آیا به زودی بورس متحول می‌شود؟

آیا به زودی بورس متحول می‌شود؟
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بانک مرکزی درصدد مداخله در بازارهای بدهی از طریق بازارگردانی است و از سوی دیگر نیز تمایل دارد که در نقش خریدار ظاهر شود که نرخ‌ها کاهشی شود که این اقدامات می‌تواند ما را به آینده بورس حداقل تا قبل از انتخابات امیدوار کند.

به گ ارش نجواخبر، بازار سهام در خرداد ماه وضعیت ناامیدکننده‌ای داشت و شاخص بازار دائما در حالت ریزشی قرار داشت. گفتنی است حرکت شاخص بورس به عواملی از جمله آخرین تحولات اقتصادی کشور نیز بستگی دارد.

هنام صمدی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص متغییرهای مختلف و تأثیرگذار بر بورس گفت: تلاش‌هایی در حال انجام است که در صورت وقوع می‌تواند بازار سرمایه را متحول کند؛ یکی از این اقدامات، پیگیری جدی بانک مرکزی در خصوص کنترل نرخ بهره بانک‌ها است؛ اخطار جدی که شنیده‌ها حاکی از آن است که سبب رد صلاحیت مدیران برخی بانک‌ها شده است.

صمدی ادامه داد: از سوی دیگر سازمان بورس با تماس با تمام شرکت‌های سبدگردانی و نهادهای مالی اعلام کرد که اجازه ندارند سود بالای ۳۰ درصد را برای صندوق‌های درآمد ثابت خود تبلیغ کنند! حتی سازمان بورس اعلام کرد که اگر نرخ اخزا باالای ۳۸ درصد برود، معاملات آن باطل خواهد شد که تمام این اتفاقات باعث شد که روز گذشته شاهد افت ۲ درصدی نرخ اخزاها باشیم؛ نرخی که در همه‌جای دنیا مبنای نرخ بهره کوتا مدت قرار می‌گیرد و افت آن تأثیر به سزایی بر رشد بازار سرمایه‌دارد.

صمدی خاطرنشان کرد: نرخ بهره بالا فقط تأثیر منفی بر بازار سرمایه نداشته و به کل اقتصاد کشور آسیب می‌رساند، به طوری که دیگر تولید به هیچ وجه توجیه نخواهد داشت. در کنار کنترل و مدیریت نرخ بهره شاهد این بودیم که نرخ ارز نیما نیز وارد کانال ۴۲ هزار تومان شد.

این کارشناس بازار سرمایه به نرخ خوراک پالایشی‌ها نیز اشاره کرد و گفت: به علاوه مطالب بالا، جلسه‌ مخبر با رئیس سازمان بورس در خصوص اصلاح دستورالعمل نرخ خوراک پالایشی‌ها برگزار شد که احتمالا نتایج مثبتی خروجی آن جلسه است.

صمدی آخرین پارامتر تأثیرگذار بر بورس که زمزمه‌های آن به گوش می‌رسد گفت: مدیر نظارت بر بازارهای اولیه سازمان بورس اعلام کرد که اگر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها ۳ ساله شود، سریعا افزایش سرمایه ایران خودرو و سایپا در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به نظر می‌رسد فضایی در حال ایجاد است که بازار سرمایه سراسر سبزی را حداقل تا انتخابات شاهد باشیم؛ البته امیدوار به این‌که این صحبت‌ها و تصمیمات جامه عمل بپوشاند و فقط در حد حرف باقی نماند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/266573

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.