حاشیه‌های جلسه هیات دولت؛ از موضوع خروج اشیای تاریخی از کشور تا اعلام زمان تقریبی انتخابات

حاشیه‌های جلسه هیات دولت؛ از موضوع خروج اشیای تاریخی از کشور تا اعلام زمان تقریبی انتخابات
جلسه پرسش و پاسخ اعضای هیات دولت سیزدهم با خبرنگاران، چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳، با حضور تعدادی از وزرای دولت در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش نجواخبر، از موضوع خروج اشیای تاریخی از کشور تا اعلام زمان تقریبی انتخابات ریاست جمهوری، اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) 16 خرداد ماه 1403 هیئت وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سؤالات‌شان پاسخ دادند.

اوجی: مخبر به زودی پروژه‌های گازرسانی به سیستان و بلوچستان را افتتاح می‌کند

وزیر نفت گفت: با حمایت و پیگیری‌های رئیس‌جمهور فقید در گازرسانی و خطوط انتقال گاز به استان سیستان و بلوچستان، انقلاب بزرگی شد که به زودی توسط آقای مخبر افتتاح می‌شوند.

جواد اوجی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: خدا آیت‌الله رئیسی را رحمت کند با حمایت و پیگیری‌های ایشان، در بحث گازرسانی و احداث خطوط انتقال گاز به استان سیستان و بلوچستان انقلاب بزرگی صورت گرفت.

وی از افتتاح قریب الوقوع پروژه‌های گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان از سوی سرپرست ریاست جمهوری خبر داد و گفت: تعداد زیادی از نیروگاه‌ها و صنایع و منازل مردم در شهرستان‌ها و روستاهای استان سیستان و بلوچستان در این دولت به شبکه سراسری گازرسانی کشور متصل شده است و به زودی توسط جناب مخبر آنها را افتتاح خواهیم کرد. این اتفاق بزرگ در هیچ دولتی نیفتاده است.
آخرین خبر رئیس سازمان محیط زیست از حقابه هیرمند

رئیس سازمان محیط زیست اعلام کردکه یک قسمت از حقابه هیرمند رهاسازی شده است.

علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت یک قسمت از حقابه هیرمند رهاسازی شده؛ بقیه رهاسازی اگر بارش‌ها به همین روال ادامه داشته باشد اتفاق خواهد افتاد.

سلاجقه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره فعال‌شدن آتشفشان تفتان، اظهار کرد: این آتشفشان از جمله آتشفشان‌های نیمه‌فعال کشور است که دارای ۱۴ قیف‌دالانه است و مرتب با خروج گوگرد همراه می‌شوند و هیچ خطری ندارد.

وی یادآور شد: این روال، عادی است و هیچ اتفاق تازه‌ای در این زمینه رخ نداده است.
وزیر کشور: ۱۵ تیر زمان مرحله دوم احتمالی انتخابات ریاست جمهوری است

وزیر کشور هشتم تیر ۱۴۰۳ را پایان فرایند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دانست و گفت: اگر به هر دلیل نتیجه انتخابات در مرحله اول انتخابات روشن نشود، مرحله دوم انتخابات یک هفته بعد در تاریخ ۱۵ تیر برگزار می‌شود.

احمد وحیدی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: با وجود فرصت بسیار کم و لزوم سرعت گرفتن فرایند انتخابات، به حمدالله مرحله اول که ثبت‌نام داوطلبان بود، به خوبی انجام شد.

وی ادامه داد: مراحل بعدی انتخابات نیز طبق مقررات و زمان‌بندی ۵۰ روزه انجام می‌شود.

وزیر کشور ادامه داد: برای ثبت‌نام داوطلبان هیچ مشکلی نداشتیم. طبیعتا افرادی که شرایط ثبت‌نام نداشتند، ثبت‌نام نشدند و این کار با دقت لازم، انجام شد. مراحل بعدی تأیید صلاحیت نیز با شورای نگهبان است.

احمدی در پاسخ به پرسش ایسنا که تعداد واجدان شرایط حضور پای صندوق‌های آراء را پرسید، گفت: تفاوت چندانی با انتخابات مجلس نخواهند داشت.

