در گفت‌وگو با نجوا خبر طرح شد؛

ساخت افسانه در مورد باندهای کودکان کار/ مسئولان به جز دستگیری کودکان چه برنامه‌ای دارند؟

ساخت افسانه در مورد باندهای کودکان کار/ مسئولان به جز دستگیری کودکان چه برنامه‌ای دارند؟
یک فعال حقوق کودکان کار و خیابان گفت: رویکرد در مسائل اجتماعی به طور خاص کودکان باید رویکرد اجتماعی باشد نه مبتنی بر نگاه های مهندسی، امنیتی و پلیسی و یا حتی نگاه نمایشی.

فرشید یزدانی، فعال حقوق کودک، با اشاره به روز جهانی مقابله با کار کودک درگفت‌وگو با خبرنگار نجوا خبر گفت: رویکرد در مسائل اجتماعی به طور عام و به طور خاص در کودکان کار باید مبتنی بر یک رویکرد اجتماعی باشد نه مبتنی بر نگاه مهندسی، امنیتی و پلیسی و یا نمایشی.

وی ادامه داد: نگاهی که شهرداری به این موضوع دارد و خیلی وقت‌ها بهزیستی نیز این گونه است درست نیست یعنی نگاه نمایشی بوده است و بحث‌شان این است که چهره شهر را از این کودکان پاک کنند. گویا قبول ندارند این موضوع یک مسئله اجتماعی است و یک سری از آدم‌ها در رنج هستند و خانواده مجبور است به خاطر درآمد کودکش را برای کار به خیابان بفرستد، نگاه آن‌ها این است که این بچه را حذف کنیم.

این فعال حقوق کودکان کار و خیابان گفت: این اقدام هیچ نتیجه‌ای تاکنون نداشته است. قبل از آن‌ها هم این اقدامات انجام شده است اما هیچ اتفاقی نیفتاده است قبل‌تر از آن هم همین اقدامات شده است اما هیچ اتفاقی نیفتاده است. یک بخشی از این مشکلات به این نگاه برمی‌گردد و بخش دیگری از آن به نگاه بروکراسی که در این زمینه وجود دارد. بودجه‌ای به صورت عام در این حوزه به مسئولان می‌دهند، درست هزینه نمی‌شود.

یزدانی تصریح کرد: از سوی دیگر در این حوزه بیشتر نگاه پلیسی و نمایش به جامعه است تا یک نگاه اجتماعی. نگاه تقلید گرایانه به این موضوع دارند و آن را به یک مسئله ساده تقلیل می‌دهند و به طور مثال می‌گویند که فردی در کودکی کودک کار بوده اما در حال حاضر وضعیت خوبی دارد. یک سری افسانه‌هایی در این زمینه ساخته شده است مانند اینکه کودکان کار درآمدهای کلان دارند و یا اینکه به صورت باندی عمل می‌کنند. درخصوص هیچ کدام از این موضوعات یک تحقیق جامع اتفاق نیفتاده است که مبتنی بر یک پژوهش مشخص از سوی یک نهاد مستقل باشد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که هیچ خانواده‌ای راضی نیست که کودکش در خیابان کار کند و آینده کودک از بین برود به دلیل اینکه امروز بتواند زندگی کند و این از ناچاری و از رنجی است که ناشی از فقر است و بخاطر زیستن‌شان مجبور هستند که کودکشان را به خیابان بفرستند تا کار کند. در مقابل باید ببینیم که سیاست‌گذاران چه برنامه جایگزینی برای این کودکان دارند بجز دستگیری.

این فعال حقوق کودک کار و خیابان درباره حضور کودکان اتباع در بین کودکان کار و خیابان گفت: کودک کودک است و باید مورد حمایت قرار بگیرد فرقی هم نمی‌کند کودک از کدام کشور است. اینکه کودک طبق چه شرایطی مجبور شده که به تبع خانواده به اینجا بیاید یک بحث دیگر است که باید مسئولان مربوطه به آن رسیدگی کنند. اما وقتی وارد این چرخه می‌شود نهاد حمایتی مکلف است که از کودک حمایت کند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/266844

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.