نماینده ویژه رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: یک و نیم درصد از حدود 6 درصد نرخ رشد اقتصادی کشور ناشی از فعالیت این مناطق بوده است.
به گزارش نجواخبر، حجت الله عبدالملکی، قبل از ظهر یکشنبه در جریان بازدید از منطقه ویژه اقتصادی سهلان و در نشست با مدیران این منطقه گفت: 10 درصد شاخصه اقتصادی در مناطق آزاد شکل میگیرد. در مجموع دو هزار و 500 شرکت بزرگ در 48 منطقه آزاد فعال هستند.
وی همچنین از فعالیت یکصد کارآفرین در مناطق آزاد کشور خبر داده و گفت: یک سوم صادرات غیرنفتی در مبدا این مناطق و همچنین 80 درصد ترانزیت و حملونقل از این درگاه اتفاق میافتد.
عبدالملکی ادامه داد: مناطق آزاد مولود جمهوری اسلامی ایران بوده و در دولت سیزدهم نیز، این مناطق با رویکرد اقتصاد مقاومتی در مدار فعالیت قوی قرار گرفتهاند.
وی افزود: یک و نیم درصد از حدود شش درصد نرخ رشد اقتصادی کشور ناشی از فعالیت این مناطق بوده است.
نماینده ویژه رئیسجمهور، سال پیش رو را سالی کلیدی و مهم عنوان کرده و گفت: تمرکز بر شاخصه سرمایهگذاری و صادرات در مناطق آزاد را سرلوحه قرار دادهایم و به دنبال تسهیل تولید، افزایش صادرات، انتقال فناوری، تأمین نیاز اساسی کشور و تأمین مالی از سرمایهگذاران خارج از کشور هستیم.
عبدالملکی، افزایش تولید و سرمایهگذاری و ارزآوری به واسطه افزایش صادرات را جزو اولویت های مناطق ازاد عنوان کرده و گفت: توجه به بسته های سرمایهگذاری در تمامی مناطق ازاد کشور مورد توجه است که در منطقه سهلان نیز باید به شکل ویژه مورد تاکید قرار گیرد.
وی در ادامه با تاکید مجدد بر طراحی و معرفی بسته های سرمایهگذاری و تسهیل فضای کسب و کار گفت: هر چقدر شرایط را تسهیل کنیم، میتوانیم فرصت را برای سرمایهگذاران فراهم کنیم.
عبدالملکی، شعار ایران بهشت سرمایهگذاری را یک عنوان علمی دانسته و گفت: مناطق آزاد دارای پنج ویژگی شامل پایین بودن هزینه تولید، توسعه یافتگی زیرساخت ها، دسترسی خوب به بازارها، تخفیف مالیاتی و گمرکی و سهولت کسب و کار است که کار را برای سرمایهگذاران و فعالان اقتصادی مهیئتر ساخته است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد،: سهولت کسب و کار موجود در مناطق، کمک کننده به فعال اقتصادی است که به شرط معرفی درست از زمینه های سرمایهگذاری میتوان شاهد جذب حجم بالای سرمایهگذاری در مناطق بود.
وی مناطق آزاد را جزو مقاصد جذب سرمایهگذاری دانسته و گفت: سرمایهگذارانی که به دنبال خروج پول های خود از کشور بودند، جذب سرمایهگذاری در این مناطق شدند. همچنین ایرانیان خارج از کشور نیز رغبت بالایی به سرمایهگذاری در این مناطق دارند.
عبدالملکی در ادامه همچنین بر مزیت های صادراتی کالاهای ایرانی تاکید کرده و گفت: کالای ایرانی دارای هزینه تولید و قیمت تمام شده پایین است و عمده کالاهایی که در داخل کشور تولید میکنیم، به لحاظ قیمت مناسب است. اغلب واحدهای تولیدی با فناوری روز در حال کار کردن هستند.
وی، ناشناخته بودن کالای ایرانی در خارج از کشور را سبب رغبت پایین تجار خارجی دانسته و گفت: گمرکات و مناطق آزاد باید برای افزایش صادرات، کمک کننده واحدهای تولیدی باشند.