در گفتگو با «نجوا خبر» مطرح شد؛

آرایش انتخاباتی در بازار ارز/ دلار ارزان می‌شود؟

آرایش انتخاباتی در بازار ارز/ دلار ارزان می‌شود؟
یک اقتصاددان با بیان اینکه تا زمان انتخابات ریاست جمهوری دلار در فاز انتظار به سر می برد تا مسیر واقعی خود را در پیش بگیرد، گفت: هم‌زمان با انتخابات ریاست‌جمهوری معامله‌گران دلار دست‌ به ‌عصا شده اند.

به گزارش نجوا خبر؛ بررسی بازار دلار در دو هفته اخیر حکایت از نوسان اندک قیمت دارد. البته درجا زدن قیمت دلار در دو هفته اخیر به عقیده کارشناسان، به دلیل آرایش بازار پیش از انتخابات ریاست جمهوری است.

نگاهی به این هفته اخیر نشان می‌دهد با نزدیک شدن به هشتم تیرماه و روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، حجم معاملات در بازار دلار و ارز کاهشی شده و دلار در حال بازی در دو کانال ۵۸ و ۵۹ هزار تومانی است. اما آیا این درجا زدن‌های دلار در هفته‌های آینده نیز ادامه دارد؟

سیگنال تأیید صلاحیت‌ها به بازار دلار

کامران ندری، اقتصاددان و استاد دانشگاه با اشاره به ریسک‌های سیاسی موثر بر فضای کشور به «نجوا خبر» گفت: هرچند خبر تأیید صلاحیت برخی کاندیداها می‌توانست در بازار دلار و ارز موثر بیفتد اما تأیید صلاحیت کاندیداها در جبهه‌های مختلف موجب کاهش جزئی قیمت دلار شد.

وی ادامه داد: با رقابت نامزدهای ریاست جمهوری و آغاز مناظرات، ریسک‌های سیاسی بازار بیشتر می‌شود؛ اما به دلیل‌ عدم قطعیت در نتیجه انتخابات، سطح معاملات در بازار ارز کاهش یافته و به تبع آن معامله‌گران دست به عصا می‌شوند و کمتر به خرید یا فروش می‌پردازند.

معامله گران دلار در لاک احتیاطی

این استاد دانشگاه در مورد پیش بینی قیمت دلار تا انتخابات ریاست جمهوری گفت: بسیاری از تحلیلگران معتقدند تا زمان مشخص شدن نتیجه انتخابات و انتخاب رئیس‌جمهور بازار در یک محدوده خاص است و نوسان قیمت‌ها جزئی خواهد بود.

ندری با اشاره به ریسک‌های سیاسی زیاد در روزهای پیش رو گفت: به‌دلیل وجود ریسک‌های سیاسی زیاد، معامله‌گران با احتیاط بیشتری به فعالیت خود ادامه خواهند داد. بنابراین معاملات به پایین‌ترین سطح خود می‌رسد.

عقب ماندگی قیمت اسکناس آمریکایی نسبت به تورم

این اقتصاددان با اشاره به رکود بازارهای موازی نیز گفت: بازار دلار و طلا جذابیت خود را نزد معامله‌گران از دست داده و بنابراین سرمایه‌گذاران بازار دلار و طلا را جذاب نمی‌بینند و ترجیح می‌دهند تا انتخابات هشتم تیرماه صبر کنند.

ندری افزود: به نظر می‌رسد دلار از تورم عقب مانده و حداقل ۱۰ هزار تومان عقب‌تر از تورم است.

وی در مورد جزئیات این مطلب گفت: معامله گران معتقدند در کوتاه‌مدت روند بازار ارز تحرکات محدودی دارد؛ اما در بلندمدت قیمت این اسکناس با تورم هم‌راستا می‌شود. البته این موضوع برای پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است.

سنت دلار در انتخابات گذشته ریاست جمهوری

ندری با ذکر یک مثال، روند قیمت دلار در انتخابات پیش رو را این گونه شرح داد: نرخ رشد اسکناس دلار در ۳ دوره انتخابات سال‌های ۱۳۸۴.۱۳۸۸ و ۱۳۹۶ در حالی کمتر از یک درصد بوده که تجربه انتخابات سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۲ کمی بیش از این رقم ثبت شده است.

وی می‌گوید: در این دوره‌ها هرچند شاهد افزایش ریسک‌های سیاسی بوده‌ایم اما معامله‌گران ترجیح داده‌اند در این دوره‌ها کمتر وارد بازار شوند و با احتیاط بیشتری به فعالیت خود ادامه داده‌اند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: با توجه رفتار ارز در هفته‌های اخیر و همچنین نزدیک شدن به روزهای انتخابات یعنی همان ۸ تیرماه، احتمال تداوم وضعیت باثبات در بازار ارز وجود دارد.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/266768

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.