«نجوا خبر» گزارش می‌دهد؛

سریال قطعی برق در سال‌های اخیر/ فولادی‌ها چقدر متضرر می‌شوند؟

سریال قطعی برق در سال‌های اخیر/ فولادی‌ها چقدر متضرر می‌شوند؟
قطعی برق که چند سالی است گریبان صنعت و تولیدکنندگان را گرفته است گویا به صورت رویه‌ای ثابت درآمده و باید هر ساله در تابستان به خصوص در شهرک‌های صنعتی شاهد قطعی برق باشیم که این امر باعث گلایه‌مندی مردم و تولیدکنندگان شده است.

به گزارش خبرنگار نجوا خبر، قطعی برق که چندسالی است گریبان صنعت و تولیدکنندگان را گرفته، گویا به صورت رویه‌ای ثابت درآمده و باید هر ساله در تابستان در شهرک‌های صنعتی شاهد قطعی برق باشیم.
علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار نجواخبر با بیان اینکه ما کمبود برق نداریم، گفت: تنها در ساعات پیک مصرف کمبود مشاهده می‌شود که با تقسیم صحیح الگوی مصرف می‌توان این موضوع را مدیریت کرد.
وی افزود: مردم باید زمان استفاده از وسایل یا شارژ دستگاه‌های برقی را در زمان‌هایی که پیک‌ مصرف نیست قرار دهند تا در اوقات اوج مصرف دیگر مشکل برق خودنمایی نکند.

اگر قطع برق امسال هم ادامه داشته باشد بالغ بر یک میلیارد دلار ضرر در فولاد خوزستان در سه سال اخیر اتفاق افتاده است.

با توجه به اینکه مشکل برق بیشترین ضربه را به صنایع و صنعتگران وارد می‌کند با کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد فولاد در اینباره به گفت‌وگو نشستیم.
او با بیان اینکه قطعی برق واحدهای صنعتی و تولیدی که در سه سال اخیر به طور مرتب رخ داده، گفت: قطعی برق به خودی خود باعث کاهش تولید می‌شود .
وی افزود: طبق اعلام فولاد خوزستان اگر قطع برق امسال هم ادامه داشته باشد بالغ بر یک میلیارد دلار ضرر در فولاد خوزستان در سه سال اخیر اتفاق افتاده است.

عدم توانایی صادرات فولاد تولیدی
این کارشناس صنعت فولاد گفت: در نهم اسفند پارسال بخش‌نامه‌ای وزارت صمت تصویب کرد که براساس آن تولیدکنندگان زنجیره فولاد باید تمام ارز صادراتی خود را وارد سامانه نیمایی کرده و امکان فروش مستقیم آن به واردکنندگان به صورت مستقیم امکانپذیر نیست.
جعفری طهرانی در ادامه گفت: طبیعتا وضعیت ساخت‌وساز در کشور زیاد مناسب نیست. به فرض اگر قطع برق هم وجود نداشته باشد و تمامی شرکت‌های تولیدکننده فولاد با اکثر ظرفیت تولید کنند باز فولاد مازاد بر نیاز وجود دارد که بخش‌نامه جدید وزارت صمت باعث کاهش صادرات این فولاد مازاد می‌شود.
او تاکید کرد: اگر این میزان تولید فولاد مصرف یا صادر نشود در نتیجه باعث کاهش تولید شده و خود به خود جایگاه ایران در رتبه دهم تولید فولاد جهان که چند سال است این رتبه را حفظ کرده در خطر قرار خواهد گرفت.
لزوم ارائه راه حل برای تأمین برق
کارشناس فولادی گفت: این موضوع از موارد مهمی است که دولت باید سریعتر موضوع ارز نیمایی را مشخص کند سپس دولت چهاردهم باید یک راه حل منطقی برای تأمین برق صنایع فولادی کشور در تابستان که این کسری وجود دارد پیدا کند..
جعفری طهرانی در ادامه اشاره کرد: بسیاری از فولادسازان و معدن‌کاران ‌بزرگ در طول چند سال گذشته نیروگاه اختصاصی ایجاد کرده‌اند و طبق بخش‌نامه موظف به ورود برق تولیدی خود به شبکه در پیک مصرف برق بوده‌اند اما باید به این شکل باشد که ابتدا برق مصرفی خودشان را تأمین کنند.
وی تاکید کرد: این امر باعث می‌شود که علاقه‌مندی فولادی‌ها و معدنی‌های بزرگ برای تأسیس نیروگاه اختصاصی کاهش پیدا کند و اگر این موضوع می‌توانست مدیریت شود طبیعتا اکثر شرکت‌ها اقدام به تأسیس نیروگاه‌های اختصاصی به ویژه نیروگاه‌های غیر فسیلی که در کشورهای جهان و منطقه حاشیه خلیج فارس به وفور انجام شده است می‌کردند.

تحلیلگر فولاد کشور با بیان اینکه به عقیده من باید تمهیدات و امتیازاتی به شرکت‌هایی که نیروگاه اختصاصی تأسیس می‌کنند اعطا شود، گفت: باید علاقه‌مندی ایجاد شود و گرنه روند کاهش تولید برق سال به سال شدیدتر می‌شود و تأثیر بدتری روی صنایع زنجیره فولاد و معدنی وارد می‌کند.
وی افزود: اگر قرار باشد وزارت نیرو با توجه به محدودیت‌های تولید برق نسبت به صادرات برق اقدام کند باعث متضرر شدن بیشتر صنایع خواهد شد. امیدوار هستم که دولت چهاردهم به یک راه حل اساسی در این زمینه برسد و کمک کند تا این وضعیت برای تابستان آینده کنترل شود
خسارات سنگین قطعی برق
کارشناس صنایع فولادی گفت: قطعی برق خسارات سنگینی را به صنایع وارد کرده به عنوان نمونه فولاد خوزستان اعلام کرده که مبلغ ۸۰۰ میلیون دلار ضرر و زیان به علت قطعی برق سال‌های گذشته متحمل شده است که اگر سال حاضر را نیز به آن اضافه کنیم بالغ بر یک میلیارد دلار خواهد شد.
او در ادامه اشاره کرد: طبیعتا اگر صنایع و شرکت‌های بزرگ و معدنی نیز آمارها و اطلاعات خود را اعلام کنند به اعداد بسیار بزرگی خواهیم رسید؛ این اعداد نشان‌دهنده این است که قطعی برق چقدر می‌تواند اثرگذار و مهم باشد و همچنین اثر سوء بر تولید کشور بگذارد.

اگر همین امروز هم راهکار مناسبی پیدا کنیم حداقل تابستان دو سال آینده می‌توانیم امید به جبران کسری برق در کشور داشته باشیم

آنطور که کارشناسان عقیده دارند مسئله قطعی برق موضوعی نیست که بتوان به راحتی از آن عبور کرد، چرا که اگر همین امروز هم راهکار مناسبی پیدا کنیم حداقل تابستان دو سال آینده می‌توانیم امید به جبران کسری برق در کشور و به خصوص صنایع داشته باشیم؛ متأسفانه مشکل کمبود و قطعی برق به صورت سریالی هر سال تکرار می‌شود و امسال نیز وارد سومین سال این چالش شده‌ایم.

گزارش: مرجان شرف

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/267188

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.