آلبوم خاطرات: هنرمندان و نویسندگانی که سال ۱۴۰۱ از دنیا رفتند

آلبوم خاطرات: هنرمندان و نویسندگانی که سال ۱۴۰۱ از دنیا رفتند
سال 1401 به پایان رسید و مانند هر سال دیگر افراد بسیاری از بین ما رفتند. همچنین تعدادی از هنرمندان نام‌آشنایی را نیز که با آنها خاطره‌های زیادی در ذهن خود داریم در عرصه‌های مختلفی همچون دوبله، بازیگری، موسیقی و ... از دست دادیم.

به گزارش نجواخبر؛ در سالی که گذشت هنرمندانی در عرصه‌هایی مانند؛ بازیگری، کارگردانی، گویندگی، نوازندگی و ... به دلایل مختلفی همچون کهولت سن، بیماری، تصادف و ... از میان ما رفتند. از خداوند منان برای بازماندگان این عزیزان سفر کرده صبر و برای تمام مردم ایران، جهان و همچنین جامعه هنری، سلامتی و آرامش را خواستاریم.

در این گزارش به اسامی، زمان فوت، معرفی حرفه و بخشی از فعالیت‌های ایشان می‌پردازیم.

مهرنوش شریعتی (1 فروردین)

مهرنوش شریعتی

مهرنوش شریعتی که تجربه ۲۰ سال فعالیت حرفه‌ای در زمینه بازی‌دهندگی، صداپیشگی و کارگردانی نمایش عروسکی و همچنین سابقه اجراهای عروسکی در فرانسه، یونان، تونس، ترکیه، صربستان، لهستان، بلغارستان و… را در کارنامه کاری داشت در 43 سالگی درگذشت.

این هنرمند بر اثر عوارض ناشی از ابتلاء به کرونا روز دوشنبه یکم فروردین ۱۴۰۱ چشم از دنیا فرو بست.

علی برجسته (3 فروردین)

علی برجسته

علی برجسته بازیگر، تهیه کننده و مدیر تولید سینمای ایران و از هنرمندان قدیمی سینما و تلویزیون، سوم فروردین ۱۴۰۱ در ۷۸ سالگی دار فانی را وداع گفت.

مرحوم برجسته در شمار زیادی از فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی مانند شور عشق، غریبانه، از گل شب بو، ضربه آخر، تبعیدی‌ها و ... ایفای نقش کرده بود.

رضا براهنی (5 فروردین)

رضا براهنی

رضا براهنی، شاعر، نویسنده و منتقد ادبی در ۸۶ سالگی در کانادا از دنیا رفت.

خبر درگذشت این هنرمند را اکتای براهنی، کارگردان سینما و فرزند رضا براهنی در صفحه شخصی خود اینگونه اعلام کرد: «به تاریخ پنجم فروردین‌ماه هزار و چهارصد و یک؛ پدرم رضا براهنی جهان را ترک و به دیدار آفتاب شتاب کرد.»

محمدزمان گلدسته (23 فروردین)

محمدزمان گلدسته

محمدزمان گلدسته، شاعر آیینی و سراینده قطعات صادق آهنگران در 47 سالگی، روز 23 فروردین در جاده رودهن و بومهن تصادف کرد و خودروی وی آتش گرفت. چهارشنبه ۲۴ فروردین‌ماه جسد وی شناسایی شد.

او در وصف امام حسین (ع) اشعار زیادی سروده است. گلدسته از سال ١٣٧٥ به عنوان شاعر اهل بیت (ع) به سرودن شعر پرداخت و در جشنواره‌های مختلف به عنوان نفر برگزیده انتخاب شد.

شهلا ناظریان (4 اردیبهشت)

شهلا ناظریان

شهلا ناظریان از پیشکسوتان عرصه دوبله و همسر مرحوم حسین عرفانی (دیگر دوبلور فقیدکشورمان) شامگاه یکشنبه 4 اردیبهشت ماه در 74 سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت.

حسین ملاقاسمی (5 اردیبهشت)

حسین ملاقاسمی

حسین ملاقاسمی (ابراهیمیان) سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی و دارنده مدال نقره جهان در سال ۱۹۵۷ و بازیگر سابق سینما 5 اردیبهشت 1401 درگذشت. وی به دلیل بیماری سرطان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی در آمستردام هلند بستری شده بود و در ۹۰ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

محمدعلی اسلامی ندوشن (5 اردیبهشت)

حضور دکتر محمد علی اسلامی ندوشن در سه شنبه های شعر نیاوران

محمدعلی اسلامی ندوشن، نویسنده و چهره فرهنگی پیشکسوت در ۹۷ سالگی در کانادا از دنیا رفت.

خبر فوت این فقید پنجم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ اعلام شده است.

برخی از کتاب‌های محمدعلی اسلامی ندوشن عبارت‌اند از: «ماجرای‌ پایان‌ناپذیر حافظ»، «چهار سخنگوی‌ وجدان‌ ایران»، «تأمّل‌ در حافظ»، «زندگی‌ و مرگ‌ پهلوانان‌ در شاهنامه»، «داستان‌ داستان‌ها»، «سرو سایه‌فکن»، «ایران‌ و جهان‌ از نگاه‌ شاهنامه»، «نامه‌ نامور»، «ایران را از یاد نبریم» و ... .

نادر طالب زاده (9 اردیبهشت)

نادر طالب زاده

«نادر طالب زاده» مجری و برنامه‌ساز با سابقه تلویزیون در ۶۹ سالگی در یکی از بیمارستان‌های تهران روز 9 اردیبهشت ماه 1401 درگذشت.

طالب‌زاده متولد ۱۳۳۲ در تهران، مستندساز، تهیه‌کننده و مجری تلویزیون و بازیگر و کارگردان سینما است.

مریم کاظم زاده (3 خرداد)

مریم کاظم زاده

مریم کاظم‌زاده، خبرنگار و عکاس جنگ و همسر شهید اصغر وصالی 3 خرداد 1401 در ۶۵ سالگی درگذشت. پیکر این عکاس فقید، فردای آن روز ۴ خرداد در قطعه ۱۰۳ بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

مهدی صباغی (12 خرداد)

مهدی صباغی

مهدی صباغی بازیگر مشهدی و پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون 12 خرداد 1401 در 71 سالگی درگذشت.

از آثار وی می‌توان به بازی در فیلمهای سینمایی گریز از شهر، گردو، بازگشت قهرمان، گرگ‌های گرسنه، صورتی، گل یخ،، راننده تاکسی، زنان ونوسی مردان مریخی، آسمان هشتم، مرز خوشبختی و ایفای نقش در مجموعه‌های تلویزیونی سال‌های دور از خانه، سلام، دفترخانه شماره ۱۳، راه بی پایان، پلیس جوان، خانواده حمزه‌علی خان، کمند خاطرات و عقیق اشاره کرد.

افسانه محمدی (19 خرداد)

افسانه محمدی

افسانه محمدی متولد ۲۲ اسفند ماه ۱۳۳۹ بازیگر، نویسنده و مترجم و گوینده رادیو نمایش، روز ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۶۲ سالگی پس از تحمل یک دوره‌ بیماری، درگذشت. گویندگی در رادیو و بازی در چندین نمایش رادیویی در رادیو نمایش و گویندگی کتاب های صوتی از جمله سوابق و آثار هنری این بانوی گرانقدر است.

حسن ذوالقاری (18 تیر)

حسن ذوالفقاری

حسن ذوالفقاری در ۵۶ سالگی بر اثر سکته قلبی از دنیا رفت. او استاد زبان و ادبیات فارسی، نویسنده و پژوهشگر ادبی متولد ۱۳۴۵ در دامغان بود. ذوالفقاری در آخرین سال‌های عمر خود از استادان اعزامی وزارت علوم به کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پکن چین بود.

روح الله مفیدی (24 تیر)

روح الله مفیدی

روح الله مفیدی هنرمند سینما و تلویزیون جمعه، ۲۴ تیر ماه ۱۴۰۱ بر اثر بیماری سرطان، در 93 سالگی دار فانی را وداع گفت. سریال‌های تلویزیونی «آینه عبرت»، «هتل»، «عملیات ۱۲۵ سری اول» و نیز فیلم‌های سینمایی «پاییزان»، «سرحد»، «شب روباه» و «یه حبه قند» از جمله آثاری هستند مرحوم مفیدی ایفای نقش کرده بود.

اسماعیل شنگله (24 تیر)

اسماعیل شنگله

اسماعیل شنگله کارگردان، بازیگر، مترجم و از اساتید برجسته بازیگری در دانشکده هنرهای دراماتیک 24 تیر 1401 بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

مرحوم شنگله متولد ۱۳ خرداد ۱۳۱۵ در تهران بود و در طول سال‌های فعالیتش در آثاری چون «دایره مینا»، «آبی»، «سام و نرگس»، «گاهی به آسمان نگاه کن»، «سگ کشی» و «پارتی» ایفای نقش کرده بود.

سیاوش نوپور (26 تیر)

سیاوش نورپور

سیاوش نورپور نوازنده تار، سه تار، تنبور و آهنگسازموسیقی ایرانی و محلی کرمانشاهی در 73 سالگی روز 26 تیر 1401 دار فانی را وداع گفت.

وی یکی از اعضای گروه تنبور «شمس» بود که این گروه به سرپرستی استاد کیخسرو پورناظری و حضور استاد زنده‌نام سیدخلیل عالی‌نژاد و استاد علی اکبری در سال ۱۳۵۹ شکل گرفت.

حبیب‌الله صادقی (5 مرداد)

حبیب الله صادقی

حبیب‌الله صادقی، هنرمند پیشکسوت در عرصه هنرهای تجسمی پنجم مرداد ماه در 65 سالگی به دلیل عارضه‌ی قلبی دار فانی را وداع گفت.

حبیب الله صادقی هنرمند عرصه هنرهای تجسمی بود که از هشت سالگی کار نقاشی را آغاز کرده بود. این هنرمند در حوزه‌های کاریکاتور و گرافیک نیز فعال بود.

امیر اشرف آریان پور (6 مرداد)

امیراشرف آریانپور

امیر اشرف آریان پور موسیقیدان و پژوهشگر پیشکسوت 6 مرداد 1401 به علت ایست قلبی جان به جان آفرین تسلیم کرد. امیراشرف آریان پور کاشانی متولد ۱۳۰۷ از فارغ التحصیلان هنرستان موسیقی ملی و دارای دکترای موزیکولوژی بود.

شاهین بازیل (15 مرداد)

شاهین بازیل

شاهین (شاهیک) بازیل نویسنده و مترجم ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۱ به دلیل ابتلا به سرطان دار فانی را وداع گفت. ازجمله کتاب‌های این مترجم می‌توان به «در زمان ما» نوشته ارنست همینگوی در نشر افق و «اردوگاه سرخپوستان» نوشته ارنست همینگوی اشاره کرد.

امیرهوشنگ ابتهاج (19 مرداد)

هوشنگ ابتهاج

هوشنگ ابتهاج، شاعرِ نامدار ایرانی بامداد 19 مرداد 1401 درگذشت. ابتهاج متولد ۱۳۰۶ شمسی در رشت بود. «سراب»، «سیاه‌مشق»، «تا صبح شب یلدا»، «یادگار خون سرو» و «تاسیان» از جمله آثار او هستند.

ابراهیم قنبری مهر (21 مرداد)

ابراهیم قنبری مهر

ابراهیم قنبری‌مهر از پیشکسوتان سازسازی موسیقی ایران 21 مرداد 1401 به دلیل عارضه ریوی درگذشت. بیشتر اهالی موسیقی سازهای ساخته شده به دست او را از بهترین و با کیفیت‌ترین سازها می‌دانند.

منوچهر انصاری (21 مرداد)

منوچهر انصاری

منوچهر انصاری موسیقیدان و نوازنده پیشکسوت ویلن جمعه ۲1 مرداد در ۷۶ سالگی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت.

وی سال ۱۳۳۸ با تشویق پدر و دایی خود وارد هنرستان موسیقی شد. پس از ورود به هنرستان فراگیری ویلن را نزد والودیا تارخانیان آغاز کرد. در ادامه تا مرحله دریافت دیپلم تحت تعلیم حشمت سنجری و پس از آن تا دریافت لیسانس از کلاس‌های سرژ خوتسیف بهره برد.

عباس منتجم شیرازی (23 مرداد)

عباس منتجم شیرازی

عباس منتجم شیرازی، بازیگر، تهیه کننده و خواننده سینمای ایران که در دهه ۱۳۴۰ با خواندن ترانه‌های فکاهی و محلی معروف شد و در چند فیلم به ایفای نقش پرداخت، روز 23 مرداد 1401 در اصفهان درگذشت.

میرحسن ارژنگ‌نژاد (25 مرداد)

میرحسین ارژنگ نژاد

استاد میرحسن ارژنگ‌نژاد 25 مرداد 1401 در 101 درگذشت. بعضی از آثار او تندیس ۱۲ تن از بزرگان ایرانی مانند اشک اول، نادر شاه افشار، یعقوب لیث صفاری و …) در پارک ملت مشهد، نیم‌تنه یپرم‌خان در موزه کلیسای ارامنه در جلفای اصفهان و... می‌باشند.

بابک برزویه (25 مرداد)

بابک برزویه

بابک برزویه، هنرمند عکاس در حوزه عکاسی مطبوعاتی و سینما سه‌شنبه ۲۵ مرداد 1401 از دنیا رفت.

او از عکاسانی بود که نه تنها در حوزه سینما بلکه در حوزه عکاسی مطبوعاتی و همکاری با رسانه‌های مختلف از جمله خبرگزاری‌ها کارنامه پُر باری دارد.

کیومرث عباسی (28 مرداد)

کیومرث عباسی

کیومرث عباسی قصری، شاعر پیشکسوت در ۸۱ سالگی از دنیا رفت. کیومرث عباسی قصری به علت کهولت سن و البته بیماری که مدتی بود به آن دچار بود و رسانه‌ای نشده بود، جان خود را از دست داد.

شعرهای او در جزوات دو سالۀ انجمن ادبی کرمانشاه و کتاب‌های «غزل در قلمرو شعر معاصر»، «باغ ابریشم»، «باغ هزار ابریشم» و برخی روزنامه‌ها و مجلات چاپ شده است.

مهین افشان پور (31 مرداد)

مهین افشار پور

مهین افشان‌پور هنرمند پیشکسوت نگارگری ۳۱ مرداد ماه 1401 پس از سال‌ها مبارزه با بیماری در 81 سالگی درگذشت. وی از هنرمندان نام‌آشنا و پیشکسوت نگارگری بود که یونسکو به او لقب گنجینه زنده بشری داده بود.

منوچهر اسماعیلی (31 مرداد)

منوچهر اسماعیلی

منوچهر اسماعیلی دوبلور مطرح و مرد هزار صدای ایران ۳۱ مرداد 1401 بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت. او به صحبت کردن به جای چند شخصیت در یک فیلم با صداهای متنوع و تیپ‌گویی (صحبت با صداهای مختلف) شهرت دارد. در فیلم هزاردستان به کارگردانی علی حاتمی، اسماعیلی به جای شعبان (محمدعلی کشاورز)، به جای رضا تفنگچی (جمشید مشایخی) و هزاردستان (عزت‌الله انتظامی) و جمشید لایق صحبت کرد.

منوچهر صادق‌پور (21 شهریور)

منوچهر صادقپور

منوچهر صادق‌پور تهیه‌کننده، کارگردان و بازیگر قدیمی سینما 21 شهریور 1401 در ۸۶ سالگی بر اثر عوارض کهولت سن از دنیا رفت. منوچهر صادق‌پور در کنار برادرش (ایرج صادق‌پور) و پدرش مرتضی آقا محمد قلی مقدس معروف به صادق‌پور به خاک سپرده شد.

اصغر یوسفی‌نژاد (22 شهریور)

اصغر یوسفی نژاد

اصغر یوسفی نژاد نویسنده، کارگردان و منتقد سینما ۲۲ شهریور ماه بر اثر سکته مغزی درگذشت.

این هنرمند در کارنامه خود سال‌ها نقد و تحلیل سینما در مجله فیلم را داشت و سپس وارد فیلم‌نامه نویسی و کارگردانی شد که حاصل آن ساخت فیلم های ائو و عروسک بود.

یدالله رویایی (23 شهریور)

یدالله رویایی

یدالله رویایی، مشهور به «رویا»، زاده ۱۷ اردیبهشت ۱۳۱۱ در دامغان بود که روز 23 شهریور ماه چشم از جهان فرو بست. از آثار او می‌توان به «برجاده‌های تهی»، «شعرهای دریایی»، «دلتنگی‌ها»، «از دوستت دارم»، «لب‌ریخته‌ها»، «هفتاد سنگ قبر»، «منِ گذشته»، «درجست‌وجوی آن لغتِ تنها»، «هلاکت عقل به وقت اندیشیدن»، «از سکوی سرخ، یا «مسائل شعر»، «عبارت از چیست؟» و «چهره پنهان حرف» نام برد.

جلال مقامی (5 آبان)

مصاحبه جلال مقامی در موزه سینما

جلال مقامی هنرمند، دوبلور و‌ مجری پیشکسوت پنجم آبان ماه ۱۴۰۱ به دلیل کهولت سن درگذشت. جلال مقامی را عموم مخاطبان به واسطه برنامه دیدنی‌ها به خاطر می‌آورند. با صدایی گرم که خاطرات بسیاری را برای ایرانی‌ها رقم زده است.

امین تارخ (2 مهر)

امین تارخ

امین تارخ متولد 21 مردادماه سال 1332 در شیراز میباشد او علاوه بر بازیگری مدرس رشته بازیگری است. از معروفترین نقشهایی که وی ایفا نموده نقش اول در مجموعه تلویزیونی ابن سینا است.

امین تارخ در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ به علت بیماری قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار می‌گیرد و متأسفانه بعد از گذشت چند روز از بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان، این بازیگر نام‌آشنا دوم مهر ۱۴۰۱ فوت می‌کند.

آرش عاشوری نیا (6 مهر)

آرش عاشوری‌نیا

عاشوری‌نیا متولد ۱۳۵۹ در تهران بود و فعالیت‌های‌ حرفه‌ای خود را با ورود به حوزه‌ی عکاسی صنعتی و تبلیغاتی در سال ۱۳۷۹ آغاز کرد.‌ عکس‌های او از رویدادهای سیاسی و اجتماعی ایران در دهه ۸۰ در حافظه تصویری ایرانیان باقی مانده است. عاشوری‌نیا روز 6 مهرماه به دلیل سانحه برق‌گرفتگی درگذشت.

ارشیا خلیلیان (7 مهر)

ارشیا خلیلیان

ارشیا خلیلیان پسر نسرین مقانلو متولد ۱۸ شهریور ۱۳۷۵ در آمریکا بود که به همراه برادرش آرین و پدرش در شهر دالاس آمریکا زندگی می‌کرد اما برای دیدار با مادر چندی قبل به ایران بازگشت و چند روز پیش به علت عارضه مغزی در گذشت.

پسر جوان نسرین مقانلو تجربه بازیگری و آهنگسازی نیز داشت و در فیلم موچه خوار برای اولین بار با مادرش همکاری نمود.

اسفندیار قره باغی (17 آذر)

اسفندیار قره باغی

اسفندیار قره‌باغی مشهور به «صدای انقلاب» در 79 سالگی به دلیل بیماری در تبریز دار فانی را وداع گفت.

استاد قره باغی در دوران پس از انقلاب، در سازمان صدا و سیما با واحد موسیقی این سازمان همکاری کرد و در زمینه سرودسازی به ویژه سرودهای دفاع مقدّس فعال شد و از جمله اساتید تأثیرگذار در عرصه موسیقی انقلاب بود.

داود جعفری امید (20 آذر)

داود جعفری امید

داود جعفری امید موسیقیدان و نوازنده‌ پیشکسوت ویلنسل در ۹۳ سالگی روز 20 آذر 1401 دار فانی را وداع گفت.

فرماندهی موزیک تیپ رشت، همکاری با وزارت فرهنگ و هنر، همکاری با ارکستر سمفونیک تهران، همکاری با ارکسترهای مختلف رادیو، تدریس در هنرستان عالی موسیقی، تدریس در هنرستان موسیقی ملی، داوری جشنواره ملی موسیقی جوان از جمله فعالیت‌های هنری زنده‌یاد جعفری امید است.

بهزاد غریب پور (22 آذر)

بهزاد غریب پور

بهزاد غریب‌پور تصویرگر و گرافیست 22 آذرماه 1401 در ۶۵ سالگی از دنیا رفت.

غریب پور مدیریت هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انتشارات افق، محراب قلم، قدیانی، سروش و غیره را عهده‌دار بوده است.

از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۳ عضو هیئت داوران بسیاری از جشنواره‌های تجسمی بوده که دوسالانه تصویرگری تهران، جشنواره تصویرگری شاهکارهای ادبی و جشنواره هنرهای تجسمی فجر از آن جمله‌اند.

محمدعلی شیرازی (25 آذر)

محمدعلی شیرازی

محمدعلی شیرازی ترانه‌سرای پیشکسوت 25 آذر 1401 در ۸۱ سالگی درگذشت.

علت فوت این هنرمند پیشکسوت ایست قلبی اعلام شده است.

توران مهرزاد (29 آذر)

توران مهرزاد

توران مهرزاد بازیگر قدیمی تئاتر و سینما در 92 سالگی درگـ‌ذشـت.

خانم توران مهرزاد با صدای خاص و منحصر بفرد سال‌ها در عرصه دوبله و گویندگی فعالیت کرد و دوبله خیلی از فیلم‌ها و سریال‌ها عهده دار بود.

ابوالفضل خطیبی (23 دی)

ابوالفضل خطیبی

ابوالفضل خطیبی (زاده ۲۵ اردیبهشت ۱۳۳۹ در گرمسار) نویسنده، شاهنامه‌شناس و پژوهشگر زبان و ادب فارسی . عضو هیئت علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مشاور علمی گروه فرهنگ‌نویسی بود.

‌این شاهنامه‌پژوه در 23 دی ماه 1401 در ۶۲ سالگی از دنیا رفت.

هوشنگ لطیف‌پور (26 دی)

هوشنگ لطیف پور

هوشنگ لطیف پور دوبلور پیشکسوت ۲۶ دی ماه 1401 در ونکوور کانادا درگذشته است.

لطیف پور بیشتر مدیریت دوبلاژ فیلم‌ها را بر عهده داشت که از جمله آنها می‌توان به «بدنام» (ساخته آلفرد هیچکاک)، «جولیوس سزار»، «دون کیشوت» (ساخته گریگوری کوزنتسف)، «توت فرنگی‌های وحشی» (ساخته اینگمار برگمن) اشاره کرد.

شهروز ملک آرایی (29 دی)

شهروز ملک آرایی

شهروز ملک آرایی به دلیل عارضه ریوی مدتی در بیمارستان بستری بود و 29 دی ماه 1401 در 81 سالگی درگذشت.

شهروز مُلک‌آرایی متولد ۱۳۲۰ در ملایر بود. از نقش گویی‌های برجسته و محبوب وی می‌توان از شخصیت کاپیتان لینچ در کارتون ماجراهای گالیور، جان کوچولو در رابین هود و آقای ووپی در کارتون تنسی تاکسیدو نام برد.

ابوالحسن مختاباد (3 بهمن)

ابوالحسن مختاباد

ابوالحسن مختاباد منتقد، پژوهشگر موسیقی و از روزنامه‌نگاران پیشکسوت و سرشناس حوزه تخصصی موسیقی در 53 سالگی درگذشت. سید ابوالحسن مختاباد نویسنده، منتقد، پژوهشگر موسیقی و روزنامه‌نگار ایرانی و همچنین، برادر عبدالحسین مختاباد خواننده شناخته شده موسیقی ایرانی بود.

حسین شهابی (11 بهمن)

حسین شهابی

سید حسین شهابی، نویسنده، تهیه کننده و کارگردان سینما و تلویزیون، کارگردان آثاری چون «آزاد به قید شرط»، «سایه‌ها»، «حراج»، «روز روشن» و «به خاطر مهدی» بود. فیلم «رو در رو» جدیدترین اثر سینمایی اوست که مجوز نمایش گرفته بود.

حسین شهابی در پی ابتلا به عفونت ریه در ۵۵ سالگی درگذشت. زنده‌یاد شهابی همچنین فیلم «اولین پرونده» را در حال تولید داشت.

میرزا حسین کریمی مراغه‌ای (11 بهمن)

میرزا حسین کریمی مراغه‌ای

استاد میرزاحسین کریمی مراغه‌ای دارای نشان درجه یک هنری است و گواهینامه هنری درجه یک شعر آیینی کشور طی سال ۱۳۹۹ به پاس ۸۹ سال فعالیت شعری به وی اعطا شد.

این شاعر آیینی 11 بهمن 1401 در 91 سالگی درگذشت.

حسن ناهید (28 بهمن)

حسن ناهید

حسن ناهید، موسیقیدان و نوازنده پیشکسوت نی، ۲۷ بهمن در 79 سالگی دارفانی را وداع گفت.

ناهید از۱۰ سالگی موسیقی کار کرد. او از ۱۸ سالگی نزد حسین تهرانی آموزش دید و از شاگردان زنده‌یاد حسن کسایی ـ نوازنده مطرح نی ـ بود. این نوازنده سابقه همکاری با ارکسترهای ایرانی و خارجی را در کارنامه کاری خود داشت.

ملیکا روح‌انگیزی اسفند)

ملیکا روح‌انگیزی

ملیکا روح انگیزی متولد سال ۶۷ بود که سال ۹۴ در نمایش ” متاستاز” به کارگردانی علی اصغر دشتی که درباره هم پایان بیماران مبتلا به سرطان بود، به ایفای نقش پرداخت.

این بازیگر جوان با مرگی خودخواسته در 3 اسفندماه 1401 از میان ما رفت.

شهرام عبدلی (6 اسفند)

شهرام عبدلی

شهرام عبدلی، بازیگر سینما و تلویزیون که از ۲۹ بهمن به علت خونریزی مغزی در کمای عمیق فرو رفته بود، روز ۶ اسفند ۱۴۰۱ در بیمارستان قائم مشهد درگذشت.

این بازیگر ۴۶ ساله که برای بازی در سریال آسوده باش به کارگردانی حسن حج‌گذار در مشهد به سر می‌بُرد با افت هوشیاری ناگهانی مواجه شد.

فرامرز بهزاد (7 اسفند)

فرامرز بهزاد درگذشت

فرامرز بهزاد، مترجم زبان آلمانی، در ۸۷ سالگی در آلمان درگذشت. فرامرز بهزاد، مترجم و فرهنگ‌نویس، متولد سال ۱۳۱۴ بود.

«فرهنگ آلمانی_ فارسی»، «درباره تئاتر»، «تک پرده‌ای‌ها» و «تفنگهای خانم کارار و رویاهای سیمون ماشار» نوشته برتولت برشت، «گفت‌وگو با کافکا» نوشته‌ گوستاو یانوش، «پزشک دهکده»، «نامه به پدر» و «شویک در جنگ جهانی دوم» از فرانس کافکا و «آندره سگوویا از نگاه من» نوشته‌ جان دووارت از جمله آثار به جا مانده اوست.

محمدجواد نظری گلپایگانی ( 14 اسفند)

محمدجواد نظری گلپایگانی

محمدجواد نظری گلپایگانی، بازیگر و تهیه‌کننده در ۷۲ سالگی بامداد ۱۴ اسفندماه بر اثر سکته قلبی از دنیا رفت. این بازیگر پیشکسوت که زاده ۲۶ اسفند ۱۳۲۹ در گلپایگان بود، با بازی در نقش آتقی در سریال آینه عبرت معروف شد.

مسعود دیانی (18 اسفند)

مسعود دیانی

مسعود دیانی دین پژوه و مجری برنامه سوره، پس از تحمل یک دوره بیماری سرطان، در 18 اسفند دار فانی را وداع گفت. او چندی پیش، به‌عنوان قائم‌مقام شبکه چهار سیما منصوب شد.

در کارنامه مسعود دیانی اجرا و سردبیری برنامه‌های «شب روایت» و «سوره» در شبکه چهار به چشم می‌خورد. همچنین او مدتی معاون شعر و ادبیات داستانی خانهٔ کتاب و ادبیات ایران بود.

سعید تحویلداری (18 اسفند)

سعید تحویلداری

سعید تحویلداری (خواننده موسیقی عامه‌پسند فولک گیلان) در سن ۷۴ سالگی دارفانی را وداع گفت.

زنده‌یاد تحویلداری متولد سال ۱۳۲۸ و اهل رشت بود. او پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا به مدت ۲۵ سال ممنوع الکار بود و در نهایت، سال ۱۳۸۲ آلبوم سنگ صبور را با مجوز ارشاد تولید و ارائه کرد.

محمدجواد محبت (23 اسفند)

محمدجواد محبت

محمدجواد محبت شاعر برجسته کرمانشاهی که کودکان ایرانی او را با شعر دو کاج می‌شناسند بر اثر عارضه قلبی در سن ۸۰ سالگی درگذشت.

مرحوم استاد محبت در سال ۱۳۲۲ در شهر کرمانشاه چشم به جهان گشود و از شاعران فعال پیش از سال ۱۳۵۷ و از همفکران جلال آل احمد بود.

احمد دامود (25 اسفند)

احمد دامود

احمد دامود مدرس، پژوهشگر، کارگردان و بازیگر پیشگام تئاتر کشورمان در سن ۸۴ سالگی 25 اسفند 1401 دار فانی را وداع گفت.

این استاد و مدرس دانشگاه پس از گذارندن اولین دوره آموزشی هنرهای دراماتیک به سرپرستی مهدی فروغ؛ کارشناسی روان‌شناسی خود از دانشگاه تبریز در سال ۱۳۴۸ دریافت کرد.

احمد دامود چندین نمایش روی صحنه برد و تجربه بازیگری در تئاتر و تله‌تئاتر را هم در کارنامه خود داشت.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/26771

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.