عباس علوی راد در گفتگو با نجوا خبر:

چالش‌های اقتصادی رئیس جمهور آینده/ «کنترل تورم» دشوار است

چالش‌های اقتصادی رئیس جمهور آینده/ «کنترل تورم» دشوار است
«ناترازی انرژی»، «بحران منابع طبیعی»، «کسری بودجه»، «بحران نظام بانکی»، «وضعیت بخش واقعی اقتصاد به‌ویژه در بنگاه‌ها» چالشهایی است که رئیس‌جمهور آینده به صورت جدی با آن مواجه است.

به گزارش خبرنگار نجوا خبر؛ عباس علوی راد، اقتصاددان به ۶ چالش مهم کشور در شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: «ناترازی انرژی»، «بحران منابع طبیعی»، «کسری بودجه»، «بحران نظام بانکی»، «وضعیت بخش واقعی اقتصاد به‌ویژه در بنگاه‌ها» چالشهایی است که رئیس‌جمهور آینده به صورت جدی با آن مواجه است.

مدارهای توسعه نیافتگی در اقتصاد ایران

این اقتصاددان با اشاره به یکی از مشکلات اصلی اقتصاد ایران گفت: زنده یاد دکتر حسین عظیمی آرانی از تئوریسین‌های توسعه اقتصادی در ایران در کتاب ماندگار خود «مدارهای توسعه نیافتگی در اقتصاد ایران» یکی از مشکلات اصلی را انعطاف‌پذیری بسیار بالای حدود و نحوه دخالت دولت‌ها در اقتصاد ایران می‌دانست.

علوی راد ادامه داد: این موضوع مشکلات زیادی را از سوی دولت‌های مستقر در سال‌های پس از جنگ تحمیلی به اقتصاد ایران تحمیل کرده است. یکی از مهم‌ترین مصادیق آن به بیراهه بردن سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، رانده شدن بخش زیادی از مردم از فعالیت‌های اقتصادی و ظهور سازه‌های نوظهور کاملا مخربی به نام خصولتی‌ها در متن اقتصاد ایران شده است.

نگاه رئیس دولت چهاردهم به سایر قوا

این اقتصاددان با اشاره به لزوم دقت نظر در انتخاب رئیس‌جمهور چهاردهم گفت: اگر ساختار انعطاف‌پذیری بسیاری بالای حدود و نحوه دخالت دولت‌ها در اقتصاد ایران را به عنوان یک فکت و مستندهای کارکردهای غلط دولت‌ها قبول کنیم آنگاه لازم است برای انتخاب رئیس‌جمهور دوره چهاردهم دقت نظر خاصی داشته باشیم.

علوی راد افزود: رئیس‌جمهوری که بخواهد در این ساختار بسیار انعطاف‌پذیر حدود و نحوه دخالت دولت در اقتصاد ایران کارکرد موفق‌تری داشته باشد لازم است حداقل این دو ویژگی مهم را داشته باشد: یک؛ مدیری مقتدر و آشنا به پیچیدگی‌های انعطاف‌پذیری حدود و نحوه دخالت دولت در اقتصاد ایران در درون دستگاه‌های اجرایی باشد. دو: قابلیت و توانایی بالایی در همسو کردن سایر قوا مانند قوه مقننه و نهادهای درون حاکمیت در مراقبت کارکرد دولت خود درون ساختار انعطاف‌پذیر حدود و نحوه دخالت در اقتصاد ایران داشته باشد.

مسیر دشوار دولت آینده در کنترل تورم

این اقتصاددان با بیان اینکه اکثریت اقتصاددانان ایران اتفاق نظر دارند که رفاه مردم ایران در دهه ۱۳۹۰ از دو جبهه به شدت آسیب دیده است، این دو جبهه را این گونه شرح داد: ۱. کاهش درآمد سرانه واقعی؛ ۲. فراتر رفتن قابل ملاحظه نرخ تورم از میانگین بلندمدت آن.

وی خاطرنشان کرد: من یک معلم اقتصاد دانشگاه هستم و صداقت معلمی من حکم می‌کند بگویم بده - بستان (trade - off) میان کنترل تورم و افزایش رشد اقتصادی ایران در چهار سال پیش رو بسیار دشوار خواهد بود.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/266962

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب