با نوید رئیس جمهور؛

انتظار برای تعیین وزیر از دل جامعه کارگری

انتظار برای تعیین وزیر از دل جامعه کارگری
با نویدی که رئیس جمهور مبنی بر پیشنهاد متصدی وزارت کار از قشر کارگری داد، این انتظار می‌رود که شاهد تحقق مطالبات جامعه کارگری باشیم.

به گزارش خبرنگار نجوا خبر، مشکلات کارگری سالیان دراز است که هر روز بیش از روز پیش این قشر را اذیت کرده و علیرغم برگزاری جلسات بسیار در آغاز هر سال برای تعیین دستمزد اما هیچگاه کارگران از دستمزد دریافتی راضی نبوده‌اند.
دولت بدهی‌های بسیاری به سازمان‌های کارگری نظیر تأمین اجتماعی دارد که در پرداخت آن‌ها اهمال کرده است. دولت‌های پیشین با برنامه‌هایی نظیر افزایش سن بازنشستگی سعی در پاک کردن صورت مسئله داشته‌اند؛ اما اکنون با روی کار آمدن دولت چهاردهم و نوید اینکه متصدی وزارت کار باید فردی از داخل جامعه کارگری باشد کارگران را به تحقق مطالبات خود امیدوار کرده‌است.
سیاست‌گذاری به منظور ایجاد چتر حمایتی برای اقشار ضعیف و کارگری در زمینه‌های مسکن، اشتغال مولد، تأمین بازار برای مشاغل خرد و حمایت از ایجاد شهرک‌های بزرگ، مجتمع‌های بزرگ تعاونی و هم‌چنین حمایت و کمک به شرکت‌ها تا سریع‌تر به منابع مالی دست یابند، از اصلی‌ترین راهبردهایی‌ست که می‌تواند به نفع کارگران کشور تمام شود.
از دیگر کارهایی که وزیر تعاون باید در رأس برنامه‌های خود قرار دهد تقویت استقلال و خودگردانی تعاونی‌ها و تشکل‌های کارگری و ارتقای شاخص‌های حقوق بنیادین کار است.
اما آیا واقعا فردی از بطن جامعه کارگری می‌تواند به این قشر کمک کند؛ آیا اوضاع تغییر خواهد کرد؛ در این رابطه با سمیه گلپور، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران و عضو شورای عالی اشتغال، هم‌چنین عضو هیئت امنای مؤسسه کار و تأمین اجتماعی، گفت‌وگو داشته‌ایم که می‌خوانید:
این استادیار دانشگاه و فعال کارگری، در گفت‌وگو با خبرنگار نجواخبر با بیان اینکه خدا را بابت مشارکت پنجاه درصدی مردم عزیزمان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شاکریم، گفت: انتظار می‌رود که رئیس‌جمهور منتخب بتواند بهترین افراد و نخبگان را که تخصص و تعهد لازم دارند برای کابینه دولت چهاردهم انتخاب و با همکاری آنها مشکلات کشور را برطرف کند.
وی افزود: پیش از انتخابات در نامه‌ای به شش نامزد ریاست جمهوری مطالبات جامعه کارگری در حوزه‌های مختلف را بیان کردیم و مطالبات و دغدغه‌های خود را فرستادیم تا سازوکار حل آن مشکلات و چالش‌ها که در حوزه وزارت کار و تعاون اجتماعی است را اعلام کنند و مردم بهتر بتوانند رئیس‌جمهور منتخب خودشان را انتخاب کنند که تنها آقای پزشکیان و یکی دیگر از نمایندگان به نامه ما پاسخ دادند.
انتظارات فعالان کارگری
رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران، گفت: این اقدامات از جانب کانون عالی انجمن‌های صنفی بوده تا بتوانیم انتخاب اصلح داشته باشیم. اما مطلع شدیم که در روز تاسوعا آقای پزشکیان جلسه‌ای تحت عنوان نشست با نمایندگان تشکل‌های کارگری و بازنشستگان برگزار کرد که متأسفانه از کانون عالی انجمن‌های صنفی دعوت صورت نپذیرفت.
گلپور ادامه داد: هم‌چنین کانون بازنشستگان کشوری و مجمع نمایندگان نیز در این جلسه حضور نداشتند، به عنوان فعال کارگری انتظاری که از آقای پزشکیان می‌ر‌ود این است که جلسه‌ای با تشکل‌های واقعی و صنفی به خصوص در حوزه کارگری و کارفرمایی داشته باشند که مطالبات را بشنود و بر اساس آن مطالبات وزیر منتخب خود را معرفی کند.
وی تاکید کرد: چهاردهمین رئیس‌جمهور منتخب مردم در اظهارات خود بیان کرد که وزیر باید از جامعه کارگری باشد و این باعث خرسندی است که رئیس‌جمهور به دنبال این است که فردی از طبقه کارگر انتخاب شود؛ ما منتظر اجرای این وعده هستیم.
عضو شورای عالی اشتغال با اشاره به اینکه در جامعه کارگری افراد متخصص و متعهد بسیاری وجود دارد، افرادی که خبره و کارشناس در زمینه قوانین کار و کارگر و جامعه تولید هستند؛ گفت: مهم‌ترین ملاک برای انتخاب باید اجرای سه جانبه‌گرایی و تصمیم‌سازی بر این اساس باشد که این مهم به صورت نمایشی صورت نپذیرد. در حال حاضر مشاهده می‌شود در شورای عالی کار سه‌جانبه گرایی وجود ندارد.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران یادآور شد: کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران متأسفانه در هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی حضور ندارد، در صورتی که تأمین اجتماعی باید به صورت شورایی انجام شود و همه تشکل‌ها در این تصمیم‌سازی دخالت داده شوند.
گلپور با بیان اینکه این موضوع از جمله مطالباتی است که از وزیر آینده رفاه، کار و تأمین اجتماعی داریم، گفت: انتظار دیگری که داریم این است که وزیر منتخب در حوزه انتصاب معاونین و مدیر کل‌ها بر مبنای تخصص و تعهد عمل کند.
وی تاکید داشت: از آقای پزشکیان که جویای نظر همه تشکل‌ها و گروه‌ها و افراد هستند درخواست داریم که شخصی را انتخاب کنند که در حوزه بسیار مهم و خطیر معیشت کارگران که مطابق با اصل سی و یک و چهل و سه قانون اساسی‌ست، اهتمام کافی داشته باشد.
عضو هیئت امنای مؤسسه کار و تأمین اجتماعی گفت: حداقل دریافتی کارگران در حال حاضر فقط چهل تا پنجاه درصد سبد معیشت را پوشش می‌دهد و این اوضاع باید تغییر کند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/277621

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب