بررسی مدیریت مصرف انرژی در مجلس/ آخرین وضعیت خاموشی‌ها

بررسی مدیریت مصرف انرژی در مجلس/ آخرین وضعیت خاموشی‌ها
وزیر نیرو که برای ارایه گزارشی از مدیریت مصرف انرژی در ماه های گرم سال در صحن مجلس حاض شده بود، گفت: گزارش وضعیت برق کشور در ابتدای شروع دولت سیزدهم به خوبی نشان دهنده عملکرد خوب و پرتلاش وزارت نیرو خواهد بود. در موضوع برق در ابتدای دولت سیزدهم با سه ناتزاری بزرگ مواجه بودیم.

به گزارش نجواخبر، با آغاز جلسه علنی به ریاست حمیدرضا حاجی بابایی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، بررسی نحوه مدیریت مصرف انرژی در ماه‌های گرم سال با حضور وزیر نیرو در دستورکار قرار گرفت.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو که برای ارائه گزارشی از مدیریت مصرف انرژی در ماه های گرم سال در صحن مجلس حاض شده بود، در بخشی از اظهاراتش گفت: گزارش وضعیت برق کشور در ابتدای شروع دولت سیزدهم به خوبی نشان دهنده عملکرد خوب و پرتلاش وزارت نیرو خواهد بود. در موضوع برق در ابتدای دولت سیزدهم با سه ناتزاری بزرگ مواجه بودیم. چرا که در دولت یازدهم و دوازدهم تنها ۲۳ درصد به ظرفیت نیروگاه‌ها افزوده شد که مقدار کمی بود و منجر به ناترازی در صنعت برق کشور شد. این ناترازی از سال ۹۶ شروع و در ۱۴۰۰ به اوج خود رسید به طوری که از اردیبهشت تا شهریورماه تا سه نوبت قطعی برق بوجود آمد. بنابراین مهم ترین معضل کشور خاموشی های خارج از جدول و نارسایی‌هایی که در این زمینه وجود داشت، بود.

درادامه همین جلسه حبیب‌الله ظفریان مدیرکل دفتر مطالعات، انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که علی‌رغم اقدامات صورت گرفته توسط دولت برای کاهش مصرف انرژی همچنان کشور با ناترازی مواجه بوده و باید اقدامات جدی برای سال‌های آتی در دستور کار قرار گیرد.

در جریان بررسی نحوه مدیریت مصرف انرژی در کشور،‌ صدیف بدری از نمایندگان اردبیل با تاکید بر این‌که نباید برق چاه‌های کشاورزی قطع شود، گفت که کشاورزان در تمام حوزه‌ها تحت فشار هستند دیگر نباید متحمل هزینه قطع برق چاه‌های کشاورزی شود.

همچنین فریدون همتی نماینده ایلام هم با بیان این‌که نحوه تخصیص برق به بخش کشاورزی به درستی انجام نمی‌شود، اظهار کرد: موضوع مهم در حوزه مصرف بهینه برق و انرژی است باید رسانه ملی پای کار آید وزارت نیرو هم به این موضوع توجه کند تا شاهد فرهنگ‌سازی در مصرف درست انرژی باشیم.

مصطفی طاهری یکی از نمایندگان زنجان هم با اشاره به اینکه مدیریت کمبود برق نسبت به دولت قبل خیلی بهتر شده است، ادامه داد که اما به هرحال ناترازی برق داریم که بیشتر آن مربوط به بخش صنعت و کشاورزی است.

حسین حق‌وردی نماینده مردم شهریار و ملارد هم با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو تاکید کرد که وزارت نیرو نسبت به کمبود آب شرب و آب کشاورزی در غرب استان تهران آنطور که باید جدی عمل نمی‌کند. اکنون تنها منبع تأمین آب در غرب استان تهران سفره‌های آب زیرزمینی هستند که به علت رهاسازی آب از سد امیرکبیر یعنی سد کرج اکنون دبی چاه‌های آب شرب و آب کشاورزی در این منطقه به شدت کاهش پیدا کرده است و حتی خشک شده است.

در ادامه بررسی نحوه مدیریت مصرف انرژی در فصل تابستان، عباس بیگدلی نمایندن تاکستان با تاکید بر اینکه توزیع انرژی در سطح ملی به صورت عادلانه نیست، افزود: ما چاه‌هایی داریم که صرفا یک نفر از آن استفاده می‌کند و چاه‌هایی داریم که باید نفرات متعددی از آن برداشت داشته باشد. در گذشته زیرساخت‌های لازم برای توسعه نیروگاه‌ها فراهم نشده است که امروز با مشکلات آن مواجه هستیم.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/266746

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.