معاون متوسطه آموزش و پرورش از کشف ۲۸۰۶ تخلف در امتحانات نهایی سال گذشته خبر داد.
به گزارش نجوا خبر، محمد مهدی کاظمی، معاون متوسطه آموزش و پرورش گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی فرصتی برای عدالت آموزشی بود و این مصوبه این فرصت را به ما داد تا توجه و تمرکز بیشتری به معلم داشته باشیم و دانشآموزان از حافظه محوری پرهیز کرده و به یادگیری تمرکز کنند.
وی ادامه داد: با ماشین که از عملکرد استانها و مناطق داشتیم وضعیت آموزش را در استانها تا کف مدرسه مورد پایش قرار دادیم و برنامه ریزی برای وضعیت مطلوب را حاکم کردیم و نتیجه این بود که رتبه زیر هزار که در مناطق کم برخوردار و محروم کشور در کنکور ۱۴۰۲ اتفاق افتاد نشان داد دانشآموزان با تمرکز بر آزمون نهایی و ایجاد سابقه تحصیلی میتوانند نتایح خوبی را رقم بزنند.
کاظمی ادامه داد: برنامههایی را از ابتدای سال و به ویژه از نوروز ۱۴۰۳ فرصتی را فراهم کردیم تا دانشآموزان آمادگی بیشتری را کسب کنند و برگزاری آزمون شبه نهایی در پایه دهم و یازدهم دانشآموزان را با برگزاری آزمون استاندارد آشنا کرد. با این موضوع فکر میکنیم زمینه بیشتر اجرای عدالت آموزشی را در کشور شاهد باشیم.
وی درباره امنیت و سلامت آزمون گفت: ما برگرفته از قانون رسیدگی به تخلفات آزمون نهایی با توجه به اینکه آزمون نهایی آموزش و پرورش جنبه ملی دارد از سال گذشته براساس قانون مجلس هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات آزمون با هدف اجرای عدالت آموزشی و ارتقای امنیت آزمون و پیشگیری از تخلفات این کار را انجام دادیم الیته رویکرد ما پیشگیرانه است و امیدواریم تخلفی در این زمینه نداشته باشیم تا قبل از شروع آزمونها بازهم اطلاع رسانی در این خصوص خواهد شد.
وی تصریح کرد: گام اول ما آگاهی بخشی به دانشآموزان است که این کار انجام شده و خواهد شد. براساس این قانون اگر دانشآموزی تخلفی انجام دهد بلافاصله از طریق رئیس حوزه آزمون گزارش خواهد شد و کمیته تخصصی در استان برگزاری شده بررسی کرده و هیت بدوی نسبت به بررسی و اعلام رأی اقدام خواهد کرد و دانشآموز متخلف بعد از اینکه تصمیم از سوی هیت بدوی گرفته شد به دانشآموز ابلاغ خواهد شد و ده روز فرصت برای اعتراض خواهد بود.
او ادامه داد: از مجموع ۹۰۰ هزار داوطلبی که در سال گذشته شرکت کرده بودند ۲۸۰۶ تخلف داشتیم که از این تعداد برای ۲۶۴۳ نفر رأی قطعی صادر شد. ۲۳ مورد نیز برائت گرفتند و ۷۰۱ مورد اخطار کتبی و هزار و ۴۸۰ مورد محرومیت از یک عنوان درسی و مابقی هم محرومیت از همه موارد درسی بودند. عمده تخلفات همراه داشتن وسایل غیرمجاز بود و برخی استفاده کرده بودند ۳۵۹ مورد یادداشت و مواردی این چنینی بود و ۱۳ مورد انتشار سؤالات بعد از شروع آزمون بود. در سال گذشته رویکرد ما این بود که پیشگیرانه عمل کنیم و باعث شد بعد از گذشت چند روز تخلفات کاهش پیدا کرده بود. امیدوارم با همتی که همکاران ما در آموزش و پرورش دارند و همراهی رسانهها یک آزمون امنی با آرامش بیشتر برای دانشآموزان برگزار کنیم.
وی درباره آیین نامه ملی مهارت ادامه داد: همه دستگاهها باید در اجرای سند تحول مشارکت داشته باشند اما تاکنون مصوبهای در این خصوص نداشتیم. وزارت آموزش و پرورش برای مهارت آموزی دانشآموزان برنامه ریزی کرده و ۲۱۳ هزار نفر دانشآموز جدید در آموزش فنی و حرفهای داشتیم که رشد قابل قبولی داشته است. حدود ۵۰۰ هزار نفر تا پایان برنامه هفتم به جمعیت دانشآموزی ما اضافه خواهد شد و ما باید برنامه ریزی کنیم و زیرساختهای لازم را نیز ایجاد کنیم از جمله اینکه هزار هنرستان تا پایان برنامه هفتم ایجاد یا بازسازی شوند تا بتوانیم توسعه مهارت آموزی را برای دانشآموزان و ورود آنها به رشته فنی و حرفهای داشته باشیم. همچنین پیش بینی کردهایم تا پایان برنامه هفتم ۲۵۰۰ هنرستان کارآفرین ایجاد کنیم.
کاظمی درباره برخی اخبار مبنی بر ترک تحصیل ۳۰ درصدی دختران در دوره دوم متوسطه گفت: ما در دوره دوم متوسطه پوشش تحصیلی ۸۰ درصدی داریم. در دوره اول متوسطه پوشش ۹۰ درصدی داریم که نسبت به خیلی از کشورهای دنیا عدد بالایی داریم.
وی ادامه داد: برخی از دانشآموزان به ویژه دختران ممکن است به دلایل مختلف مانند ازدواج و مسائل فرهنگی و اجتماعی خاص در منطقهای را شاهد باشیم که این موضوع باعث عدم حضور در آموزش روزانه ما شکل بگیرد و ممکن است برخی از این دانشآموزان در مدرسه حضور نداشته باشند و یا از طریق آموزش برزگسال آموزش خود را ادامه میدهند تا مدرک دیپلم خود را اخذ کنند.
وی ادامه داد: موضوع بحث بازماندگی که از تحصیل دوره اول و دوم متوسطه دنبال میکنیم یک تعدادی دانشآموزان شناسایی میشوند اما امکان فرصت آموزش ندارند و در برخی موارد امکان آموزش فراهم نیست و برخی هم ممکن است تمایلی به ادامه تحصیل در دوره دوم متوسطه را ندارند.
او درباره تخلفات در آزمون گفت: ارتکاب هر گونه عملی که موجب اخلال در نظم جلسه شود از قبیل دستگاه الکترونیکی و حافظه دار یا هر گونه عمل تخلف مانند شرکت به جای یک نفر دیگر در آزمون و تبانی با داوطلبان که در سال گذشته نیز تعداد محدودی از این تخلفات را داشته ایم.این موارد در قانون پیش بینی شده است سال گذشته مواردی که با آن مواجه بودیم همراه داشتن وسایل غیر مجاز بود که بیشتر از آن استفاده نشده بود همراه داشتن یادداشت استفاده از یادداشت اخلال در آزمون از طریق صحبت کردن و ۲۰ نفر هم جای یک نفر دیگر در آزمون شرکت کرده بودند. آزمون مجدد نیز برای شبهه علمی است و درصورتی که این مشکل ایجاد شود آزمون مجدد برگزار میشود.