وی رعایت اخلاق در انتخابات را پر اهمیت دانست و تصریح کرد: همانطور که رهبری تاکید کردند، رعایت اخلاق انتخاباتی، جلوگیری از تخریب کاندیداها، رعایت امنیت و همبستگی ملی از اهم مسائلی است که داوطلبان تأیید صلاحیت شده باید حتما به آنها پایبند باشند تا تراز انتخابات در عالی‌ترین سطح حفظ شود.

وزیر کشور بر پایان فرایند برگزاری انتخابات در هشتم تیر ۱۴۰۳ تاکید کرد و گفت: اگر به هر دلیل نتیجه انتخابات در مرحله اول انتخابات روشن نشود، مرحله دوم انتخابات یک هفته بعد در تاریخ ۱۵ تیر برگزار می‌شود.

احمدی تاکید کرد: ان‌شاءالله با هماهنگی‌های انجام شده بین همه دست‌اندکاران امر انتخابات و با حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی مشکلی برای امنیت انتخابات نخواهیم داشت.
ضرغامی: خروج اشیای تاریخی از کشور منوط به تصویب هیئت وزیران شد

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد که خروج اشیای تاریخی از کشور منوط به تصویب هیئت وزیران شد.

عزت الله ضرغامی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: مصوبه‌ای در هیئت دولت داشتیم که خروج اشیای تاریخی از کشور باید با تصویب هیئت وزیران باشد.

وی ادامه داد: شش ماه قبل مصوبه‌ای داشتیم برای برگزاری نمایشگاه شکوه ایران باستان در موزه ملی پکن‌، این نمایشگاه با استقبال زیادی مواجه شد و چین از ما درخواست کرد که شش ماه دیگر تمدید کنیم تا در نمایشگاه بزرگ شانگهای هم شرکت کنیم که امروز این موضوع در هیئت وزیران تصویب شد. این نمایشگاه 23 خرداد در شانگهای آغاز می‌شود و از من هم برای حضور در آن دعوت شده است.

معاون حقوقی ریاست جمهوری: دولت باید در انتخابات بی طرف باشد

معاون حقوقی ریاست جمهوری با یادآوری اینکه کارکنان دولت مطابق قانون انتخابات ریاست جمهوری نباید از جایگاه خود علیه یا له کاندیدایی اقدامی انجام دهند و از امکانات دولتی به نفع کاندیدایی استفاده کنند، تاکید کرد که دولت باید در انتخابات بی طرف باشد.

محمد دهقان در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره بازگشت گزینه عجله دارم در تاکسی های اینترنتی، اظهار کرد: ما هنوز تصمیمی اعلام نکرده‌ایم و قرار است کتبا اعلام کنیم. بزودی اعلام می‌کنیم.

وی درباره موضع دولت در انتخابت ریاست جمهوری، بیان کرد: کارکنان دولت مطابق قانون انتخابات ریاست جمهوری نباید از جایگاه خود علیه یا له کاندیدایی اقدامی انجام دهند و از امکانات دولتی به نفع کاندیدایی استفاده کنند. ما این را به کل کنان دولت اعلام کرده‌ایم و بخش‌نامه آن را هم صادر می‌کنیم زیرا دولت باید در انتخابات بی طرف باشد.
معاون علمی رئیس‌جمهور: مهم‌ترین مسیر پیشرفت «حکمرانی دانش‌بنیان» است

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: حکمرانی دانش‌بنیان مهم‌ترین مسیر پیشرفت در کشور است.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: همه دنیا برای اینکه بتواند کار درست انجام دهد متکی به توان فکری است.

وی ادامه داد: موضوعی که همه جا نیاز داریم این است که راهکارهای نوآورانه، هوشمندانه و دقیق طراحی کنیم. نخبگان همه جای دنیا محور مسائل کشورند. سوای بحث منابع معتقدم حکمرانی دانش‌بنیان مهم‌ترین مسیر پیشرفت در کشور است.
خلجی: امیدوارم در انتخابات کسی نخواهد با شهدا رقابت کند

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت با بیان اینکه بسیاری از داوطلبان انتخابات تلاش می‌کنند در ظاهر خود را در مسیر شهید رئیسی نشان دهند، گفت: امیدوارم اخلاق رعایت شود و کسی نخواهد با شهدا رقابت کند.

سپهر خلجی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره مناظره‌های انتخاباتی یادآورشد: آیت‌الله رئیسی پرچمدار رعایت اخلاق بود. رهبر انقلاب هم در حرم امام هم توصیه‌هایی درباره رعایت اخلاق در جریان انتخابت داشتند که امیدوارم این توصیه‌ها به عنوان یک اصل اساسی رعایت شود.

وی ادامه داد: در طول این سه سال شهید رئیسی مسیری برای خدمت پایه گذاری کردند، بسیاری از کسانی که برای انتخابات آمدند بر تداوم مسیر خدمت تاکید دارند که این خوشحال کننده است و نشان می‌دهد شهید عزیز ما مسیر نورانی را ریل گذاری کرده است و بسیاری از داوطلبان تلاش می‌کنند در ظاهر در این مسیر خود را نشان دهند، ولی امیدوارم اخلاق رعایت شود و کسی نخواهد با شهدا رقابت کند.
سخنگوی دولت: هیئت وزیران سه مصوبه زیست محیطی داشت

سخنگوی دولت از تصویب سه مصوبه زیست محیطی در جلسه امرزو هیئت دولت خبر داد.

علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره مصوبات و تصمیمات دولت سیزدهم اظهار کرد: رئیس سازمان محیط زیست گزارشی از اهم اقدامات دولت سیزدهم در حوزه محیط زیست از جمله جمع آوری گاز مشعل، ارائه کرد و هیئت وزیران هم سه مصوبه زیست محیطی داشت.
صولت مرتضوی: آمده‌ام که بمانم

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از عزم خود برای ماندن در مسیر رقابت های انتخاباتی تا آخر کار خبر داد و این پرسش را مطرح کرد که مگر آمده‌ام به نفع کسی کنار بروم؟

سید صولت مرتصوی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تا آخر انتخابات می‌مانم. آمده‌ام که بمانم. مگر آمده‌ام به نفع کسی کنار بروم؟

وی همچنین گفت: مرحله اول کالابرگ اجرا شد و در حال پیگیری برای تأمین منابع برای اجرای مراحل بعدی هستیم.
باقری‌ کنی: اجازه دهند آژانس نقش فنی و تخصصی خود را ادامه دهد

سرپرست وزارت امور خارجه گفت: دیپلماسی و میدان دو رکنی هستند که هویت و کارآمدی آن‌ها در تعامل باهم محقق می‌شود و جداسازی‌شان نه عملی است و نه به نفع کشور است.

علی باقری کنی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه به‌عنوان یک کشور تأثیرگذار همواره حاضر و به نقش ثبات‌بخش خود به‌عنوان یک مسئولیت منطقه‌ای پایبند بوده است.

وی افزود: پس از شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش، لازم بود تاکید دیگری بر استمرار و استحکام سیاست جمهوری اسلامی در عرصه ثبات‌بخشی به منطقه و همینطور حمایت از مقاومت به‌عنوان یک بازیگر و یک نهاد ثبات‌ساز در منطقه تاکید کنیم. سفر من به لبنان و سوریه در این چارچوب بود و ملاقات بسیار خوبی با مسئولان عالی‌رتبه این دو کشور انجام شد.

باقری کنی یادآور شد: دیدارهای بسیار خوب و موفقی هم با بازیگران اصلی صحنه مقاومت در لبنان و فلسطین چه در جریان سفر به سوریه و چه در جریان سفر به لبنان داشتیم. رویکرد جمهوری اسلامی ایران در عرصه حمایت از جریان مقاومت مجددا مورد تاکید قرار گرفت.

سرپرست وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری نشست فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، ظهار کرد: در تماس‌هایی که با چند تن از وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی طی چند روز گذشته داشتم، مجدداً این موضوع مورد تاکید قرار گرفت و آنان هم ضمن موافقت با این پیشنهاد تلاش می‌کنند نظر دیگر کشورهای اسلامی را نیز به این امر جلب کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تصریح کرد: آژانس یک نهاد فنی است و انتظار می‌رود همه کشورها از جمله کشورهای عضو شورای حکام براساس رویکرد فنی آژانس رفتار کنند. رویکرد غیرسازنده برخی از کشورهای عضو در زمینه استفاده از ظرفیت آژانس در مسیر اهداف سیاسی، قطعاً به ضرر هویت آژانس و نقش‌آفرینی آن و نیز نقش تخصصی‌اش خواهد بود.

سرپرست وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما همواره دولت‌های مختلف را دعوت کردیم که اجازه دهند آژانس نقش فنی و تخصصی خود را ادامه دهد و به دلیل ناکامی‌ها و شکست‌هایی که در عرصه‌های خارج از آژانس داشتند، آنجا را به محل تسویه‌حساب سیاسی بدل نکنند.

باقری افزود: ما همواره ظرفیت‌های متعددی در چارچوب معاهده ان‌پی‌تی و توافقنامه پادمان داشتیم و داریم. هرگاه بنا بر مصالح کشور و اولویت‌های سازمان انرژی اتمی تشخیص داده شود، ظرفیت‌های مورد نظر فعال خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ارتباط بین دیپلماسی و میدان پس از شهادت وزیر امور خارجه، گفت: دیپلماسی و میدان دو رکنی هستند که هویت و کارآمدی آن‌ها در تعامل باهم محقق می‌شود و جداسازی‌شان نه عملی است و نه به نفع کشور است.
زاکانی: رأی می‌آورم

شهردار تهران اعلام کرد که در صورت تأیید صلاحیت از سوی شورای نگهبان، برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی مرخصی می‌گیرد.

علیرضا زاکانی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای حضور در انتخابات و در صورتی که شورای نگهبان من را تأیید صلاحیت کند، مرخصی می‌گیرم.

وی درباره تعدد افراد ثبت نام کرده در انتخابات، گفت: هرکس احساس وظیفه کرده است، عزیز است. اوج عقلانیت است که جبهه انقلاب تصمیم جمعی بگیرد.

وی ادامه داد: من ایده های تحولی برای کشور دارم و جهت کشور را در جهت دولت آقای رئیسی می‌دانم که باید استمرار یابد و نقاط قوت آن تشدید شود و ابعادی هم که به رفع کاستی نیاز دارد با دقت انجام شود.

زاکانی در پاسخ به این پرسش که اگر در انتخابات رأی نیاورید به شهرداری تهران بازمی گردید، تصریح کرد: باید همین بشود، ولی رأی می‌آورم.
جبلی: صداوسیما برای انتخابات تقریباً آماده است

رئیس سازمان صداوسیما گفت: تقریباً تمام زیرساخت‌ها برای برگزاری مناظره‌ها و دیگر برنامه‌های انتخاباتی آماده شده است.

پیمان جبلی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رسانه ملی هم مثل بقیه دستگاه‌های درگیر در حوزه انتخابات با یک شرایط پیش‌بینی نشده مواجه شد و اقداماتی که در دوره‌های پیش ظرف یک سال برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها و طراحی برنامه‌ها اتفاق می‌افتاد، در زمانی بسیار کوتاه ناگزیر به انجام آن شدیم.

وی افزود: با همت و جدیت همکاران ما در صداوسیما، تقریباً تمام زیرساخت‌ها برای برگزاری مناظره‌ها و دیگر برنامه‌های انتخاباتی آماده شده اما طبیعتاً تا قبل از اعلام نظر نهایی شورای نگهبان هیچکدام از این پیش‌بینی‌ها قطعی نیست.

جبلی ادامه داد: ما منتظر اعلام نظر نهایی شورای نگهبان هستیم، اما از جهت آماده‌شدن زیرساخت‌های لازم در تولید فنی، طراحی برنامه‌ها، محورها و پرسش‌ها آمادگی لازم تقریباً وجود دارد.

وی ادامه داد: مجری هنوز قطعی نیست. اسامی چند نفر از همکاران در دست بررسی است که امیدوارم تا اوایل هفته آینده در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌شود.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/266681

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.