دریاچه بزنگان زنده شد؟

دریاچه بزنگان زنده شد؟
مدیر کل محافظت از محیط زیست خراسان رضوی گفت : سال گذشته به دلیل بارش های کم، دریاچه بزنگان به طور کامل خشک شد ولی در سال جاری به دلیل افزایش بارندگی ها و اقدامات اجرایی از جمله بهسازی کانال های انتقال آب این دریاچه دوباره زنده شد.

به گزارش نجوا خبر، اله پور مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداو سیما، درباره عوامل احیای دریاچه بزنگان به بارش های مطلوب فصل بهار اشاره کرد و گفت:علاوه پیگیری های سازمان حفاظت محیط زیست و تالاب‌ها برای بهسازی کانال های آب و هدایت جریان های فصلی به سمت دریاچه، بارش های مناسب بهاری موجب شد این دریاچه دوباره جان بگیرد و در حال حاضر از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

وی افزود:دریاچه بزنگان از سه چشمه اصلی داخل سطح تالاب آبگیری می‌شود و عمده جریان آبی این دریاچه از جریان های سطحی تأمین می‌شود.

اله پور در ادامه به اقدامات انجام شده برای نجات جان دریاچه بزنگان و بالا بردن سطح آب این دریاچه اشاره کرد و گفت:سازمان حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی تلاش کردبا تأمین آب دریاچه،بهسازی کف کانال،تکمیل حوزه محیط بانی و اشل گذاری به احیای این دریاچه کمک کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی شروع فصل تابستان و افزایش دما را عاملی برای تبخیر آب دریاچه عنوان و اظهار امیدواری کرد: بر اساس آخرین اشل گذاری سطح آب دریاچه بزنگان حدود ۱۰۲ سانتی متر است و از کل سطح ۴۴ هکتاری سطح دریاچه حدود ۲۸ هکتار آبدار شده است امیدواریم این دریاچه تا پایان فصل تابستان حداقل ۲۰ هکتار از منابع آبی خود را حفظ کند.

وی در ادامه گفت: با احیای این دریاچه در حال حاضر گونه های مهاجر پرندگان با استفاده از بستر این دریاچه در حال تابستان گذرانی در این منطقه هستند.هنچنین گونه های گیاهی و نیزارهای اطراف دریاچه بزنگان در وضعیت مطلوبی قرار دارند.

اله پور درپایان به موقعیت برتر دریاچه بزنگان اشاره کردو گفت:دریاچه "بزنگان" بزرگترین دریاچه طبیعی استان خراسان رضوی که یک اثر ملی محسوب می‌شود و عروس دریاچه های ایران نام گرفته است.این دریاچه در ۸۰ کیلومتری شهرستان سرخس و در جنوب رشته‌کوه‌های هزار مسجد قرار دارد. در فصول مختلف سال، دریاچه بزنگان محل تجمع پرندگان مهاجر و همچنین محل پرورش ماهی قزل آلا می‌باشد. این دریاچه به دلیل ویژگی های خاص خود، دارای اهمیت علمی و تحقیقاتی بالایی است. دریاچه بزنگان همه ساله در پاییز و زمستان و نیز اوایل بهار، زیستگاه فوق‌العاده‌ای جهت گذراندن فصل سرمای پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی می‌باشد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/267175

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.