پرداخت ماهانه ۱۲۵ هزار تومان به برخی خانوارهای دارای کودک زیر پنج سال

پرداخت ماهانه ۱۲۵ هزار تومان به برخی خانوارهای دارای کودک زیر پنج سال
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از موفقیت چشمگیر برنامه «حمایت تغذیه ای از کودکان دارای اختلال در رشد» خبر داد.

به گزارش نجوا خبر، احمد اسمعیل زاده گفت: برنامه حمایت تغذیه‌ای کودکان زیر پنج سال دارای اختلال رشد در سال 1401 تعداد 60 هزار کودک را تحت پوشش قرار داده بود و ماهانه 125 هزار تومان از طریق کمیته امداد امام خمینی (ره) به خانوارهای این کودکان اهدا می‌شد.

وی افزود: همچنین پایش رشد و مراقبت های تغذیه‌ای کودکان از طریق سیستم بهداشتی انجام می‌شد ولی از شش ماهه دوم سال 1402، با حمایت مالی سازمان برنامه و بودجه کشور، بودجه بسیار قابل توجه و چشمگیری به این برنامه اختصاص یافت.

وی ادامه داد: برنامه حمایت تغذیه‌ای کودکان زیر پنج سال با هدف ارتقای وضع تغذیه کودکان مبتنی بر آزمون وسع با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مهر ماه سال 1402 شروع شد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، اظهار کرد: در این برنامه برای پنج دهک اول ماهانه یک میلیون تومان و دهک های شش و هفت ماهانه ششصد هزار تومان اقلام غذایی مورد نیاز کودکان از طریق کالابرگ توزیع می‌شود و بودجه ماهانه این برنامه 122 میلیارد تومان بوده است.

اسماعیل زاده افزود: از تعداد 179 هزار و 519 کودک معرفی شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعداد 133 هزار و 690 کودک (74.4 درصد) بر اساس نتایج آزمون وسع، واجد شرایط بوده و تحت پوشش برنامه قرار گرفتند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان این که در این برنامه آموزش و مشاوره تغذیه و پایش کودکان توسط وزارت بهداشت انجام شد، گفت: حدود 50 درصد کودکان از طریق کارشناسان تغذیه خدمات مشاوره تغذیه دریافت کردند. نتایچ اثر بخشی برنامه به ترتیب بیانگر بهبودی 70، 66 و 57 درصدی کودکان مبتلا به لاغری شدید، کم وزنی شدید و کوتاه قدی شدید بوده است.

بنا بر اعلام وبدا، اسماعیل زاده با تاکید بر این که در طول برنامه 18 هزار و 611 مادر دارای کودک 6 تا 12 ماهه و99 هزار و 992 مادر دارای کودک 12 تا 59 ماهه توسط کارکنان بهداشت در زمینه تغذیه کودک آموزش دیده‌اند، اظهار کرد: علیرغم چالش های موجود در شروع برنامه، اثر بخشی برنامه بیانگر تأثیر بسیار مثبت، قابل توجه و معنادار حمایت های تغذیه‌ای بر ارتقای کلیه شاخص های تن سنجی کودکان (وزن برای قد، وزن برای سن و قد برای سن ) بوده است.

وی عنوان کرد: این برنامه توانسته است سوء تغذیه حاد ( لاغری شدید) را در 40 درصد موارد به طور کل بهبود بخشیده و در 30 درصد این موارد نیز موجب ارتقای شاخص شده به طوری که این کودکان از طبقه بندی لاغری شدید، در وضعیت لاغری قرار گرفتند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بیان داشت: یکی از دلایل اصلی شیوع لاغری، دسترسی ناکافی به غذا است که اجرای این برنامه توانسته است از طریق تأمین نیازهای تغذیه‌ای کودکان، موارد لاغری را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش داده و بهبودی در این کودکان مشاهده شود.

اسماعیل زاده اضافه کرد: حمایت تغذیه‌ای موجب بهبودی کامل در یک سوم کودکان مبتلا به کم وزنی شدید شده و همچنین وضعیت کم وزنی شدید یک سوم از کودکان ارتقا یافته و این کودکان در طبقه بندی کم وزنی قرار گرفتند.

وی با بیان این که افزایش دسترسی به اقلام غذایی مورد نیاز کودک در بهبودی بیش از 60 درصد کودکان مبتلا به کم وزنی شدید تأثیر گذار بوده است، یادآور شد: علاوه بر این افزایش دسترسی به مواد غذایی موجب بهبودی 42 درصد کودکان کم وزن شده است که در انتهای برنامه، نمودار وزن برای سن آنان در محدوده طبیعی قرار گرفته است.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: حمایت تغذیه‌ای منجر به بهبودی 57 درصدی موارد ابتلا به کوتاه قدی شدید ( بهبودی کامل 26 درصد و روند رو به بهبودی 31 درصد) و حدود 57 درصدی موارد ابتلا به کوتاه قدی ( بهبودی کامل 32.5 درصد و روند رو به بهبودی 24.4 درصد) شده است.

اسمعیل زاده خاطر نشان کرد: نقش افزایش دسترسی به مواد غذایی مورد نیاز کودک در ارتقای رشد قدی کودکان که به عنوان نماگر توسعه کشورها استفاده می‌شود، ضرورت اجرای مداخلات تغذیه‌ای برای کودکان مبتلاء به کوتاه قدی را هم تأیید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: نتایج ارزیابی شاخص های تن سنجی کودکان تحت پوشش برنامه حمایت تغذیه‌ای (قبل و بعد از مداخله) بیانگر موفقیت چشمگیر و قابل توجه برنامه در ارتقای شاخص های تن سنجی کودکان است.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به این که شاخص های تن سنجی کودکان از مهم‌ترین شاخص های تعیین کننده وضع تغذیه آنان به شمار می‌رود و همچنین یکی از برجسته ترین شاخص های ملی و بین‌المللی است، بدیهی است تداوم و گسترش برنامه حمایت تغذیه‌ای کودکان به عنوان یک مداخله حمایتی اثربخش می‌تواند نقش بسیار موثری در ارتقای شاخص های تن سنجی و وضعیت تغذیه آنان به عهده داشته باشد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/266552

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.