یک پلتفرمِ نمایش خانگی تحریم شد!

یک پلتفرمِ نمایش خانگی تحریم شد!
پس از اظهارات خارج از عرف نایب رئیس هیات مدیره یکی سکوهای نمایش خانگی، شورای صیانت خانه سینما رای به تعلیق عضویت و قطع همکاری صنوف سینمایی با این پلتفرم تا پایان سال آینده داد.

به گزارش نجواخبر، یکشنبه ـ دوم اردیبهشت ماه ـ بخش کوتاهی از یک گفت‌وگوی ویدیویی با محمدحسن شانه‌ساززاده ـ نایب رئیس هیئت‌مدیره پلتفرم وی‌اودی نماوا ـ در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن گفته بود: «بازیگران این سریال‌ها خیلی بی اخلاق‌اند. بازیگران و تهیه‌کننده‌ها همه بی‌اخلاقی‌های خاص خودشان را دارند و به قرارداد و حرف‌شان متعهد نیستند. من در چند صنعت مختلف بودم از لوازم خانگی تا مصالح ساختمانی، کاشی سرامیک، خودرو و ... بودم من به بی‌اخلاقی این‌ها هیچ جا ندیدم. اسم‌شان این است که هنرمندند و مثلا فرهیخته و فرهنگی‌اند، اما بسیار بی اخلاق اند [..] اول و آخرشان پول هست. شما پول بده هر کاری می‌کنند.»

این اظهارات حاشیه‌ساز شده و واکنش بسیاری از هنرمندان و صنوف سینمایی را برانگیخت. همایون اسعدیان، رضا کیانیان، پرویز پرستویی، اسماعیل عفیفه، محسن کیایی، هوشنگ گلمکانی، مازیار میری و بسیاری از صنوف هنری از جمله کسانی بودند که به این سخنان واکنش نشان دادند.

انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران هم در بیانیه‌ای ضمن اعلام آمادگی برای بررسی موارد نمایش بی‌مجوز محصولات خارجی و گاه ایرانی در این سکو، نوشت: «انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران مراتب تأسف و انزجار خود را از اظهارات توهین‌آمیز نایب‌رئیس پلتفرم نمایش خانگی نماوا اعلام می‌دارد. اظهارات توهین‌آمیز این مدیر پلتفرم نشان از عدم شناخت، عدم توانایی در این عرصه، مدیریت غلط و عدم شناخت روش‌های تولید حرفه‌ای دارد.

روابط عمومی خانه سینما (جامعه اصناف سینمای ایران) هم اعلام کرد هیئت‌رئیسه این نهاد، بررسی موضوع سخنان محمدحسن شانه‌ساززاده را به شورای صیانت خانه سینمای ایران ارجاع داده و در این شورا، درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

روابط عمومی انجمن صنفی بازیگران سینما نیز با صدور اطلاعیه‌ای، ضمن محفوظ دانستن حق اقدام حقوقی علیه این اظهارات نوشت: این نگاه ناعادلانه قیم‌مآبانه از بالا به پایین نسبت به کسانی که موجودیت همان پلتفرم از وجود آن‌ها شکل گرفته، نشانگر چیست؟ توجیه سوءمدیریت‌های غیرمتخصصانه با تهمت‌زدن‌های بی‌ادبانه بیش از هر چیز زیر سؤال بردن هویت تشکیلاتی است که متأسفانه با عنوان فرهنگی و هنری، اخلاق و ادب را قربانی اهداف اقتصادی خود می‌کند.

حاشیه های ایجاد شده در نهایت منجر به عذرخواهی این سکوی نمایش فیلم و سریال طی اطلاعیه‌ای شد که در بخشی از آن آمده است: «مجموعه نماوا ضمن پوزش از هنرمندان شریف و نجیب و جامعه اصناف سینمای ایران تاکید دارد که تداوم رابطه مودت‌آمیز و محترمانه با سرمایه‌های گران‌سنگ سینمای ایران هم‌چنان مهم‌ترین سرمایه او خواهد بود.

هرچند که در جریان ساخت و نمایش برخی مجموعه‌های نمایشی مشکلاتی با برخی از همکاران پدید آمده باشد و مجموعه‌ای علی‌رغم صرف هزینه‌های گزاف، با بدعهدی به پخش نرسیده باشد، اما بدیهی است که چنین مشکلاتی عمومیت ندارند و مصاحبه‌ اخیر نایب رئیس هیئت‌مدیره را می‌باید صرفا واکنشی به موردی مشخص تلقی کرد.»

در ادامه این جریانات اما اکنون شورای صیانت خانه سینما متشکل از سینماگران و حقوقدانان که جوانب مختلف این موضوع را بررسی کرد، حکم تعلیق عضویت و قطع همکاری صنوف سینمایی با ایشان تا پایان سال ۱۴۰۴ را صادر کرد.

در رأی صادره ضمن تقبیح سخنان نامبرده چنین آمده: «جامعه اصناف سینمایی عضو خانه سینما حسب مورد نسبت به تعلیق عضویت و عدم همکاری با نامبرده در کلیه امور سینمایی و پلتفرهای نمایش خانگی و امور صنفی تا پایان سال ۱۴۰۴ اقدام نمایند. هیئت ریسه خانه سینما، ضمن نکوهش سخنان خارج از اخلاق نامبرده، تاکید می‌کند حق شکایت فردی در محاکم قضائی برای سینماگران محفوظ است و این رأی با توجه به جوانب حقوقی و صنفی جامعه اصناف سینمایی صادر و منتشر شده است.»

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/266578

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.