در گفت‌‌وگو با «نجوا خبر» طرح شد؛

تحریم دردسرساز است/ مشکلات بیماران پروانه‌ای و عدم دسترسی به پانسمان

تحریم دردسرساز است/ مشکلات بیماران پروانه‌ای و عدم دسترسی به پانسمان
مدیرعامل خانه ای‌بی درباره مشکلات بیماران پروانه‌ای درخصوص عدم تامین پانسمان به دلیل تحریم‌‌ها توضیحاتی ارائه کرد.

حمیدرضا هاشمی مدیرعامل خانه ای‌بی در گفت‌وگو با خبرنگار نجواخبر درباره فروش نفت کشتی توقیف شده آمریکایی به نفع بیماران ای‌بی گفت: در تاریخ می‌۲۰۱۸ خروج یکجانبه آمریکا از برجام صورت گرفت و بین فاصله می‌۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ تعدادی از بیماران‌ای بی‌به طور مستقیم به دلیل نداشتن پانسمان فوت شدند. در سال ۱۴۰۰ ما در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی شعبه امور بین‌الملل رسما از سی شخص حقوقی در دولت آمریکا شکایت کرده و آن‌ها را مقصران اصلی در تحریم می‌دانستیم.
وی ادامه داد: علیرغم اینکه آمریکا بارها اعلام کرده است که غذا و دارو تحریم نیست اما ما تحریم را کاملا حس می‌کنیم و پانسمانی که بیماران ای‌بی استفاده می‌کنند در یک شرکت سوئدی تولید می‌شود و این شرکت به دلیل تحریم‌ها از فروش این پانسمان‌ها به ما خودداری کرد و در پاسخ مکاتبه ما با این شرکت به ما اعلام کردند که به دلیل تحریم‌ها و اینکه منافع شرکت ما به خطر می‌افتد از دادن پانسمان خودداری می‌کنند و اعلام کردند که چون ما تحریم هستیم، این شرکت نمی‌تواند این پانسمان را در اختیار ما قرار دهد.
مدیرعامل خانه ای‌بی تصریح کرد: متأسفانه شدت جراحات بچه‌ها و مشکلات آن‌ها بسیار جدی‌تر شد.
هاشمی خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر یک کشتی که حامل نفت دولت آمریکا بود توسط نیروهای نظامی ما در خلیج فارس توقیف شد ما بعد از اطلاع از این موضوع نامه‌ای برای دستگاه قضا ارسال کردیم مبنی بر اینکه باتوجه به توقیف این کشتی، خانه ای‌بی بابت بخشی از خسارت‌هایی که به عزیزان بیمار وارد شده است درخواست توقیف نفت این کشتی را دارد تا برای کمک هم به بیماران ای‌بی و هم به سایر بیماران خاص که به دلیل تحریم‌ها با مشکلات دارویی مواجه هستند نفت این کشتی به فروش برسد.
وی درباره همکاری قوه قضائیه با خانه ای‌بی گفت: تا اینجا قوه قضائیه همکاری خوبی با ما داشته و امیدواریم که در آینده نه چندان دور مسائل اجرایی عملیاتی شود و این کار شکل بگیرد.
مدیرعامل خانه ای‌بی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر وضعیت بیماران ای‌بی به چه صورتی است، گفت: در کشور حدود هزار و ۲۰۰ بیمار پروانه‌ای تا این لحظه احصاء کرده‌ایم اما احتمال دارد برمبنای آمار جهانی عددی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر دیگر را بتوانیم شناسایی کنیم. اما در حال حاضر به این هزار و ۲۰۰ نفر خدمات ارائه می‌شود.
هاشمی تصریح کرد: متأسفانه مشکل پانسمان‌ها کماکان ادامه دارد منتها اینکه با کمک سازمان یونیسف توانستیم بخشی از این پانسمان‌ها را تأمین کنیم بخشی هم از طریق وزارت بهداشت تلاش شده که تهیه شود اما تحریم‌ها مشکلات بسیار زیادی را برای ما ایجاد کرده است و پانسمان به شکل مکفی در اختیار بیماران قرار نمی‌گیرد و ما باید در مقابل تحریم‌ها بایستیم تا بتوانیم این پانسمان‌ها را تهیه کنیم. در روزهای گذشته نیز سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا متنی را منتشر کرده است که در آن اعلام کرده غذا و دارو در ایران شامل تحریم نیست و ایران ادعا می‌کند که این تحریم وجود دارد متأسفانه آن‌ها فقط شعار می‌دهند اما ما با عمق گوشت و پوست وجان بیماران‌مان تحریم را در زمینه دارو حس می‌کنیم.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/245201

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.