در سال تحصیلی جدید کمبود ۱۷۶ هزار معلم وجود دارد/ میزان تحقق سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش را نمی‌دانیم

در سال تحصیلی جدید کمبود ۱۷۶ هزار معلم وجود دارد/ میزان تحقق سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش را نمی‌دانیم
جلسه علنی امروز (یکشنبه) دهم تیر ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر آموزش و پرورش و به منظور بررسی تدابیر تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ برگزار شد.

به گزارش نجواخبر،‌ جلسه علنی مجلس به ریاست حمیدرضا حاجی بابایی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد و بررسی گزارش وزیر آموزش و پرورش در خصوص اتخاذ تدابیر لازم برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

رضامراد صحرایی با حضور در صحن علنی مجلس در جریان بررسی تدابیر اتخاذ شده برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ تاکید کرد: میزان بازنشستگی در وزارت آموزش و پرورش از میزان جذب نیرو پیشی گرفته است و از سوی دیگر بودجه این وزارتخانه در یک دهه اخیر کمتر و کمتر شده است.

وزیر آموزش و پرورش همچنین خاطر نشان کرد: حقوق معلمان با اجرای رتبه‌بندی ۲۶ درصد رشد پیدا کرده است البته حق معلمان بیش از این می‌باشد.

در ادامه بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه مجموع مطالبات فرهنگیان به بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد، یادآوری کرد: در سال تحصیلی جدید کمبود ۱۷۶ هزار معلم وجود دارد علاوه بر آن پیش‌بینی می‌شود حدود ۷۲ هزار معلم تا مهر ۱۴۰۳ بازنشسته شده و این امر تأمین نیروی انسانی را برای وزارت آموزش و پرورش سخت‌تر خواهد کرد.

همچنین تعدادی از نمایندگان به بیان نکاتی درباره وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان و معیشتی معلمان پرداخته و خواستار بهبود آن شدند.

تعداد دیگری از نمایندگان با انتقاد از وضعیت مدارس غیرانتفاعی و عدم توجه به مدارس دولتی، تاکید کردند که باید مشکل کمبود معلمان رفع شده و به وضعیت معیشتی فرهنگیان توجه شود.

پس از استماع و توضیحات وزیر آموزش و پرورش،‌ حمید رضا حاجی بابابی بیان کرد: میثاق ملی ما سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است این سند تحول بنیادین است که تمام آنچه که باید در آموزش و پرورش اتفاق بیفتد را براساس مبانی قرآنی و اسلامی و روش‌های بین‌المللی در بر می‌گیرد. اکنون ما میزان تحقق سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش را نمی‌دانیم. لازم است یک سنجه‌ای صورت بگیرد تا ما بدانیم چه میزان سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش تحقق پیدا کرده است.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از توضیحات خود به نمایندگان گفت: سندی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کردیم تا تربیت معلم را مورد توجه جدی قرار دهد. برای اصلاح تمام امور کشور راهی جز اصلاح معلمان نداریم. دانشگاه فرهنگیان برای تمام کشور است نه بخش خاصی. مدارس سمپاد اصلاح شده است و برای آن یک برنامه دقیق در نظر گرفته‌ایم. سازمان تربیت کودک استقرار پیدا کرده است و آیین نامه آن در حال تدوین است. کاستی‌های موجود در آموزش و پرورش برای حال حاضر نیست بلکه ماحصل سال‌های گذشته است. در رتبه‌بندی هیچ چیزی مطابق قانون جا نمانده است. معلمین فعلی باید ضریب اشتغال مثبتشان با اصلاح حق التدریس افزایش پیدا کند.

بعد از گزارش وزیر، علی نیکزاد گفت: در موضوع مربوط به حوزه آموزش و پرورش تنها از مباحثی همچون حقوق، فضای فیزیکی و ساختمان صحبت می‌شود حال اینکه باید به سمت تحول در آموزش و پرورش و عدالت آموزشی و تحول در متون آموزشی و فرایند یاددهی و یادگیری و همچنین تقویت معاونت پرورشی حرکت کرد.

در ابتدای جلسه علنی امروز هم نایب رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود ضمن قدردانی از حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رأی تاکید کرد: ملت بزرگ ایران روز جمعه آینده آزمون بزرگ دیگری پیش‌رو دارند و یک بار دیگر حضور مردم مؤلفه‌ای مهم برای اقتدار ملی به شمار می‌رود.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/267179

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.