلف در ایام نوروز، نسبت به پلمپ دفتر مرکزی این شرکت‌ها هشدار داده است. احمد جعفری نسب، مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برای اکثر دفاتر فروش آنلاین بلیت هواپیما که تخلف داشتند، پرونده تشکیل شده که رأی برخی از پرونده‌ها قطعی شده و برخی در شعب بدوی و تجدیدنظر در حال رسیدگی است.

جعفری نسب اظهار کرد: یکی از نظارت‌های ویژه تعزیرات در نوروز، نظارت بر فروش بلیت هواپیما است و به شرکت‌های هواپیمایی هشدار می‌دهیم که مصوبات را رعایت کنند؛ زیرا عدم رعایت مصوبات منجر به تشکیل پرونده، برخورد و حتی پلمپ خواهد شد. به گفته او، فروش بلیت چارتری نیز ممنوع است و متخلفینی که تخلف خود را در ایام نوروز تکرار کنند، قطعاً دفتر مرکزی آنها پلمپ خواهد شد.

قیمت مصوب بلیت هواپیما در مسیرهای منتخب داخلی

مسیر پروازی

سقف قیمت مصوب (تومان)

تهران-اصفهان

۹۷۳,۸۰۰

تهران – مشهد

۱,۳۱۴,۸۰۰

اهواز- تهران

۱,۲۰۷,۲۰۰

تهران- کیش

۱,۷۳۵,۳۶۰

کیش- تهران

۱,۷۵۳,۶۰۰

تهران- شیراز

۱,۳۲۶,۱۰۰

تهران-اهواز

۱,۲۰۷,۲۰۰

تهران-چابهار

۱,۸۵۹,۹۰۰

تهران- قشم

۱,۶۸۲,۰۰۰

تهران-بندرعباس

۱,۶۹۶,۷۰۰

مشهد - بندرعباس

۱,۸۱۳,۹۰۰

اصفهان-تهران

۹۷۳,۸۰۰

مشهد- شیراز

۱,۷۵۷,۱۰۰

*فروش بلیت چارتری ممنوع است و متخلفینی که تخلف خود را در ایام نوروز تکرار کنند، قطعاً دفتر مرکزی آنها پلمپ خواهد شد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/245173

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.