دبیر کل خانه پرستار در گفتگو با نجواخبر:

دغدغه‌های سالیان دراز/ چرا پرستاران خودکشی می‌کنند؟

دغدغه‌های سالیان دراز/ چرا پرستاران خودکشی می‌کنند؟
دبیرکل خانه پرستار با بیان اینکه سال ۱۴۰۳ سال بحران پرستاری است، گفت: : ما هیچ گاه اعتراضات پرستاران را در فروردین ماه نداشتیم اما امسال در فروردین ماه در چندین استان تجمعات پرستاری را شاهد بوده‌ایم و این نشان از این دارد که سال خوبی برای جامعه پرستاری کشور نیست.

محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار در گفت‌وگو با خبرنگار نجوا خبر با اشاره به خودکشی یک پرستار در هفته‌های اخیر گفت: خودکشی یک پدیده چند وجهی است که بخشی از آن مربوط به جامعه و اجتماع مربوط می‌شود و بخش درونی آن نیز ممکن است به شخصیت فرد مرتبط باشد.
وی ادامه داد: براساس گفته روان‌شناسان از هر سه نفر یک نفر در جامعه دچار مشکلات اختلال روان است. در پرستاری باتوجه به شرایط کار پرستاران که طبیعتا بسیار حساس است و با جان افراد ارتباط دارد، فضای کار بسیار اضطراب آور است همچنین فضای کاری پرستاران فضایی است که با حزن و اندوه و گریه و مرگ، درد و رنج همراه و این موضوعات از نظر علمی تنیدگی‌هایی را ایجاد می‌کند که آثار آن را در پرستاران به صورت کامل می‌بینیم که کمترین آن اضطراب است.
آثار کرونا همچنان ادامه دارد
دبیرکل خانه پرستار با اشاره به اثرات ناشی از کرونا بر روح و روان جامعه پرستاری گفت: براساس تحقیقاتی که در کشورهای اروپایی صورت گرفته است کرونا یک متغیری است که روی خودکشی تأثیرگذار است و درست است که کرونا تمام شده اما آثار آن همچنان وجود دارد.
شریقی‌مقدم با اشاره به پرستاری که در هفته گذشته خودکشی کرد، گفت: این پرستار دو سال طرح خود را گذرانده است و طرحش تمام شده بوده و به کارگیری این پرستار براساس قانون خلاف است. اما براساس نیاز سیستم و اینکه وزارت بهداشت در زمان کرونا به دلیل نیازش سه ماه سه ماه پرستاران طرحی را تمدید کرده است و این کار برخلاف قانون بوده است این پرستار نیز به دلیل ایام کرونا ۵۵ ماه تمدید طرح شده است. از آذر یا دی ماه سال گذشته برای او پایان طرح صادر کردند که البته این کار خلاف قانون نیست.
وی ادامه داد: معتقدم علت خودکشی یا فوت در بین پرستاران به دلیل استرس‌ها و اضطراب‌ها و تنیدگی‌هایی است که در ایام کرونا به این نوع افراد وارد شده است به طور مثال دو هفته پیش نیز یک پرستار جوان خانم در خواب دچار ایست قلبی شده و فوت می‌کند این‌ها به دلیل بروز سندرومی به اسم کاروشی است که به دلیل فشار کار زیاد به پرستاران اتفاق می‌افتد ضمن اینکه در بیمارستان هم به اندازه دو یا سه پرستار باید کار کنند همه این موارد منجر به اختلالات مختلفی می‌شود که خودکشی یکی از این موارد است.
تبدیل وضعیت خواسته به حق پرستاران طرحی است
دبیرکل خانه پرستار در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره پرستاران طرحی تصریح کرد: پرستاران طرحی یک خواسته داشتند، می‌خواستند تبدیل وضعیت شوند این خواسته هم خواسته به حق و بجایی بوده است. در گذشته و در دهه ۷۰ نیز این اتفاق می‌افتد و پرستار طرحی تبدیل وضعیت می‌شد نه اینکه سه ماه به سه ماه بر مدت زمان طرح او اضافه شود. اما این کار را نکردند و در حال حاضر هم قصدی ندارند که این کار را انجام دهند چراکه الان کرونا تمام شده و نیازی به این پرستاران نیست و دیگر قرارداد پرستاران طرحی را سه ماه به سه ماه تمدید نمی‌کنند.
شریفی‌مقدم با بیان اینکه معتقدم سال ۱۴۰۳ سال بحران پرستاری است، تصریح کرد: ما هیچ گاه اعتراضات پرستاران را در فروردین ماه نداشتیم اما امسال در فروردین ماه در چندین استان تجمعات پرستاری را شاهد بوده‌ایم و این نشان از این دارد که سال خوبی برای جامعه پرستاری کشور نیست. خواسته‌های پرستاران به حق است به طور مثال اجرای قانون تعرفه‌گذاری باید به همان گونه‌ای باشد که قانون‌گذار مشخص کرده است. یعنی همانطور که برای گروه پزشکی و پیراپزشکی ده هزار خدمت تعریف شده است با همان فرمول که به آن روش فی‌فور سرویس می‌گویند و مبنای پرداخت بیمه است سنجیده و پرداخت شود اگر با همین روش پرداختی‌ها صورت بگیرد انتظار می‌رودکه حداقل یک برابر حقوق به پرستار کارانه بدهند که الان چنین اتفاقی نیفتاده است و می‌گویند مناطق محروم تعرفه به صورت ترجیحی باشد امامشکل پرستاران این نیست.
وی همچنین با بیان اینکه یکی دیگر از معضلات جامعه پرستاری بحث کمبود شدید نیروی پرستاری است، گفت: یک پرستار که باید از ۵ بیمار به طور مثال مراقبت کند موظف به مراقبت از ۱۰ تا ۱۵ بیمار می‌شود و یک حقوق ۱۲ میلیونی هم دریافت می‌کند ومجبور می‌شود در شیفت‌های دوم وسوم هم کار کند این باعث خسارت دیدن مردم می‌شود و ما این را سال‌ها اعلام کرده‌ایم. اما متأسفانه در واقع روی مشکلات پرستاری که در واقع مشکلات مردم هم هست خاک می‌پاشند و صورت مسئله را پاک می‌کنند ما بحث کمبود را داریم و به دلیل نارضایتی جامعه پرستاری بخشی از پرستاران یا مهاجرت می‌کنند و یا خانه نشین می‌شوند.
دبیرکل خانه پرستار خاطرنشان کرد: به طور مثال الان در کشورهای اروپایی تعداد پرستار به جمعیت شا ن ۱۰ است که میخواهند این را ارتقا داده و به ۱۱ برسانند و در کشور که ما که این عدد ۱.۷ به ازای هزار نفر جمعیت است پرستار به دلیل نارضایتیهایی که دارد به کشورهایی مهاجرت می‌کند که این نسبت در آنجا الان ۱۰ است و این نشان از ناکارآمدی سیستم نظام سلامت کشور است که مردم از آن آسیب می‌بینند و این از نظر ما بحران است اما مسئولان متأسفانه به آن توجهی ندارند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/255733

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب