از اولین زن تا شهردار تهران؛ نگاهی به نامزدهای ریاست جمهوری

از اولین زن تا شهردار تهران؛ نگاهی به نامزدهای ریاست جمهوری
سومین روز از مهلت ثبت نام داوطلبین شرکت در انتخابات ریاست جمهورى چهاردهم نیز به پایان رسید. حضور نمایندگان ادوار مجلس از سایر سیاسیون پررنگ ترین بود، اولین زن به عنوان کاندیدا به وزارت کشور آمد و شهردار تهران نتوانست به ساختمان خیابان بهشت قانع باشد و با سودای رئیس جمهوری به وزارت کشور رفت.

به گزارش نجواخبر، سیداحمد رسولی‌نژاد نماینده ادوار مجلس، اولین نفری بود که در روز سوم با حضور در ستاد انتخابات کشور فرایند ثبت نام خود را برای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم نهایی کرد.وی پس از پایان روند ثبت نام در میان خبرنگاران حاضر شد و با اشاره به اینکه شعار تبلیغاتی‌اش دولت خوب اقتصاد خوب است، خاطر نشان کرد: در عصر حاضر ضرورت‌های سیاسی و اقتصادی تغییر کرده و شکل تازه‌ای به خود گرفته است. در روابط جدید دولت باید سیاست‌گذار و تعیین کننده‌ خط مشی‌های کلی باشد و بر اساس قانون بخش خصوصی را در افزایش تولید یاری کند.
حقانیان با برنامه‌ای برای گذر
وحید حقانیان، فرماندهان سپاه و معاون اجرایی بیت رهبری دومین نفری بود که در وزارت کشور حاضر شد تا رسما اعلام کاندیداتوری کند. حقانیان نیز پس از پایان روند ثبت نام به میان خبرنگاران آمد و با بیان اینکه بنا دارم از آخرین لایه مغز نظام به پوسته اول و ظاهری گذر کنم تاکید کرد:‌ شرایط ایران و جهان را در این مقطع مهم می‌دانم به همین دلیل با تصمیم شخصی خود را برای نامزدی چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران معرفی می‌کنم.
از حاشیه‌های روز سوم می‌توان به قطع برق وزارت کشور در زمان سخنرانی وحید حقانیان اشاره کرد.
پزشکیان و تلاش برای افزایش مشارکت
مسعود پزشکیان نیز پیش از ظهر دیروز (شنبه) همانطور که قبلتر اعلام کرده بود با حضور در وزارت کشور، به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم وارد رقابت شد.
مسعود پزشکیان، نماینده مجلس دوازدهم نیز پشت تریبون آمده و بار دیگر با تاکید بر اینکه برای کمک به افزایش مشارکت، وارد صحنه رقابت شدیم، خاطر نشان کرد: آنچه باید انجام دهیم، ارائه حرف‌ها و راه‌های جدید نیست، مشکل این است که حرف‌های رهبری و قانون برنامه را می‌گذاریم یک طرف و از خودمان حرف جدید می‌زنیم. آنچه من می‌گویم، سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبری است و آنچه عمل می‌کنیم، همین است.
وی افزود: قرار بود کشور به جایگاه توسعه یافته در اقتصاد و علم دست پیدا کند. ما باید از سلامت و رفاه و تأمین اجتماعی و فرصت‌های برابر و نهاد مستحکم خانواده و دوری از فقر و محیط زیست مطلوب برخوردار باشیم. هرکدام از این بندها را نگاه کنید، می‌توانستیم جایگاه برتر را در منطقه داشته باشیم، باید این کارها را می‌کردیم ولی نکردیم. باید سهم مردم در امور کشور افزایش پیدا می‌کرد ولی نشد. رفع تبعیض و نابرابری وظیفه ما بود ولی نشد، امروز مناطق مختلف کشور برابراند؟ قانون برنامه باید اجرایی می‌شده، چرا نشده؟
پزشکیان با مطرح کردن این پرسش که چرا این مشکلات حل نشده است؟ تاکید کرد: ما ۲ مشکل داریم، یکی در درون و یکی در بیرون. در درون همه افردی که علم و سواد دارند باید اقدام کنند نه آنان که هم حزبی هستند. کسی که قدرت به دست می‌گیرد و پاسخ‌گو نیست، برخلاف سیاست‌ها عمل می‌کند. باید در داخل کشور وحدت بین تمام دسته‌ها ایجاد کنیم و روندها برمبنای شایستگی باشد.
وی درباره مشورت با خاتمی گفت: با کسی مشورت نکرده‌ام، فعلا که آمده‌ام اما اصلاح‌طلبان هنوز تصمیمی نگرفته‌اند. نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: برایم مهم نیست تأیید صلاحیت بشوم یا خیر!
زاکانی برای مقابله با جریان تحریف
شهردار تهران نفر چهارمی بود که در روز سوم راهی وزارت کشور شد. علیرضا زاکانی بار دیگر با سودای رئیس‌جمهوری به وزارت کشور آمد تا اعلام کاندیداتوری کند. در انتخابت 1400 زاکانی در روز آخر از رقابت‌ها کنار کشید.
زاکانی در میان خبرنگاران تاکید کرد که قرار نیست از درد مردم بی خبر باشیم، قرار است با برنامه و کارنامه بر مدار مردم زمینه رفع چالش‌ها فراهم شده و گره از اقتصاد کشور و سفره مردم باز شود. زاکانی خاطر نشان کرد: قرار است تا نگذاریم جریان تحریف را دوباره حاکم کنند و کتاب تاریخ را برنامه تحول جا بزنند و خاطرات سیاسی خود را به آرزوی مردم تبدیل کنند.
میرتاج‌الدینی با انقلاب اقتصادی
کاندیدای دیگری که راه وزارت کشور را در پیش گرفت حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی نماینده ادوار مجلس بود. او نیز بعد از پایان روند ثبت نام به میام خبرنگاران آمد تا از برنامه‌های که در سر دارد بگوید، میرتاج‌الدینی تاکید کرد: با شناختی که از وضعیت اقتصادی کشور، دارم با صراحت عرض میکنم تحول در اقتصاد کشور نیاز به گامهای بلند و اصلاحات اساسی دارد. اصلاحات اقتصادی که نه باید انقلاب اقتصادی کرد.
الهیان با دولت سالم
در روز سوم، نخستین زن نیز پا به وزارت کشور گذاشت تا در انتخابات ریاست‌جمهوری در میان رقابت حاضر باشد؛ زهره الهیان با اشاره به اینکه شعار دولت او، دولت سالم، جامعه سالم و اقتصاد سالم است، خاطر نشان کرد: شفایفت، مبارزه با فساد و پیشگیری از آن در دولت سالم به عنوان اصل اساسی مطرح است.
دولت سالم نباید خود را متصدی همه امور بداند بلکه باید از ظرفیت جوانان استفاده کند و از این طریق نسخه جدیدی از حکمرانی را ارائه کند.
مالکی با شعار توجه به استان‌ها محروم
فداحسین مالکی، نماینده زاهدان در مجلس دوازدهم آخرین داوطلب روز سوم بود، او نیز در وزارت کشور در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: سیاست وزارت خارجه مطابق با نیازمندی‌های کشور نبوده است. همه باید بپذیریم که در کشور مشکل داریم، اگر فردی می‌گوید یک شب همه مشکلات حل می‌شوند اشتباه محض است. ما امروز در حوزه اقتصاد مشکل داریم و تلاش رئیسی بر این اساس بود که گره‌ها باز شوند.
فتاح تکلیف را روشن کرد
رئیس ستاد اجرایی فرمان امام که نامش در روزهای گذشته به عنوان یکی از گزینه‌ها به گوش می‌رسید، تکلیف همه را روشن کرد و رسما خبر داد که خیال کاندیداتوری ندارد. پرویز فتاح تاکیذ کرد که حکم رهبر معظم و فرزانه انقلاب را مدال افتخار و ادامه خدمت در سنگر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) را بر خود فرض می‌دانند.
محسن‌هاشمی در یک قدمی کاندیداتوری
محسن‌هاشمی رفسنجانی که پیش از این توسط حزب کارگزارن به عنوان گزینه این حزب معرفی شده بود خبر داد که حزب کارگزاران سازندگی از نامزدی من حمایت و به عنوان گزینه اصلی به جبهه اصلاحات معرفی کرده است، اما تا زمانی که جلسه جبهه اصلاحات برگزار نشده و تصمیم نهایی گرفته نشود، نمی‌توانم درباره نامزدی یا عدم نامزدی در انتخابات اظهارنظر کنم.
نامه ۱۶۱ نماینده مجلس به محمدباقر قالیباف
در این میان رئیس موقت فراکسیون اصولگرایان مجلس از دعوت ۱۶۱نماینده مجلس طی نامه‌ای از قالیباف برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد. چند روز پیش و درست زمانی که قالیباف به عنوان رئیس مجلس معرفی شد، غلامرضا نوری قزلجه عضو شاخص فراکسیون مستقلین از تعهد قالیباف برای ماندن در ریاست مجلس خبر داده و گفته بود «دلیل رأی بالای قالیباف برای ریاست پارلمان، نظر مثبت فراکسیون مستقلین بود، زیرا قالیباف به آنها گفت که در مجلس خواهد ماند و هرگز کاندیدای ریاست‌جمهوری نخواهد شد.» حالا باید منتظر ماند و دید که آیا قالیباف بار دیگر شانس خود را در انتخابات ریاست جمهوری امتحان خواهد کرد یا به صندلی ریاست مجلس وفادار خواهد ماند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/266636

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب